Коли кандидат готується до інтерв’ю у компанії, корисно продумати не тільки те, що необхідно розповісти, але і те, що казати не варто. Ось 20 фраз, яких варто уникати, щоб отримати бажане запрошення на роботу.

«Ой, я не встигаю. Давайте іншим разом»

Звісно, у вас можуть змінитися плани. Але якщо ви домовилися про зустріч із представником компанії і розумієте, що не зможете прийти – намагайтеся попередити про це якомога раніше будь-яким способом (дзвінок, смс, лист). Це стосується і запізнення: усі розуміють, що є «затори» і особисті обставини, проте здатність поважати чужий час – важлива риса потенційного співробітника.

«То чим ви тут займаєтесь?»

Чим більше ви зацікавлені в роботі, тим детальніше маєте вивчити діяльність компанії. Як мінімум – знати її продукти, конкурентів, стратегічні плани: це легко знайти в Інтернеті. В ідеалі ж кандидату корисно знати не тільки базову інформацію, а і те, які саме кроки компанія робить у галузі, на якій спеціалізується кандидат. І навіть поділитися своїм баченням: які саме продукти, кампанії, підходи близькі кандидату, і що він запропонував би зробити, щоб покращити результати.

«Покличте когось компетентного»

Не варто сумніватися у компетентності представника роботодавця, а тим більше говорити про це. Наприклад, у багатьох компаніях перший етап співбесіди проводить рекрутер або HR-менеджер – ці фахівці оцінюють відповідність кандидата культурі компанії. А вже потім долучається безпосередній керівник, з яким можна спілкуватися на суто професійні, вузько спеціалізовані теми. Якщо ви прийшли на співбесіду саме в таку компанію – бажано реагувати на ситуацію спокійно, щоб підвищити свої шанси на зустріч з людиною, в команді якої, можливо, будете працювати.

«Отже, я народився в третьому пологовому будинку…»

Коли на співбесіді вас просять розповісти про себе – ви не маєте розповідати про все своє життя, кожну роботу, родину і хобі. Підготуйте завчасно невелику змістовну розповідь: про свою освіту та кваліфікацію, досвід, професійні досягнення, цінні знання та навички, напрямки, у яких ви плануєте розвиватися. Розповідайте про те, що важливо в контексті вакансії. Адаптуйте розповідь до кожної співбесіди. Це дозволить роботодавцю оцінити ваші презентаційні навички і здатність структурувати інформацію.

«То що мені доведеться робити?»

Звісно, ви можете задавати уточнюючі запитання – навіть на однакових посадах в різних компаніях може бути різний функціонал та пріоритети. Проте відгукуватися на усі вакансії, які бачите, і хаотично вибирати роботодавця – не найкраща стратегія. Важливо вивчити умови, які пропонує роботодавець, і очікування від потенційного співробітника.

«Я не маю такого досвіду, але ж це і не складно»

Навіть якщо ви не відповідаєте усім вимогам вакансії, у вас є шанси отримати бажану роботу. Проте акцент варто робити на тому, що ви готові докладати додаткових зусиль, навчатися, розповісти, що ви вже почали робити, щоб отримати необхідні знання (наприклад, це може бути вивчення іноземної мови або профільні курси).

«Мій недолік у тому, що я ідеальний»

Запитання про сильні та слабкі сторони задаються для того, щоб зрозуміти, як кандидат оцінює самого себе. Не варто давати соціально очікувані стандартні відповіді. Краще відверто відповісти на запитання про зони, які вам ще потрібно розвивати – але відзначити і те, як ви працюєте над цим, що робите, аби уникати помилок.

«Я найкращий. Просто повірте»

Будь-які гучні слова про себе необхідно бути готовим підсилити прикладами. Щодо професійних досягнень: підберіть аргументи, які підкреслюють вашу професійність, наведіть приклади новацій, програм, реалізованих ідей, які дозволили вам досягти успіхів на роботі в минулому. Це стосується і особистих якостей: як саме проявлялося ваше лідерство, креативність та відповідальність?

«Навіщо ви питаєте, як це впливає на роботу?»

Хороша людина – це не професія, і вас обиратимуть перш за все за знання й досвід. Але роботодавці приходять до висновку, що навчити людину новим навичкам все-таки можливо, а от змінити особистість – ні. Для компаній важливо зрозуміти, чи зможете ви адаптуватися до команди, чи сповідуватимете потрібні цінності у спілкуванні з колегами та клієнтами.

Проте варто відзначити, що ви не мусите відповідати на особисті запитання, які некомфортні для нас (наприклад, про родину або стан здоров’я).

«Мені просто терміново потрібна робота»

Якщо роботодавець розуміє, що кандидат розглядає пропозицію як тимчасову – поки не з’явиться щось цікавіше, скоріш за все, такого пошукача запросять тільки за аналогічних умов: якщо більш релевантних кандидатів немає. Важливо показати свою зацікавленість саме у цій компанії і роботі, яку пропонується виконувати.

«Це написано в моєму резюме, прочитайте»

Навіть якщо ваше резюме дійсно професійне, структуроване і повне – будьте готові розповісти про свій досвід, навички, плани ще раз, більш розгорнуто і з прикладами. Адже співбесіда – це не просто спосіб зібрати дані. Це можливість побудувати діалог.

«У мене ще безліч пропозицій від таких, як ви»

Це коректно – сповістити роботодавця про те, що ви розглядаєте інші пропозиції. До того ж, це стимулюватиме швидше надати вам зворотній зв’язок. Але позиція не має сприйматися як шантаж.

«Я пішов від колишнього працедавця, тому що там працюють дурні»

Чи тому, що там жахливий керівник. Навіть якщо це ваша щира думка – рекрутери не радять надавати емоційні відгуки про колишніх колег та керівників. Особливо розповідати так про усі компанії, в яких вам доводилося працювати. Тому що це скоріш за все посіє сумніви: можливо, справа у конфліктності самого кандидата?

«Я погоджуся на будь-яку вашу пропозицію»

Співбесіда – це перемовини, і ви маєте право шукати найкращих умов. Не варто переконувати роботодавця у своїй меншовартості. Краще зайняти рівну, партнерську позицію: кандидат готовий продуктивно працювати і хоче отримувати за це справедливу винагороду.

«Так, це я винайшов колесо»

Брехня на співбесіді – це погана ідея: це легко перевірити, якщо роботодавець уміє збирати рекомендації. Не варто присвоювати собі досягнення колег або спільні результати команди. Зрозуміле бажання кандидата презентувати себе, проте у розповіді про свої досягнення треба зберігати об’єктивність.

«Я не можу відповісти на це запитання, але у вас дуже гарні очі»

Ідеальних кандидатів не існує, і навіть якщо ви добре підготуєтеся до співбесіди – можливо, не вийде знайти влучні відповіді на усі запитання, адже вони можуть бути несподіваними. Це нормально – чогось не знати або одразу не згадати. Але навряд чи вдала тактика – змінювати тему розмови або намагатися вплинути на думку представника роботодавця за допомогою лестощів.

«Так, я ще працюю, але на нову роботу можу вийти хоч сьогодні»

Може здатися, що це гарна ідея, адже показує вашу зацікавленість у вакансії. Проте якщо ви працюєте в іншій компанії, скоріш за все, ваша готовність просто «зникнути» і перейти на нове місце насторожить роботодавця, адже він може замислитися: чи не вчините ви так само із ним? Краще виконати домовленості і цивілізовано завершити справи. Це також стосується готовності розголошувати конфіденційні дані екс-роботодавця: треба пам’ятати про етичність.

«Я хочу цей кабінет і відпустку на тиждень довше»

Якщо роботодавець цінує своїх людей, ви зможете домовитися про певні індивідуальні умови – наприклад, щодо графіка роботи або інші аспекти, яких потребують ваші особисті обставини. Проте перетворювати співбесіду на перерахування вимог, особливо коли вас ще навіть не запросили на роботу, не варто. Це може спрацювати, якщо кандидат – дійсно незамінний фахівець, але шансів не так багато.

«Я зараз втрачу свідомість через хвилювання»

Хвилюватися не співбесіді – нормально. Проте якщо посада передбачає стресостійкість, важливо показати також вміння опановувати себе. Готуйтеся до співбесід, приходьте вчасно, намагайтеся відповідати на запитання вичерпно та відверто – і стресу буде менше.

«Я не маю жодних питань»

Навіть якщо ви отримали безліч інформації, наприкінці співбесіди варто задати свої запитання. Це свідчить про вашу зацікавленість та проактивність. Важливо, щоб запитання стосувалися не тільки грошей, а і інших аспектів майбутньої роботи – перспектив, можливостей для навчання та розвитку, колективу.