Навзаєм: 21 питання, яке варто задати роботодавцю на інтерв’ю

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Перед співбесідою ми готуємося відповідати на питання роботодавця, проте не менш важливо поставити свої – щоб оцінити, чи варто продовжувати кар’єру саме в такій компанії, а також засвідчити свою зацікавленість у вакансії. Зазвичай така можливість є наприкінці інтерв’ю. Про що саме варто запитати в рекрутера та/або потенційного безпосереднього керівника?

Чи нова запропонована позиція?

Завдяки відповіді на це запитання ви зможете дізнатися, наприклад, про те, що компанія розширює ваш напрямок, адже саме він буде мати великий вплив на пріоритетні для бізнесу завдання. Або – що фахівець, який працював на ній, став керівником, це – також гарний знак. Можливо, роботодавець розповість, що ваш попередник пішов із компанії. Це не завжди інформативно – якщо був конфлікт, про нього  навряд чи розкажуть.

А от влаштовувати допит точно не варто. Це «сподобається» роботодавцю приблизно так само, як вам – питання про те, чому ви пішли від останнього роботодавця (і передостаннього, і того, що був перед ним).

Скільки етапів відбору треба пройти?

Будь-який кандидат хоче знати, чи довгий шлях на нього очікує. Якщо вас уже запросили на співбесіду – вірогідно, ви вже успішно пройшли два етапи: скринінг резюме та коротке телефонне інтерв’ю. Проте в деяких компаніях це тільки початок, і належить пройти ще кілька співбесід: із рекрутером, керівником, топ-керівником, іноді – представником клієнта, для якого працюватиме команда. Процес може передбачати тестове завдання, психологічне оцінювання, перевірку служби безпеки, онлайн-співбесіди з керівниками за кордоном тощо.

Часто такий підхід виправданий – компанія дуже прискіпливо обирає працівників, щоб працювати комфортно і продуктивно. Добре, якщо вам чітко розкажуть, чого очікувати. Якщо компанія та посада бажані, ви, певно, готові пройти таке випробування – проте маєте знати, до чого готуватися.

Чи довго триває випробувальний термін? І як компанія оцінюватиме його результати?

Зверніть увагу, чи не триватиме випробування задовго (законодавство для більшості випадків дозволяє три місяці), чи не пропонують вам працювати в цей час неофіційно та ще й безкоштовно (так, реалії ринку праці не виключають такого, проте це – незаконно). Запитайте, які завдання будуть першочерговими і як компанія оцінить результати вашої праці. І як роботодавець буде оцінювати вашу продуктивність після закінчення випробування. Чим докладніша відповідь – тим менше шансів, що ви змарнуєте час.

Яка в компанії культура та цінності?

Майже кожна організація має такий розділ на сайті, і вони мало відрізняються. Ви зможете відчути ці тонкі матерії в дії, коли потрапите на роботу – але і на співбесіді можна дізнатися щось корисне. Попросіть навести приклади того, як певні цінності проявляються в щоденній роботі та відносинах між колегами, керівниками, підлеглими. Рекрутери постійно просять вас наводити приклади того, як ці чи інші особисті чи професійні якості проявляються у ваших досягненнях, і також шукають конкретики. За відповідями ви можете зрозуміти, чи дійсно довіра, клієнтоорієнтованість, чесність є в компанії «стовпами», або вони просто декларуються.

Які особисті якості бажані, що об’єднує колег?

Компанія шукає не просто функцію, а людину, з якою можна домовитися, пережити непрості періоди, відшукати нові шляхи розвитку. І ви, напевно, також шукаєте не просто місце, в якому можна відсидіти 8 годин на день. Розпитайте, які люди працюють в компанії, що у них спільного, чому саме такі якості цінують. Наскільки така картина відповідає вашим очікуванням? Можливо, ви шукаєте більш стабільне середовище або, навпаки, – вам буде занадто «м’яко» в такій команді.

З ким потрібно взаємодіяти на цій посаді?

Хто буде безпосереднім керівником – ставити цілі, контролювати, перед ким треба звітуватися, до кого звертатися з питаннями. Іноді номінально керівник один, але фактично завдання дають та контролюють кілька людей, і не всі готові до такого режиму роботи. Також треба знати, чи будуть у вас підлеглі. З якими фахівцями з інших департаментів необхідно взаємодіяти та як побудована ця співпраця тощо.

Чи є можливість гнучкої роботи (за потреби)?

Цей момент актуальний не для всіх, але якщо ви маєте, наприклад, сімейні зобов’язання, живете за містом та залежите від графіка транспорту, корисно розуміти, чи є можливість, наприклад, дещо «посунути» звичний режим. Можливо, в компанії демократичне ставлення до цього, і працювати можна за «плаваючим» графіком або навіть віддалено. Це має значення для багатьох пошукачів – чи готова компанія проявляти гнучкість, якщо йдеться про потреби людей.

Чи будуть відрядження?

Цей пункт може стати для пошукача як причиною відмовитися від позиції, так і чудовою новиною. Зазвичай він відзначений у вакансії, але не завжди – тому його корисно прояснити.

З чого складається робочий день?

Навіть якщо посади називаються однаково в різних компаніях, функціонал та стиль роботи може бути зовсім різним: десь це буде насамперед робота з документами, десь – зустрічі поза офісом від світанку до заходу. Дізнайтеся, які саме завдання будуть типовими для вас.

Які можливості для навчання є?

Чи пропонує компанія проходити програми розвитку, як зовнішні, так і внутрішні? Чи є в компанії експерти, які можуть ділитися досвідом? Це важливо, адже готовність інвестувати в працівників зазвичай свідчить, що компанія вірить у тривалу та плідну співпрацю.

Які додаткові ролі передбачає посада?

Наприклад, чи будуть закріплені за вами новачки, яким треба допомагати адаптуватися. Це велика частка робочого часу, проте для багатьох фахівців вона також надзвичайно важлива.

Чи є компанія соціально активною?

Якщо це важлива частина вашого життя – цікаво знати, чи підтримує компанія такі принципи. Наприклад, чи є корпоративні волонтерські ініціативи, до яких можна долучитися.

Кар’єрні перспективи

Деякі компанії мають кар’єрні компаси та карти, в яких чітко розписано, який саме кар’єрний шлях можна пройти в організації, і скільки часу знадобиться на кожний етап. Також можуть бути інші можливості для розвитку – горизонтальний, ротації між проектами і навіть міжнародні. Запитайте, як саме відбуваються кар’єрні просування – наприклад, чи є в компанії кадровий резерв та чи пропонуються відкриті вакансії спочатку працівникам.

Чи є можливість впливати на винагороду?

Зарплата буде вказана або у вакансії, або озвучена на співбесіді. Проте важливо дізнатися, які важелі впливу на власну винагороду ви матимете. Наприклад, чи залежить вона від результатів роботи, чи передбачені додаткові бонуси, наскільки часто і за якими правилами проводиться перегляд зарплати.

Яке в компанії неформальне життя?

Чи проводить роботодавець розважальні івенти, спортивні заходи, поїздки, чи запрошує на свята родини працівників? І чи влаштовують команди «посиденьки» поза офісом?

Які інструменти доступні?

Для кожного фахівця вони свої – програмне забезпечення або виробниче обладнання, проте зазвичай кандидату корисно дізнатися на співбесіді про технічні особливості інструментів, які допоможуть працювати продуктивно (якщо це дійсно так).

«Зірки» компанії – які вони?

Майже кожна організація має кар’єрні історії співробітників, якими пишається. Зазвичай це люди, які розпочинали свій шлях із стартової позиції і виросли до керівних. Попросіть розповісти вам одну з таких історій – це покаже, чи плекає організація такі кейси, чи дає можливість розвиватися. А також дасть розуміння моделі та факторів успіху в організації.

Яку цінність я можу принести?

Так, стандартний перелік функцій є у вакансії. Проте таке питання може виявити «підтекст», більш глибокий пласт очікувань організації від нового працівника. А пошукачу дасть краще розуміння цінностей та пріоритетів організації.

Чи потрібні рекомендації?

Це також варто знати заздалегідь. Якщо рекомендаційні листи стануть додатковим аргументом – знадобиться час, щоб їх зібрати, або попередити екс-керівників про можливі дзвінки від потенційного роботодавця.

Чи є фактори, які можуть стати на заваді запрошенню на роботу?

Ідеальних кандидатів не існує, і 100% відповідності резюме та вакансії зустрічається вкрай рідко. На етапі відбору ви маєте шанс обговорити такі моменти і розповісти, як саме плануєте виправити прогалини – наприклад, пройти додаткове навчання.

Коли можна очікувати на зворотний зв’язок та в якій формі?

На жаль, зазвичай це проблемний момент – роботодавці нерідко «зникають» після співбесід. Якщо вас не попередять – запитайте самі, коли саме буде відповідь і як вам повідомлять про результати, наприклад, поштою, телефоном чи особисто. Якщо обіцянка озвучена – її складніше порушити.

Ви маєте право знати деталі пропозиції. Водночас не варто перетворювати співбесіду на пресинг рекрутера. Така надмірна наполегливість цінується на деяких посадах і може стати навіть плюсом, проте зазвичай викликає сумніви.

Перелік питань індивідуальний, і багато з них можуть бути «точковими», конкретними. Якщо приділити час дослідженню новин компанії, її стратегії та цікавих проектів, можна підготувати питання, які покажуть вашу поінформованість (те, що так цінують компанії), а також зрозуміти важливі для себе аспекти майбутньої роботи.

Інші статті по темі: 

Як провалити співбесіду: 10 шкідливих порад

Слово – не горобець: 20 фраз, які можуть зіпсувати співбесіду

Особливості віддаленої співбесіди: як до неї підготуватися?

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Лучшие статьи за неделю – у вас в почте!

Читайте также