Некомфортна атмосфера на роботі – явище досить розповсюджене. За статистичними даними, понад 55% працівників повідомляють про морально неприємні та психологічно несприятливі умови праці. Звісно, атмосфера у компанії залежить від ставлення керівництва, компетентності HR-ів, корпоративної культури та етики. Чималу роль відіграє також людський фактор: кожний працівник несе у робочий колектив свої якості характеру. Недружна, негативна поведінка навіть одного колеги, а надто якщо він наділений якостями лідера, може призвести до небажаних наслідків: деморалізації у колективі, зниження ентузіазму та продуктивності.

Аби запобігти нескінченній драмі з мобінгом, булінгом та іншими неприємностями, розповідаємо про ознаки токсичного робочого середовища. Якщо помітили збіги, це означає, що є серйозний привід задуматися зробити рішучі кроки до змін.

Плинність і частота зміни кадрів

Плинність кадрів у компанії свідчить про нездорову робочу атмосферу. Так, люди можуть звільнятися з багатьох причин, але якщо спостерігається часта зміна кадрів, це тривожний симптом. У компаніях, де проводиться робота над удосконаленням психологічного комфорту працівників, плинність кадрів невисока. Натомість там, де даний фактор ігнорується, спостерігається міграція кадрів. Люди звільняються, не бажаючи працювати в нездорових умовах.

Неправильне ставлення до конфліктів (ігнорування або заохочення)

Здорова конкуренція корисна, іноді навіть необхідна. Але коли керівництво бере конкурентні конфлікти за мотивацію до продуктивності, свідомо зводячи у конфлікті працівників, середовище стає токсичним.

Відсутність можливості вертикального росту

Кар’єрний ріст, можливість підвищення доходу – першочергові цілі для самодостатньої людини. Ентузіазм та креативність, підтримані мотивацією, спонукають до бажання продуктивно працювати. Але все ж у деяких компаніях з боку керівництва є випадки ігнорування старанності працівників. Якщо людина сумлінно працює кілька років на одному місці, має заслуги, накопичений досвід, але керівництво не хоче і слухати про підвищення або збільшення зарплати, варто пошукати нове місце роботи. З можливістю розвитку та перспективою.

Відсутність психологічної безпеки

Спілкування у токсичному робочому середовищі може проявлятись у вигляді критичних зауважень, пліток, деструктивних суперечок. Небажання колег допомагати, відверті образи та агресія тощо не залишають сумнівів щодо мобінгу. Якщо ваші головні асоціації щодо офісу – ненависть, сильна втома, виснаження, небажання йти на роботу, це означає, що ваша робоча атмосфера неадекватна. І це прямий шлях до емоційного вигорання.

Постійна плутанина з обов’язками та неповага до особистого часу

Відсутність делегування робочих обов’язків, нестача кадрів (і небажання керівництва їх наймати), високе робоче навантаження тощо можуть призвести до надмірного використання вашого ресурсу та часу. Затримання на роботі через понаднормові завдання, робочі дзвінки у вихідні свідчать про те, що у даній компанії не прийнято поважати вільний час працівників.

Сумніви у власній цінності

Навіть віддаючи роботі всі свої сили можна відчути знецінення внаслідок провокувань чи нездорової критики з боку керівництва або колег – такі особливості токсичного середовища. Вся правда у тому, що не варто брати негатив близько до серця та сумніватись у власній цінності. Здорова критика позитивно впливає на діяльність, мотивує працювати краще, позитивно позначається на досвіді. Негативні зауваження деструкторів не варті уваги. Жодна робота та людина не можуть змусити вас думати про те, що ви недостатньо компетентні або розумні!

Зміна поведінки (зокрема, на думку близьких)

Якщо близькі люди помічають у вашій поведінці зміни не на краще, варто до них прислухатись. Адже вони одразу помітять знервованість, яка з’явилась через негативні відносини з колегами/керівником на роботі. Варто замислитись, чи варта ця робота таких наслідків.

Елементарна втома від токсичної робочої атмосфери згодом трансформується у ненависть, ментальні хвороби та небажання працювати взагалі. Тому сучасні прогресивні компанії ретельно слідкують за психологічною атмосферою у колективах, піклуючись про продуктивність. Якщо з’являється працівник, який своєю поведінкою спричиняє конфліктні ситуації, його «шеймлять» (від англ. shame – соромити, ганьбити), ставлять на місце, а у випадку відсутності зворотного зв’язку – взагалі позбуваються.

І якщо, опинившись у токсичному робочому середовищі, ви доклали всіх зусиль, аби виправити ситуацію і ніщо не спрацювало, прийшов час шукати нову роботу. Ніхто не повинен витрачати свій дорогоцінний час на стрес.