Наталія Бень,
психолог-психотерапевт, HR-експерт, бізнес-тренер

Кожна господиня знає: недосіл – на столі, пересіл – на голові. Цю метафору можна застосувати до рівня прояву конкуренції в колективі. Якщо серед колег міцним сном спить дух конкуренції, знижується їхня мотивація, а значить – і ефективність роботи. Тоді робота набридає, як і прісна їжа. Якщо рівень конкуренції зашкалює і конкуренція переходить у відкриту ворожнечу, співробітники напружені, вони думають не про роботу, а про те, як обійти свого більш активного колегу. Це позначається на результатах роботи, страждають клієнти. Співробітник дуже старається досягти мети, але його метою в цьому випадку є не якість виконання робочих завдань, надання послуг, задоволення потреб клієнта, а бажання бути першим.

Конкуренція – це нормально

Кожен індивідуум схильний до суперництва. Це закладено в нас самою природою. Кожна людина, дійсно, може бути лідером, але у своїй справі або у своїй соціальній ролі. Яскравий приклад – команда космічного корабля, що складається з:

  • капітана, на якому лежить величезна відповідальність за злагоджену роботу команди, а значить – результат польоту;
  • лікаря, який стежить за здоров’ям членів команди (і капітана, зокрема);
  • біолога, який повинен зробити певні виміри, проби тощо, інакше політ виявиться марним, а ризик – невиправданим;
  • механіка та програміста, які підтримують робочий стан всіх бортових систем корабля, а якщо так, то команда повернеться на Землю і завдання буде виконано.

Але в космос летять кращі: кращий лікар, найкращий програміст тощо. Тому конструктивна конкуренція може відбутися серед фахівців одного профілю або співробітників одного рівня (рангу).

Складові здорової конкуренції

  • Предмет конкуренції

Для того щоб у колективі виникла конкуренція, необхідний предмет конкуренції: поїздка на корпоратив, службовий автомобіль, можливість підвищення або просто похвала начальства (відсутність критики).

Якщо предмет відсутній, конкуренція приймає риси інфантильності: хто з нас краще – я чи ти? Так, наприклад, конкурують подруги між собою – вона гарніша, проте я побудувала кар’єру.

  • Мотивація

Для виникнення конкуренції між співробітниками необхідна мотивація. Якщо предмет не цікавий, навіщо напружуватися?

  • Конфлікт

В основі будь-якого змагання лежить конфлікт, зіткнення інтересів. Чим вище рівень конкуренції, тим нижче рівень співпраці та гірший психологічний клімат в колективі. Наприклад, неконструктивним проявом конкуренції є зайва ініціатива співробітників, та, що заважає справі, школить іншим членам колективу. Ще одна ознака нездорової конкуренції – взаємозалежність цілей: коли один виграє, інший повинен програти. Ображені співробітники негативно впливають на імідж компанії.

  • Правильність розподілу ролей

Рівень прояву конкуренції в будь-якій організації залежить від правильності розподілу ролей, зокрема, функціональних обов’язків. Якщо у кожного співробітника буде чітко визначене коло обов’язків, і вони будуть відрізнятися від обов’язків інших співробітників, то в принципі, конкурувати ні з ким і немає потреби.

Важливо надавати кожному співробітнику належну повагу, прислухатися до його думки, підкреслювати важливість кожного (використання методів нематеріальної мотивації), в якому б статусі він не перебував.

  • Керованість

Конкуренція повинна бути керованою. Якщо підприємство стабільно працює, конкуренція – корисна керівнику, вона рухає організацію вперед, рівень професіоналізму співробітників зростає.

  • Одна команда

Якщо проєкт новий, то краще працювати як згуртована команда, напрацьовувати авторитет на ринку. Кожен співробітник такої команди покращує імідж організації в цілому, а не «перетягує ковдру на себе», проявляючи зайву ініціативу, підвищуючи напругу в колективі та сприяючи плинності кадрів. Цивілізоване лідерство тим і відрізняється від лідерства «дикого», що воно сприяє інтересам спільної справи, йде на користь всім, воно проявляється, коли без лідера не можна, «машина» втрачає управління.

Тести, які допоможуть діагностувати здатність до конструктивного змагання

  • Тест на конфліктність Томаса Кілмана.
  • Методика діагностики домінуючої стратегії психологічного захисту у спілкуванні за В. Бойком.
  • Самооцінка спрямованості контакту.
  • Експрес-діагностика стійкості до конфліктів.