«Найкраще, що може отримати людина – це якийсь виклик»: генеральний директор Lenovo в Україні Тарас Джамалов

Робота у транснаціональній компанії приваблює, як досвідчених професіоналів, так і спеціалістів без досвіду. Вона дає чимало переваг, але разом з тим лякає невідомістю. Проте виявляється побудувати блискавичну кар’єру у великій міжнародній компанії – реальніше, ніж здається на перший погляд.

Редакція онлайн-журналу The Point поспілкувалася з генеральним директором компанії Lenovo в Україні Тарасом Джамаловим, який починав свій кар’єрний шлях продавцем-консультантом в одному з магазинів комп’ютерної техніки. Він розповів про навички, які цінує в кандидатах, вплив першої роботи на подальшу кар’єру, критерії вибору майбутньої професії та поділився двома питаннями, на які потрібно відповісти під час зміни роботи.

Тарас Джамалов

Про шлях від продавця-консультанта до генерального директора Lenovo в Україні

– Тарасе, розкажіть, будь ласка, про ваш шлях до компанії Lenovo.

Якщо розглядати цей шлях від компанії, яка так чи інакше пов’язана з електронікою, то починав я продавцем-консультантом у магазині комп’ютерної техніки. Після цього пройшов, мабуть, всі можливі стадії, які були доступні на ринку продажів ІТ-товарів: був старшим продавцем у комп’ютерному магазині, потім працював у бек-офісі продакт-менеджером за категорією комп’ютерної периферії, працював у гуртовій компанії, в дистриб’юторській компанії на різних посадах. Врешті-решт я прийшов до Lenovo.

На яку посаду ви прийшли в компанію Lenovo?

Якщо не помиляюся, звучало це як Керівник відділу з роботи з партнерами. Фактично в мої обов’язки входило побудувати канал продажів та програму взаємодії з нашими партнерами.

Якою була ваша особиста мотивація, коли ви йшли на роботу продавцем-консультантом? Чи планували стати генеральним директором міжнародної компанії?

Ні, я не будував таких далеких планів, а займався тим, що мені подобається. На початку кар’єрного шляху дуже подобалося працювати з клієнтами і разом із цим бути близько до високих технологій. Кар’єра якось складалась майже сама собою. Зрозуміло, що за кожним наступним переходом я так чи інакше планував це, принаймні, заздалегідь думав, на що погоджуся, а на що – ні. Але далеких амбітних планів у мене не було.

Чому вдалося навчитися на цих різних посадах на вашому кар’єрному шляху?

Все, що я зараз вмію, здобув під час роботи на різних посадах. Але, мабуть, найважливіше, чому навчився – це вміння домовлятися з людьми і вміння отримувати інформацію з найрізноманітніших джерел.

Очікування на початку вашого кар’єрного шляху збіглися з реальністю?

– Ідеального збігу, мабуть, не буває ніколи. І так має бути. Проте деякі позиції мене особливо дивували – я не так бачив роботу на певних посадах. Але в деяких аспектах очікування та реальність збігалися на всі 100%.

Про роботу для молодих спеціалістів, мотивацію та цінні навички

– На які посади у вашій компанії можуть претендувати пошукачі без досвіду чи з мінімальним досвідом? 

Мушу сказати, що навряд чи на якісь посади ми будемо розглядати пошукачів без досвіду. Якщо є мінімальний досвід, то важливо, який він. Я допускаю, що є дуже талановиті молоді спеціалісти, але їх треба пошукати. З мінімальним досвідом пошукачі можуть спробувати себе як промоутери нашої техніки або регіональні представники. Проте це все одно дуже кваліфікована робота, тому ми б хотіли там бачити людей з досвідом.

– Можливо, у компанії Lenovo є спеціальні програми стажування або навчання?

Так, ми періодично оголошуємо конкурс на пошук стажиста. Вже декількох студентів “випустили в життя” після успішного проходження стажування. Це той випадок, коли ми беремо когось з університету або відразу після його закінчення. Ця людина у нас проходить тривале стажування в різних департаментах, навчається разом зі співробітниками вести проєкти та виконувати роботу певних підрозділів.

Як зараз ваша компанія закриває потреби у персоналі?

Це залежить від того, на які позиції ми шукаємо співробітників. У цілому етап формування команди пройшов декілька років тому. Колектив у нас досить стабільний, тож вакансії в компанії з’являються не так часто. 

Якщо вакантною стає позиція «вищого ешелону», то швидше за все ми шукатимемо фахівців в інших компаніях, де бачимо ефективність конкретної людини. Тоді ми зосереджуємося на тому, щоб отримати цю людину до себе в команду. Якщо ж це простіші посади, то дивимося на сайтах резюме і там відбираємо людей, також оголошуємо відкритий конкурс. Всі вакансії публікуються на нашому міжнародному сайті, незалежно від того, у якій країні ми шукаємо спеціалістів, і розглядаємо всіх, хто проходить кваліфікацію за вимогами.

– Які навички ви найбільше цінуєте в пошукачах?

Найголовніше – це цілеспрямованість, щире розділення цілей, які ставить компанія, в цілому це можна назвати таким невимірним терміном як «вогонь в очах». 

Коли пошукач приходить на співбесіду, то за рядом ознак можна зрозуміти, яка мета цієї людини в спробі потрапити у нашу компанію. Якщо мета – це «просто хочу в міжнародну компанію», а таке часто трапляється, то навряд чи ми спрацюємося, навряд чи у цієї людини буде інтерес робити щось інноваційне, незвичайне, досягати якихось великих результатів. Тому вогонь в очах та цілеспрямованість – це найбазовіші речі, які мають бути.

Які працівники в компанії досягають кар’єрного росту? Можливо, теж є риса, яка їх об’єднує?

Так, це повна віддача роботі, регулярні результати, які перевершують очікування, які ставлять перед цим співробітником. Часто це люди, які самі з ентузіазмом приходять до керівника і говорять: «Те, що ви від мене очікували я вже зробив. Тепер бачу, що можна зробити ось такий проєкт чи ось ще такий шматок роботи, на який ви не звернули уваги». Ось такі люди частіше за все надалі отримують пропозицію на більш високі позиції.

– Як ви мотивуєте своїх співробітників?

 – У мене ставлення до фінансової частини мотивації (і, на щастя, близько семи років тому з’явилися наукові дослідження, що підтверджують його) таке, що вона не повинна заважати. Має бути так, щоб людина не думала про те, як забезпечити свою сім’ю та закрити всі свої потреби. Повинно бути так, щоб співробітник був впевнений у завтрашньому дні.

Основна мотивація – амбітні цілі та достатня самостійність у тому, чим займається співробітник.

Тобто у нас в компанії не заведено узгоджувати кожен крок, отримувати купу підтверджень на якусь дію і це дуже мотивує співробітників на те, щоб робити якісь великі речі.

Про вибір професії та правила пошуку нової роботи

– Які професії у вашій сфері найбільш затребувані?

Якщо подивитися на наш офіс та офіси в інших країнах, то дуже різноманітний набір спеціалізацій фахівців, які у нас працюють: від програмістів, інженерів та тестувальників до маркетологів, аналітиків, соціологів та дизайнерів. Тобто величезна кількість професій. Але в цілому це професії, які пов’язані із сучасними технологіями, їхньою розробкою, просуванням та аналітикою.

– На якій професії краще зупинити вибір майбутнім студентам, щоб надалі отримати перспективну роботу в транснаціональній компанії?

– Мені здається, що студентам потрібно зрозуміти, що мета «Я хочу працювати у великій міжнародній компанії», – трохи дивно звучить. Мені більш зрозуміла ціль, коли студент прагне бути, наприклад, архітектором ІТ-рішень або ж дизайнером чи аналітиком бізнес-процесів. А в яких компаніях він отримає найбільш комфортні умови, щоб розкрити свій потенціал у цій професії, – не настільки важливо.

Якщо у вас дуже специфічна професія, яка потребує довготривалої підготовки, обирайте ВНЗ, що є рейтинговим у цій професії та не бійтеся, якщо він не у вас під будинком, а, можливо, в іншому місті чи в іншій країні. Якщо майбутня професія не настільки вузькоспеціалізована або якщо майбутній студент не до кінця розуміє, чого він хоче, а за віком часто так і відбувається, я б порекомендував ставити собі такі запитання: «Предмети, які будуть вивчатися у виші, розвивають мене у тому напрямку, в який я хочу піти, чи ні? Вони важкі та конкретні чи легкі та абстрактні?». 

Одного разу в мене був діалог зі шведським професором на тему «Що потрібно вчити, щоб отримати більший успіх у житті». Ми дискутували по декілька годин протягом трьох-чотирьох днів і дійшли до висновку: неважливо, чому ти навчаєшся, головне, щоб тобі було важко. Якщо ви вчитеся і розумієте, що вам важко, то мозок розвивається, він вчиться вирішувати нові завдання, і це однозначно стане в пригоді у майбутньому. Якщо ви вчитеся і вам дуже легко, значить ви щось робите не так. Або ж ви усвідомлено взяли паузу в розвитку, таке теж трапляється.

– Як, на вашу думку, перша робота впливає на подальший кар’єрний шлях?

Наше оточення так чи інакше формує наше мислення. Будь-яка робота, де на цю мить знаходиться співробітник, на мою думку, дещо звужує, проте фокусує той промінь, який висвічує подальше майбутнє цього співробітника. Тому, якщо студент пішов на першу роботу і вона пов’язана з дизайном, то більша ймовірність, що своє життя, або хоча б найближчі роки, він пов’яже саме з цією роботою.

Часто студенти вибирають у якості підробітку зовсім не ті професії, з якими пов’язують життя.

Якщо ми говоримо саме про першу роботу, а не підробіток, то це рідко касир у супермаркеті. Коли студент навчається і у нього трапляються підробітки, то це взагалі може ні на що не вплинути. Адже основна робота студента – це його навчання, а підробіток – це необхідність, щоб підкріпити себе фінансами, щоб закінчити свій основний проєкт – навчання в університеті. У якості підробітку може виступати що завгодно, головний критерій – щоб він якнайменше заважав навчальному процесу. Звичайно, якщо студент знайде підробіток за спеціальністю, яку він вивчає, – це ідеально. А перша робота – це професія, яку обирають вже після закінчення університету.

– Які поради можете дати тим, хто знаходиться в пошуках роботи?

– Рекомендація для всіх, не лише студентів, коли ви приймаєте рішення, куди йти працювати, розглядаючи декілька можливих варіантів. Ви повинні обов’язково поставити собі два запитання, і в ідеалі отримати на обидва з них позитивні відповіді. 

Перше питання: «Ця робота збільшує мій фінансовий дохід чи ні?». Друге питання, воно більш важливе: «Чи робить моє перебування в цій компаній на цій позиції мене більш цінним співробітником, більш високооплачуваним та затребуваним у майбутньому?». 

Якщо на обидва запитання ви відповідаєте «ні», то однозначно не варто йти працювати в цю компанію. Адже ви не зможете вирішити жодну із задач, які ставляться перед співробітниками. Якщо відповідь «так» на обидва питання – потрібно точно йти працювати туди. Якщо ж на одне із запитань «так», а на інше – «ні», то треба зважувати рішення та суворо обмежувати себе в часі, який ви проведете на цій роботі в таких умовах. Тому що немає сенсу перебувати на позиції, яка робить вас ціннішим співробітником на ринку, але водночас не дає належної фінансової компенсації вашої роботи. Так само довго бути на роботі, яка не дає розвитку, а лише гроші – теж наступний крок буде для вас важким. В ідеалі потрібно таки знайти пропозицію, яка дає на обидва ці запитання відповідь «так».

– Які переваги в роботі в транснаціональній компанії ви бачите?

Перш за все, це те, що ти можеш користуватися ресурсами та досвідом, які напрацьовують в усьому світі. У різних частинах світу, в різних країнах у людей виникають якісь ідеї, які вони пробують, реалізують та отримують якийсь результат – позитивний чи негативний. У великій міжнародній компанії постійно практикується обмін цим досвідом. Вже не потрібно “будувати велосипед”, вже ця країна пройшла ось такий процес, потрібно взяти її напрацювання, покращити їх та потім поділитися своїми напрацюваннями з усім світом. Це можливість дивитися дуже широко і отримувати найбільш передовий результат, який існує у світі. 

Плюс доступ до ресурсів. Адже чим компанія більша, тим потенційно більший доступ до ресурсів вона має. Мова йде про те, що це і краща ІТ-система, і процеси, і техніка.

Про бізнес в умовах обмежень та work-life баланс

– Як ви розвиваєте бізнес в умовах кризи та обмежень, що діяли раніше?

У нас мало що змінилося. Якщо ми розглянемо це питання з точки зору роботи офісу та співробітників, то в нас і так кожен працівник мав можливість працювати з будь-якої точки світу. Тому що ми – міжнародна компанія: у всіх співробітників багато відряджень – і всередині країни, і поза нею. Тож робоче місце будь-кого з нас і раніше могло бути в будь-якому куточку світу. Тут для нас нічого не змінилося із введенням жорстких обмежень.

Що стосується ведення бізнесу, то багато кроків, що озвучують різні компанії, які вони вперше почали робити лише тоді, коли був такий виклик: змінилися радикально умови ринку, умови життя в країнах – ми почали робити ці кроки задовго до цього. Ми не готувалися до такого розвитку подій, але, як виявилося, передбачили їх випадково. Зокрема, багато компаній відзначають, що вони почали переорієнтовувати рекламний бюджет з офлайну в онлайн, а ми це робимо вже близько трьох років; або почали підходити обережніше до формування асортименту, а ми завжди це робили, використовуючи максимально точні наукові знання для того, щоб клієнту надавати рівно те, що потрібно – не більше, не менше, технічно та технологічно ми були готові.

Ми почали роботи правильні кроки задовго до того, як ринок від нас почав вимагати це робити терміново.

– З якими труднощами співробітники компанії на сьогодні найчастіше стикаються?

Найбільший мінус стовідсоткової дистанційної роботи – це те, що у співробітників стирається грань між особистим часом та часом на роботу. Наприклад, у травні цього року більша частина співробітників проводила в онлайн робочих системах 12-13 годин. На мою думку, це досить небезпечно в довготривалій перспективі. Тому за першої ж можливості, коли дозволила ситуація, ми відкрили офіс. Усі, хто бажають, ходять до офісу і тим самим вирішують задачу розмежування робочого і особистого часу.

Якщо не брати до уваги дистанційну роботу, вам та вашим працівникам виходить дотримуватися work-life балансу?

Тут я точно можу сказати лише за себе, навряд чи у мене вийде “розписатися” за кожен робочий день всіх співробітників. Але якщо говорити про довготривалу перспективу, то мало в кого є перекоси в одну чи іншу сторону. Зрозуміло, що бувають періоди, коли всій команді доводиться попрацювати важче, аніж в середньому за рік. Тоді баланс зміщається в сторону роботи. Буває навпаки, коли все вже зроблено і співробітники можуть набагато більше часу приділити своїм хобі, особистим інтересам та сім’ї, аніж у інший період.

– Що вам дає наснагу для продуктивної роботи та як ви відновлюєте сили?

Відновлююсь, займаючись своїми хобі. У теплі пори року або в теплих країнах я стрибаю з парашутом, літаю. Друге з основних моїх хобі – мотоподорожі.

Приділяю цьому достатньо багато часу. Хобі дають мені можливість розрядитися, а мотоподорожі ще й дозволяють у фоновому режимі обдумати необхідні робочі та особисті задачі. 

Надихають мене амбітні цілі. Найкраще, що може отримати людина – це якийсь виклик. В ідеалі, щоб оточуючі сказали: «Цього неможливо досягти». Це найкраща мотивація.

– Які у вас плани стосовно розвитку компанії?

У нашому новому міжнародному слогані «Smarter technology for all» можна знайти відповідь на це запитання. Ми глобально рухаємося до того, щоб наш бренд сприймали як технологічного лідера у питаннях створення найкрутіших комп’ютерних пристроїв, хмарних рішень, серверних технологій. Ми робимо все, щоб бути такими, щоб нас такими сприймали.

Фото надані спікером

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також