Учені різних країн довгий час сперечаються і ставлять під сумнів ефективність восьмигодинного робочого дня. Поки в Австрії узаконюють трудову діяльність протягом 12 годин, у Швеції компанії вводять для своїх працівників шестигодинний робочий день.

Цікаво, що керівники таких компаній переконують, що ефективність роботи не знизилась, а навпаки. Працівники викладаються на 150% і встигають за 6 годин зробити те, що не встигали за 8. В Україні змінювати трудове законодавство не поспішають. І поки ми з вами знаходимось у режимі очікування затяжних вихідних на День незалежності України, нумо розбиратися, скільки годин на добу дозволено працювати людям, і чим шкідливі перепрацювання.

Трішки теорії    

Для тих, хто вважає, що восьмигодинний робочий день з понеділка по п’ятницю – це знущання з людей, і шукає способи виїхати у Швецію, зауважимо, що після промислової революції людям доводилося працювати по 12-16 годин на добу 6 днів у тиждень. Лише у 1922 році Генрі Форд скоротив робочий тиждень до 40 годин. Але зроблено це було не через співчуття до працівників. Бізнесмен хотів, щоб люди мали більше часу на витрачання грошей, в тому числі і на виготовлені його компанією автомобілі.

З часом у теорії Генрі Форда відшукали масу недоліків. Так, вчені з Мельбурнського університету в Австралії та університету Кейо в Японії заявили, що робочий тиждень повинен тривати 30 годин. Вони стверджували, що лиш працюючи 6 годин на день, люди могли похвалитися продуктивністю і не відчували хронічної втоми. Людям після 40 років взагалі радять скоротити свій робочий тиждень до 25 годин або працювати лише три дні.

Прихильники шестигодинного робочого дня стверджують, що за таких умов у колективі не виникає конфліктів, працівники висловлюють задоволеність своєю професійною діяльністю і життям у цілому.

У зв’язку зі світовими кризами, відсутністю робочих місць і великою конкуренцією, новою тенденцією у всіх країнах стало перепрацювання. У середньому за місяць працівники витрачають 20,4 години на понаднормову роботу. Більшість хоче встигнути виконати якнайбільше роботи, щоб сподобатися начальству. Але є і такі, хто залишається в офісі тільки тому, що так роблять його колеги.

Чим же загрожують перепрацювання?

Більшість роботодавців вважають, що, залишаючись в офісі після роботи, працівники виконують більше роботи. Але це зовсім не так. Адже за таких умов вони не виконують більше задач, а розтягують навантаження на додатковий час. Тому такі затримки виливаються для компаній додатковими збитками через постійні лікарняні працівників.

Люди, які занадто віддані роботі і працюють понад 50 годин на тиждень, частіше страждають різноманітними захворюваннями. Ризик хвороби серця у них збільшується на 13%, а інсульту – на 33%. У Японії існує навіть спеціальний термін – «каросі», що означає «смерть від роботи». До речі, у цій країні роботодавці стежать, щоб їх підлеглі не проводили на роботі занадто багато часу; багато фірм навіть наймають працівника, що виганяє колег з офісу після закінчення робочого дня.

Трудоголіки більше схильні до депресій, психічних розладів і агресії. Навряд чи роботодавцю потрібен працівник, який постійно хворіє і знаходиться в стресі. До того ж, якщо ви витратили занадто багато енергії на роботі, то вдома ви частіше злитесь і зриваєтесь на своїх близьких.

Регулярні перепрацювання – це основна причина професійного вигорання, коли робота стає ненависним тягарем. А це, як відомо, надто серйозна проблема, з якою потім важко боротися.

Перепрацювання шкідливі і для вашого професійного розвитку. Якщо спочатку за роботу понаднормово ви будете отримувати фінансову винагороду і похвалу, то з часом начальники звикають до постійних затримок на роботі своїх підлеглих і рідко звертають на це увагу, сприймаючи все за належне.

Поки вчені не зійшлись у думках стосовно формули ідеального робочого дня, а у вашому офісі немає людини, що розгонить всіх по домівках, старайтеся самі уникати перепрацювань. Для цього затримуйтеся на роботі лише в крайніх випадках, не працюйте на вихідних (краще присвятити їх сім’ї чи друзям), не відповідайте на робочі повідомлення та дзвінки поза робочим часом, і ні в якому разі не нехтуйте відпусткою.

Інші статті по темі: 

Как распознать эмоциональное выгорание?

Тайм-менеджмент: инструкция по использованию

Прокрастинації – ні: 8 способів взятися за роботу