Ви точно зустрічали людей, що були переконані у своєму професіоналізмі чи таланті, хоча насправді не мали для цього необхідних навичок. Або ж, можливо, самі ще в студентські роки були впевнені, що складете іспит на відмінно, адже точно знаєте весь матеріал, але чомусь його провалювали. Все це має назву «ілюзія компетентності» і вона заважає вам досягати вершин. Пропонуємо детальніше розглянути це явище та визначити способи боротьби з ним.

Що таке ілюзія компетентності?

Цей феномен протягом довгого періоду досліджували психолог з Корнельського університету Девід Даннінг і аспірант Джастін Крюгер. Тому ілюзію компетентності ще часто називають ефектом Даннінга-Крюгера. Дослідження почалося з історії безглуздого пограбування у США 1995 року. Там чоловік пограбував два банки, на ньому не було маски, яка ховала б обличчя, і він просто посміхався у камери. Поліція майже відразу заарештувала грабіжника. Проте він був дуже здивований, що його знайшли за камерами відеоспостереження, адже був переконаний, що лимонний сік, нанесений на шкіру, зробив його невидимим. Грабіжник знав, що лимонний сік використовують як невидимі чорнила і вирішив, що може стати непомітним з його допомогою. Поліція дійшла висновку, що злодій не був психічнохворим, він просто дуже помилявся.

Отже, ілюзія компетентності – це стан, коли ми думаємо, що засвоїли якусь інформацію, хоча насправді цього не зробили.

Вона заважає вам використовувати пройдений матеріал у навчанні або ж правильно виконувати робочі завдання і ставить під загрозу кар’єру. Існують декілька оманливих установок, що змушують думати, що ви засвоїли матеріал:

  • ви вважаєте, що чим більше часу приділяєте вивченню матеріалу або чим довше слухаєте пояснення керівника, то тим краще все розумієте. Насправді ж важливий не час, а якість вашого слухання.
  • вам здається, що цікавіший матеріал вам вдасться запам’ятати краще. Проте навіть цікавий матеріал часто не здатний відволікти вас від соцмереж та змусити справді слухати.
  • ви думаєте, що постійні підкреслення, виділення чи конспектування допоможуть вам запам’ятати краще, але на практиці це не працює і в результаті ви отримуєте просто розмальовану книгу.

Як позбутися ілюзії компетентності?

Тож як обійти ці оманливі твердження та перестати вважати себе знавцем у будь-якій сфері після прослуханого вебінару, який і прослуханим важко назвати?

Переповідайте почуте. Найкращий варіант засвоїти матеріал – це розповісти його своїми словами. Тому відразу після тренінгу чи після прочитання книги повторіть про себе те, про що йшла мова, також можете розповісти цю інформацію домашнім або колегам. Потім спробуйте повторити те ж саме через тиждень і через два. Таким чином до вас прийде розуміння пройденого матеріалу і тільки тоді ви можете бути впевненні, що засвоїли його.

Обговорюйте. Після закінчення лекції обговоріть її з іншими слухачами. Висловіть тези, що вам сподобались та те, з чим ви не згодні. Запитуйте в учасників навчального процесу про їх враження. Така розмова чи навіть дискусія допоможе краще закріпити матеріал. Те саме стосується і прочитання книг. Оберіть з колегою для прочитання одну й ту ж книгу і після завершення – обговоріть її.

Впроваджуйте знання у своє життя. Здобуті знання найкраще засвоюються на практиці. Тож, якщо ви відвідуєте курси зі збільшення продажів, починайте впроваджувати отриманні знання у свою роботу. Не потрібно відразу цілитися на глобальні речі, почніть з короткострокових планів. Наприклад, ви щойно засвоїли навички ефективного спілкування з клієнтом – починайте поступово їх вводити у свою роботу і наприкінці місяця ви побачите, що ваш дохід збільшився.

Пам’ятайте, що неможливо бути експертом у всьому і часто ті, хто багато знають, насправді не знають нічого. Важливіше стати справді компетентним у своїй сфері і тоді вам не страшні ніякі ілюзії.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!