Під час суворих карантинних обмежень попит на e-commerce значно зріс і, зважаючи на зміну звичок споживачів, тренд зберігається донині. Аби відповісти на цей виклик, компанії галузі мали швидко адаптуватися до нової ситуації.

Як змінилася робота всеукраїнського інтернет-магазину та маркетплейсу ROZETKA? Як ситуація з коронавірусом позначилася на прийомі нових співробітників? Чи готується компанія до другої хвилі коронакризи? На ці питання редакції онлайн-журналу The Point відповів HRD ROZETKA Андрій Солуянов.

Андрій Солуянов

– Андрію, цього року через карантин онлайн-продажі стали в рази активнішими. Чи зросла кількість замовлень через ваш сервіс? І як компанія реагувала на зміни?

– Звичайно, на початку карантину попит на певні товари значно зріс, насамперед – на продукти харчування, засоби особистої гігієни. Працювати доводилося в умовах повної невизначеності: розвиваючи новий напрямок, ніхто не знав, скільки триватиме карантин, як змінюватиметься попит. Горизонт планування складає не більше місяця.

Загалом кількість замовлень на сайті стрімко зросла (вдвічі на початку карантину), і їх треба було оперативно опрацьовувати. Тому ми прискорили та адаптували процеси в IT- та логістичному напрямках, на складах тощо.

– Отже, ви оперативно проводили масовий найм персоналу, щоб задовольнити попит. Як ви це робили, які додаткові ресурси залучали?

– Протягом перших тижнів карантину ми додатково залучили понад 1000 працівників. Насамперед – комірників, комплектувальників, вантажників, кур’єрів, експедиторів. Для найму залучали всі можливі трудові, інтелектуальні, креативні ресурси, власні та партнерські. Наприклад, команда рекрутингу компанії EVO допомагала з наймом для ROZETKA. Сайт robota.ua робив додаткові анонси та розсилки наших вакансій. Звернень було безліч, HR-команда не встигала приймати дзвінки – допомагали колеги з інших відділів.

Водночас до співбесід доходила лише незначна частина кандидатів, конвертація була вкрай низькою – максимум кожнен третій (через припинення роботи транспорту та хвилювання кандидатів за своє здоров’я).

– Чи пропонували інші компанії, які припинили свою діяльність у зв’язку з карантинними обмеженнями, тимчасово запросити на роботу своїх колег?

– Так. Під час карантину на нашому складі працювали перукарі, бармени, касири з кінотеатрів… До речі, цей період був дуже показовим з огляду на те, чи справді роботодавці цінують своїх людей. Бо деякі компанії не знайшли часу навіть скласти переліки тих, кому потрібна робота, хоча знали, що ми активно наймаємо персонал. А інші – і серед них, зокрема, мережа кінотеатрів Multiplex – доклали всіх зусиль, щоб допомогти людям знайти можливості в цей непростий час.

– Навантаження на HR-команду, певно, значно зросло?

– Так, ми жартували, що «на передовій» під час карантину були кур’єри та HR-и – за день ми мали навіть більше контактів, ніж колеги з доставки.

Загалом провели кілька тисяч співбесід. Я пишаюся своєю командою. У піковий період були дні, коли робочий день нам доводилося розпочинати о третій ночі – щоб організувати все для приїзду людей на роботу на склади вранці. Без жодних нарікань, треба – то треба.

– Але ж згодом попит на персонал знизився – тож як вирішувалося питання з подальшим працевлаштуванням додатково найнятих людей?

– Здебільшого вони повернулися до своїх роботодавців, коли карантинні обмеження було послаблено та заклади зі сфери послуг відновили діяльність. Тобто збалансування кількості працівників відбулося органічно.

– Чи були у вашій компанії цікаві «карантинні» історії кар’єрного просування чи незвичайних ротацій?

– Так, внутрішніх ротацій загалом було багато – адже наш ритейл також не працював, а працівники магазинів були тимчасово переведені на склади. Наприклад, один із наших комірників перейшов у напрямок IT. Та це не «карантинне» явище, у нас завжди багато переходів між напрямками і можливостей для розвитку горизонтальної кар’єри. Так, відділ контенту – справжня внутрішня «кузня талантів»: яким тільки відділам він не «подарував» працівників…

– Як змінилися HR-процеси?

– Загалом діджиталізація більшості процесів у роботі з людьми, зокрема навчання, прискорилася завдяки карантину. Це сприяло підвищенню ефективності в багатьох напрямках.

Більше етапів рекрутингу наразі відбувається онлайн – наприклад, проводяться інтерв’ю, а первинні «співбесіди» кандидати на масові позиції можуть пройти з чат-ботом (він ставить базові питання пошукачам, і для «цифрового» покоління це навіть зручніше, ніж спілкування голосом). Ми експериментували з цими технологіями давно, проте карантин і масовий найм спонукали нас до їхнього повномасштабного запуску.

Важливий здобуток – ми навчилися краще співпрацювати з тимчасовим персоналом. Профіль та потреби працівників, які розглядають роботу на короткий термін, відрізняються від тих, які бажають працювати в штаті тривалий час. До речі, траплялися цікаві випадки «дауншифтингу» – коли люди кидали роботу в офісі та йшли працювали на склад, навіть маючи гарну освіту. Адже розглядали таку неважку та дещо рутинну фізичну роботу як можливість відпочити від стресів та емоційних навантажень.

– Топовим питанням стало піклування про здоров’я – працівників та клієнтів. Що для цього робили та продовжуєте робити ви?

– Наш офіс пішов на карантин ще до того, як про нього було оголошено. Усіх необхідних заходів ми вжили заздалегідь – придбали рукавички, маски, санітайзери для працівників, як офісних, так і з фронтлайну. Встановили безозонові бактерицидні лампи в приміщеннях, запустили корпоративний транспорт містом, запровадили температурний скринінг тощо.

Наші кур’єри завжди проходили медогляди до виїзду на маршрут, тому цю категорію працівників просто забезпечили засобами індивідуального захисту. Також ми додали для клієнтів опцію безконтактної доставки за умови оплати замовлення онлайн.

– Що ви назвали б найбільшим викликом 2020?

– Коли ми готувалися до кризи, питанням №1 під час всіх обговорень керівників у компанії було збереження роботи для людей. Причому як саме ми це зробимо – ніхто не знав, адже спрогнозувати динаміку кризи не було можливості.

Немає такого закону – «Під час пандемії не скорочувати людей». Але є культура, яка спонукає зробити все можливе для того, щоб утримати команду. На щастя, нам вдалося не тільки виконати це завдання, а й перевиконати – дати роботу багатьом людям з інших галузей.

– Попри складні часи, ви активно долучалися до суспільно корисних справ: наприклад, передавали великодні паски на фронт, розвезли понад 42 000 продуктових наборів літнім людям разом із фондом «Життєлюб» та «Новою поштою». Це частина вашої корпоративної відповідальності?

– Це не формальна політика, а життєва позиція власників, яка проявляється і на корпоративному рівні. Ми через це були на слуху, але це частина культури, а не PR-стратегія.

– Яких працівників ви шукаєте зараз?

– Затребувані категорії не змінилися – залучаємо кур’єрів, експедиторів, комірників, пакувальників, зокрема – тимчасовий персонал, адже скоро розпочнеться сезон підготовки до новорічних свят. А також нам потрібні програмісти, насамперед – 1С та PHP.  Причому якщо раніше ми шукали людей здебільшого в Києві та невеликих містах біля столиці, то зараз поле пошуку – всі обласні центри в Україні, адже ми розширюємо мережу магазинів та розвиваємо доставку по всій країні.

– Щодо футурологічних трендів – як, на ваш погляд, зміниться робота в галузі в перспективі п’яти років? Наприклад, чи будуть дрони доставляти товари замість кур’єрів?

– Наскільки мені відомо – в Amazon проводяться такі експерименти, проте широкого застосування вони наразі не набули. Можливо, це наше майбутнє, проте не найближче. Щодо більш реалістичних трансформацій – звичайно, автоматизація та діджиталізація процесів проникатимуть у галузь усе активніше. Насамперед це стосується складських операцій. Наприклад, у нас робота комірника уже зовсім не схожа на цю ж професію кілька років тому – процеси максимально автоматизовані, працювати швидко та комфортно.

– Чи очікуєте ви на другу хвилю коронавірусу і повторне посилення обмежень, а відтак і масовий додатковий найм?

– Робити точні прогнози досі немає підстав – ніхто не знає, як розвиватиметься ситуація. У будь-якому разі осінньо-зимовий період завжди непростий через сезонну захворюваність грипом та ГРВІ та «високий» сезон перед зимовими святами.

Проте ми точно готові до нових викликів більше, ніж пів року тому, адже нам вдалося налагодити багато важливих процесів і швидко адаптуватися до нової ситуації.

– А чому кандидатам, на ваш погляд, варто обрати саме вашу компанію? Адже карантинні обмеження вже не діють, інші бізнеси працюють повноцінно та вибір на ринку праці знову великий.

– Особливість нашої культури – обіцяти менше, ніж робити. ROZETKA може бути проєктом на все життя, тут ніколи не закінчуються можливості. Ми дуже швидко зростаємо. У нас не буває періодів, коли ми не наймаємо персонал. Загалом показники плинності у нас нижчі, ніж у галузі, а цього року вони ще більше знизилися. Люди працюють у нас цілими родинами.

Лінійні працівники цінують стабільність, комфорт, те, що компанія стежить за базовими речами – щоб рівень зарплат був не меншим за середній на ринку, виплати відбувалися своєчасно.

IT-фахівцям цікаво розвивати продукт та бачити результати своєї роботи, постійно отримувати зворотний зв’язок від клієнтів – удосконалювати сервіс, який подобається людям.

Але насамперед нас обирають та лишаються з компанією протягом багатьох років тому, що цінують людські відносини. Ми розвиваємо горизонтальні зв’язки, спонукаємо людей вільно спілкуватися між собою на будь-яких рівнях та напрямках, скорочуємо дистанцію між керівниками та командами.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії