IT у телекомунікаціях, ідеальний кандидат та гендерні ролі: інтерв’ю з керівником відділу онлайн-розробки в Мережа Ланет Олександром Черновим

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Більшість українців знають компанію Мережа Ланет як провайдера телеком-послуг, але ми хочемо спростувати думку, що телеком – це тільки монтажники та оператори, і розповісти про IT-підрозділ компанії. Для цього ми поспілкувалися з Олександром Черновим, керівником відділу онлайн-розробки, який сьогодні складається з 15 осіб. Він відносно невеликий, але досить значущий для компанії, оскільки саме програмні продукти приносять більшу частину нових абонентів.

– Пане Олександре, які завдання стояли на початку шляху, і як змінювалася структура відділу?

– Спочатку у відділі було п’ять осіб. Тоді ми працювали над створенням нового сайту компанії lanet.ua і реалізацією веб-платформи OTT-телебачення lanet.tv. Також займалися реалізацією кількох мобільних додатків для абонентів lanet.ua та монтажних бригад. Оскільки відділ був щойно створений, було важко сформувати команду, поставити чіткі цілі, правильно сформулювати задачі. Як правило, у підрозділах, які швидко розвиваються, немає стратегії в тому вигляді, в якому її описують в книжках. Ми не мали формального викладу послідовності дій, а одне із важливих завдань, яке перед нами стояло на початку, — сформувати команду і налагодити робочі процеси.

Звичайно, якщо говорити про загальну стратегію, то у Мережі Ланет вона завжди є, і це чітко видно по тому, що компанія успішна. На момент створення відділу й досі ми займаємо провідну позицію на ринку постачальників послуги Інтернет. Зрозуміло, що без правильного планування цього не вдалося б досягти.

– А ці 5 людей, в якому році ви їх наймали?

– Це був 2013 рік.

– Чи змінювалася структура відділу у звязку з адаптацією під загальну стратегію компанії?

– Спочатку ми мислили як люди, які займаються бізнесом, тому складно було зрозуміти, як правильно сформувати IT-відділ. Було пройдено чимало курсів і тренінгів, завдяки яким ми змогли прописати кроки, необхідні для отримання бажаного результату.

Згодом сформувалося бачення по кожному проєкту, визначилися кінцеві цілі. Виходячи з цього, ми почали реалізувати завдання, які допомагають крок за кроком рухатися до наших цілей.

Ми не бачимо в себе людей, для яких важлива швидкість виконання, а не якість

Були вивчені та впроваджені сучасні методології, які IT-компанії використовують у якості інструменту розробки. Виокремилися цінності, яких дотримується команда:

  • зобов’язання – всі члени команди прагнуть до досягнення поставлених перед командою цілей;
  • фокус – фокусування на досягненні мети;
  • відкритість — замовник, менеджер і будь-який член команди може відстежувати прогрес реалізації продукту, хто чим зайнятий, зрозуміти, що заважає команді досягти поставлених цілей. Відкритість і прозорість інформації слугує основою для постійних поліпшень;
  • повага — у кожного члена команди є свої сильні та слабкі сторони, кожен має право на помилку, а також можливість вчитися і рости як професіонал. Кожен учасник повинен поважати всіх інших і приймати їх такими, якими вони є;
  • сміливість – для розробників командна робота дуже важлива, тому співробітники нашого відділу відчувають підтримку колег, яка дає сміливість братися за більш складні завдання.

Усі перелічені цінності важливі для успішної реалізації проєктів.

Для того, щоб спрогнозувати швидкість виконання завдань, команда почала оцінювати їх у людино-годинах. Це дозволило визначати приблизні дати запуску нових релізів. Звичайно, вгадати точний строк неможливо, тому дати запуску релізів могли змінюватися залежно від правильної оцінки завдань. З кожним оцінюванням команда все краще і краще могла спрогнозувати час виконання тих або інших функцій, що наразі дає похибку максимум 15%. Оцінка завдань відбувається на плануванні, де команда бере на себе зобов’язання виконати завдання на двотижневому sprint.

– Скажіть, цінності мають якусь різну пріоритетність?

– Ні, всі наші цінності — це наша основа, те, від чого ми відштовхуємося. І ця основа допомагає нам в успішній реалізації проєктів. Коли приходить нова людина, ми знайомимо її з тим, як працюємо, а потім періодично нагадуємо про наші цінності.

– Розкажіть про процес розробки та плануванні?

– Для прогнозу швидкості виконання завдань наші розробники оцінюють їх в людино-годинах. Один день – 8 людино-годин. Так ми вимірюємо обсяг завдань і можемо прогнозувати наперед. Наш метод оцінювання допомагає спланувати й більші завдання (епіки), тобто ті, які потім розбиваються на більш дрібні підзадачі — так нам простіше зрозуміти, коли ми реалізуємо ту чи іншу фічу і будемо готові взяти в роботу іншу. Ми можемо спланувати на кілька місяців вперед з похибкою до 15-20% з урахуванням можливих несподіванок.

– Яких результатів вдалося досягти за період існування відділу?

– Ми створили новий сайт lanet.ua, використовуючи Material Design і найсучасніші інструменти розробки, тому що сайт — це обличчя компанії. Кількість замовлень на місяць збільшилася на півтори тисячі, це дуже хороший показник.

– Давайте тоді повернемося до результатів відділу — чим ще можна пишатися?

– Запущено в роботу сервіс онлайн-телебачення lanet.tv, в якому є можливість замовлення платних пакетів. Реалізовано декілька Android-додатків для зручної комунікації монтажних бригад з операторами. Розроблений сайт lanet.pro для нашої студії відеовиробництва «LANET PRODUCTION», що є одним з напрямів роботи компанії Ланет. Також запущено сайт lanet.help, який представляє послуги компанії по встановленню, налаштуванню та продажу обладнання як для абонентів, так і для тих, хто нашим абонентом не є.

– Яких людей в ці проєкти ви шукаєте, на кого чекаєте?

– На співбесіді ми визначаємо, чи хоче людина розвиватися. Чи подобаються йому наші проєкти або він просто шукає роботу, за яку буде отримувати гроші. Нам потрібні ідейні люди, які будуть вірити в проєкт. Люди, які будуть направляти свої сили, знання і можливості для досягнення поставлених перед командою цілей. Які не соромляться висловлювати свою думку в процесі роботи або при виникненні проблем. Ми відкриті до пропозицій використовувати нові технології.

Кожен учасник нашої команди несе відповідальність за успіх команди. Що важливо – невдача команди не стає провалом для одного. Завжди відповідальна вся команда, а вже всередині неї намагаємося розібратися та допомогти учасникам. Ми точно знаємо, що хоче отримати кандидат, працюючи в колективі. Наш відділ — це згуртована команда розробників, і коли мова йде про роботу — ми діємо як одне ціле. У нас є спільні цілі й ми не виділяємо когось, хто краще справляється з завданнями, хто гірше.

Нам важливий професіоналізм співробітника, а не стать. Тому ми на рівних розглядаємо кандидатів жіночої статі, і якщо людина з досвідом і може принести користь компанії, то ми абсолютно відкриті для співпраці

Ще одна наша перевага — у нас є можливість працювати з декількома проєктами. При цьому намагаємося аналізувати швидкість виконання завдань, щоб зрозуміти, чи все виходить у розробника, чи він рухається по похилій вниз і вигоряє.

Щоб уникнути вигоряння, ми дотримуємося балансу між роботою та особистим життям, поважаємо право на відпочинок після робочого дня та у вихідні. Намагаємося давати відчути співробітникам, що їх цінують і про них піклуються. Також у нас немає проблем з обладнанням – у розробників потужні комп’ютери, а якщо техніка стає застарілою — ми її модернізуємо. Робимо все для того, щоб працювати у нас було максимально зручно та комфортно. 

– Гаразд, а які люди «не ваші»?

– Насамперед, це токсичні люди. У нас командна робота, не прийнято все критикувати, ставити під сумнів — завдання, цілі, своїх колег. Такі люди гальмують робочий процес команди в цілому. Зрідка працюємо з такими, але якщо доводиться, намагаємося знаходити спільну мову і доносити проблемні моменти вчасно.

– Переучуєте?

– Якщо, звичайно, людина зацікавлена. Ще варіант «не наших» людей — це мовчуни, які не роблять ніяких активних дій. Особливо якщо колеги пропонують нові рішення, а йому все одно. Мовчунів також можна віднести до токсичних людей, якщо вони нічого не пропонують, а тільки критикують і засуджують. Перед тим, як щось критикувати, потрібно подумати: а що ти можеш запропонувати краще? Це теж навичка, яку можна опанувати у нас в компанії.

Ще ми не бачимо у себе людей, для яких важлива швидкість виконання, а не якість. У нас велика відвідуваність на сайті, тому ціна помилки теж дуже велика. Швидкість розробки важлива, але тільки в екстрених ситуаціях.

– Чи існує у вас якась практика переваги молодих, чи вік – неважливий фактор під час добору?

– Якщо кандидат не зупиняється у своєму професійному розвитку, то ласкаво просимо в будь-якому віці.
Знаєте, якщо кандидату буде за 40 років, і при цьому у нього величезний досвід роботи – для команди це буде плюсом, адже можна цей досвід перейняти. Це теж важливий фактор.

Складність буває з кандидатами за 40 років, у яких невеликий досвід в розробці. Втім, якщо людина розвивається, має здібності, то для неї наші двері відкриті. Роботи повно, проєктів багато. І вік — це не перешкода.

– А якщо не секрет, зараз середній вік у вас в команді – це скільки?

– 30-32 роки. Зараз ця планка трохи підвищилася.

– А керівництво молодше або старше?

– Старше, трошечки. 

– Тоді підступне питання. Як у вас з гендерними ролями?

– У відділі зараз працюють чотири дівчини — дві дизайнерки, бізнес-аналітик і Scrum-майстер. Нам важливий професіоналізм співробітника, а не стать. Тому ми на рівних розглядаємо кандидатів жіночої статі, і якщо людина з досвідом і може принести користь компанії, то ми абсолютно відкриті для співпраці.

– Своїх фахівців навчаєте-розвиваєте, як у вас з прокачуванням скілів?

– Зараз можна стати IT-розробником за короткий час — не потрібно 5 років учитися в університеті, достатньо закінчити онлайн-курси — це найпопулярніші, найшвидші знання. У нас є люди, які навіть університет не закінчували, і при цьому вони дуже досвідчені розробники. Тому, якщо ми бачимо людину з невеликим досвідом, але перспективну, ми прекрасно розуміємо, що вона через пару місяців буде тим фахівцем, який нам потрібен.Таким співробітникам даємо завдання, починаючи від простіших до більш складних. Як правило, цей спосіб працює.

– На якесь навчання теж можна розраховувати?

– Зараз ми вже не так часто відправляємо людей на курси – у нас є свої експерти, це набагато ефективніше і швидше. Всі проєкти намагаємося вести в одному стилі, щоб люди були взаємозамінні та могли вільно переходити з одного проєкту на інший.

– А якщо порівнювати ваш підрозділ з ІТ-департаментами інших компаній, чим ви відрізняєтеся?

– У чому цінність розробника, який працює у нас? Він може вивчати нові технології, пропонувати нове, впроваджувати, розвивати якісь універсальні навички, soft skills. Основні наші переваги — це відсутність бюрократії й гнучкість, ми не затягуємо з прийняттям рішення, дуже швидко реагуємо на здорові ідеї та пропозиції.

У нас немає проблем з обладнанням – у розробників потужні комп’ютери, а якщо техніка стає застарілою — ми її модернізуємо

Крім того, ми намагаємося і в неробочий час зустрічатися, ходити у квест-кімнати, грати в покер і т.д. Таке спілкування розкриває і здружує наших людей. Як правило, під час роботи над проєктом людина потихеньку починає вигоряти. Ми знаємо причини, через які це відбувається, і використовуємо методи, що дозволяють запобігти вигорянню, наприклад, своєчасно оцінюємо виконання завдань. Адже часто в компаніях ти просто робиш завдання, і навряд чи хтось підійде і скаже: «Слухай, класно зробив». А для розробника це дуже важливо, особливо, якщо він вклав всю душу в результат.

– Чудово, переходимо до інших «плюшок» компанії Ланет?

– У нас є кімната відпочинку для співробітників. Там — диван, великий телевізор, Sony Playstation, гантелі. Людина може переключитися, відпочити і, якщо хоче, навіть подрімати. Також там є чай, кава, печиво.

– Якщо говорити про середній рівень зарплати, яку пропонує ваша компанія, то як це можна описати?

– Ми намагаємося бути конкурентоспроможними й вчасно реагувати на середню ринкову вартість. Хоча, як розробник, скажу, що для IT-фахівців все-таки зарплата на другому місці. На першому місці проєкт, компанія, команда.

– А що їх приваблює? Що такого особливого в компанії Ланет?

– Багатьом кандидатам, яким не довелося прийти до нас на співбесіду, важко зрозуміти, що в телеком-компанії є що розробляти. У нас є повноцінна командна робота зі Scrum-майстром і Product Owner, можливість в розробці використовувати нові бібліотеки, фреймворки, а не працювати за чіткими правилами проєкту (застарілі версії бібліотек і т.д.). Оскільки компанія українська, нема потреби знати англійську мову більше, ніж на рівні читання документації. Можна швидко прокачати свої скіли та стати досвідченим фахівцем за короткий час.

Часто в компаніях ти просто робиш завдання, і навряд чи хтось підійде і скаже: «Слухай, класно зробив!» А для розробника це дуже важливо, особливо, якщо він вклав всю душу в результат

Величезна кількість проєктів на різних стадіях завершення і різний стек технологій дозволяють розширити знання в тій чи іншій області розробки. Також командний дух, зрозумілі цілі прискорюють процес отримання і відшліфовування  навичок в розробці. На ретроспективах команда сама визначає, як насправді повинні працювати процеси при вирішенні певного завдання шляхом проведення експериментів, аналізуючи та покращуючи процес розробки. І в цілому працювати в компанії, у якої всі ознаки зростання (зростання продажів, створення нових підрозділів, зростання чисельності персоналу, створення нових напрямів бізнесу) — дуже перспективно. Але якщо розробники вважають за краще все-таки продуктові компанії, значить, їм до нас.

Фото надані компанією Мережа Ланет.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також