“Ми не намагаємося просто найняти людей, ми їм допомагаємо”: інтерв’ю з керівницею відділу персоналу компанії HAVI Уляною Градовою

Компанія HAVI надає послуги з логістики, управління ланцюгами постачання, пакування та маркетингової аналітики клієнтам у більш ніж 100 країнах світу. У компанії працює понад 10 000 співробітників. В Україні компанія HAVI розпочала свою діяльність у 1996 році, зареєструвавши компанію ​​ТОВ «УСПОТ ЛТД». За ці роки вона створила міцну репутацію «виконання обіцяного» відомим брендам, до яких належать МакДональдз Україна, СушиЯ, Грін Фекторі та інші.

У HAVI кожен отримує стабільну роботу, можливість працювати в колективі професіоналів і середовище, в якому будь-хто здатний розкрити власний потенціал. У свою чергу, HAVI просить кожного члена команди залучатись до роботи, адаптуватись до змін та бути відповідальним.

У компанії всі працюють разом, а як це достеменно відбувається, ми дізналися в Уляни Градової, керівниці відділу персоналу.

– Пані Уляно, компанія HAVI вже 23 роки на ринку України, розкажіть докладніше, як ви зростали?

– Все відбувалося поступово. Операційну діяльність компанія розпочала у травні 1997 року з обслуговування перших ресторанів МакДональдз. Тоді вона налічувала лише 15 співробітників. Сьогодні компанія обслуговує 92 ресторани, а в штаті компанії – 203 працівники.

Перший власний склад було відкрито в Дніпрі у 1999 році. У 2007 році був побудований новий складський комплекс з трьома температурними зонами в селі Требухів, площа якого сягає 7 тис.кв. метрів. Є у нас невеличкі орендовані склади в Одесі та у Львові.

– Тобто, мільйонники у вас охоплені?

– Так, у своїй діяльності ми орієнтуємось на зростання бізнесу та необхідність розміщення складських приміщень ближче до локації клієнтів, що дає змогу оптимізувати наші транспортні маршрути та витрати.

– Яких людей потребує компанія?  

– Більше половини співробітників компанії – це водії-експедитори, які мають водійські права з категорією «Е» (вантажні автомобілі з причепами), та комплектувальники замовлень. Водії, які роблять доставку в ресторани, здебільшого, працюють у нічні зміни, також їздять у відрядження Україною. А ще вони допомагають у розвантаженні товару.

Ринок диктує свої умови працедавцям, адже діджиталізація тепер усюди. Наприклад, наші автомобілі оснащені сучасними системами, які потрібно знати водіям. Співробітники складу працюють зі сканерами та на електронавантажувачах у приміщеннях з низькими температурами та з п’ятиярусними стелажними системами. І всі вони повинні знати порядок розміщення товару в трьох температурних зонах зберігання.

– І це ускладнює підбір?

– Так. Іноді телефонуєш кандидату на посаду водія і чуєш: «Якщо у вас треба документацію ще оформляти, мені це не дуже цікаво».

Але коли вони приходять до нас, то залишаються надовго – дехто працює понад 20 років. Інакше з комплектувальниками, де відсоток відтоку персоналу збільшився після відкриття європейських кордонів. Раніше значна плинність кадрів відчувалась, в основному, на Західній Україні та у Києві. Зараз міграція відбувається по всіх регіонах. Добре, що переїжджають і до Києва, але таких випадків мало.

Трапляється й таке, що співробітники повертаються до нас, попрацювавши закордоном чи в інших компаніях.

– Таких працівників берете?

– Беремо. Якщо ці люди – кваліфікований персонал, і в них буде бажання повернутися. Такі ситуації були з комплектувальниками: вони звільнялися з надією знайти кращі умови, але поверталися за півроку.

У нас комплектувальники – це не вантажники, а комплектувальники товару і координатори. Це початкова позиція. Новачки протягом трьох місяців навчаються наших процесів і технологій. Крім того, є норми, на які вони за ці три місяці повинні вийти. Є випадки, коли від нас йшли з позиції координатора, а повертались знову на позицію комплектувальника, тому що за цей час змінювались процеси.

Нестача комплектувальників досить відчутна. Щоб цього уникнути, ми розробили нову програму адаптації новачків та змінили систему проведення інтерв’ю. У нас беруть участь у співбесіді представник складу, фахівець відділу персоналу і фахівець з охорони праці. Існує певний набір питань, які ми ставимо кандидатам.

Ми ретельно відбираємо кандидатів, адже хочеться, щоб персонал був націлений на виконання роботи та мав схильність до навчання

Наша оновлена програма адаптації поки що працює в тестовому режимі, і тільки для позиції комплектувальників. Раніше вони за день проходили, наприклад, всі HR процедури. Щоб робити це якісно, ми розбили процес навчання цим процедурам на тиждень. У навчальному класі є комп’ютери, за якими новачки мають змогу протягом першого тижня щодня годину знайомитись з політиками. Після цього тестуємо на запам’ятовування прочитаного. Це допомагає мати уявлення про компанію як роботодавця: є політика пільг і компенсацій, процедури з охорони праці, а потім навчання всім процесам на складі. Ми розробляли цю програму разом із працівниками складу і сподіваємось на її успіх.

Крім того, з першого дня у комплектувальника є наставник. Це людина, яка зустрічає його, знайомить з нашою компанією і далі супроводжує під час робочих процесів.

– Чи багато у вас охочих бути такими наставниками?

– Ми хочемо виділити 4-5 працівників, які будуть наставниками. Адже крім того, що це повинні бути професіонали, ці співробітники ще мають навчати інших та працювати в ту зміну, в якій працює новачок. Але такий процес ефективніший, тому що ми залучаємо людей, які здатні навчати. А плинність персоналу іноді пов’язана з тим, як людину зустріли і як їй допомагають адаптуватись.

– Які є додаткові переваги для співробітників компанії HAVI?

– Ми – «біла» компанія, без прихованих заробітків чи виплат. У комплектувальників і водіїв є щомісячна премія, яка залежить від певних критеріїв. Надаємо додаткові виплати працівникам у разі одруження та народження дитини, є інші види матеріальної допомоги.

З першого дня роботи оплачуємо харчування комплектувальників та водіїв. У них є додаткова відпустка згідно із законодавством. Після трьох місяців роботи в компанії, ми надаємо страхування життя всім співробітникам, а після шести місяців ­– медичне страхування. Двічі на місяць в офісі приймає лікар.

– А чи є якісь мотиваційні заходи на глобальному рівні в компанії, в яких співробітники мають змогу взяти участь?

– Звичайно! У нас, наприклад, є Регіональний футбольний турнір HAVI. Кожного року наша футбольна команда має змогу взяти участь. У 2019 він проходив у Латвії. А ось наступний чемпіонат відбудеться в Україні.

Нам є що показати колегам, і для нас це нагода розказати працівникам про компанію з точки зору її діяльності на світових ринках та змога відчути свою причетність до глобальних масштабів організації

А ще ми брали участь у футбольному чемпіонаті Європейської бізнес-асоціації та увійшли до чвертьфіналу. Навіть уявити не могли! Адже суперники були дуже сильні.

– Скажіть, є бізнесові обмеження за віком, наприклад, комплектувальників чи водіїв?

– Таких обмежень ми не маємо. Середній вік наших водіїв близько 45 років – тобто у нас працює не тільки молодь, а і люди зрілого віку, проте в хорошій фізичній формі. До речі, ми поновлюємо автопарк: наразі маємо п’ять нових авто, це теж неабияка допомога в роботі.

Три температурні режими на складі – це наша особливість. Лише фізично здорові працівники можуть працювати комплектувальниками, тому на інтерв’ю ми запитуємо, чи немає протипоказань. І це не пов’язано з віковими обмеженнями.

– Тобто медогляд є обов’язковим?

– Ми приймаємо на роботу тільки після проходження медогляду в спеціалізованій клініці і коштом компанії. Щороку всі працівники проходять медичний огляд. Я вважаю, що це додаткове благо для людей.

– А навчання також є обов’язковим?

– Ми турбуємось про безпеку на робочому місці – інженер з охорони праці проводить тренінги. Крім того, ми залучаємо навчальні центри: щорічно проводяться кваліфікаційні професійні навчання. Цього року тренінг з пожежної безпеки проводили разом з представниками Міністерства надзвичайних ситуацій, а на тренінг з надання першої медичної допомоги запросили практикуючих медичних працівників.

– Які ще цікавинки для співробітників маєте?

– Корпоративні заходи, звісно. Подарунки для діточок на День святого Миколая, подарунки працівникам на Новий рік.

– А корпоративи у вас ідейні чи просто душевні?

Звичайно, без веселощів не буває. У цьому році ідеєю корпоративу була популяризація бренду, тому співробітники малювали картину. Дуже гарною вийшла, зараз висить у нас в офісі.

На корпоративі ми привітали людей, які пропрацювали в компанії 20 років – за традицією даруємо подарункові сертифікати. Працівникам, які з нами понад 10 років, надаємо додаткову відпустку.

– Чи можна у вас відчути себе частинкою великої глобальної компанії?    

– Наші співробітники на глобальному рівні працюють у різних кластерах і поділені на регіони. Наша кваліфікація допомагає розвивати бізнес HAVI за кордоном. Наприклад, зараз група наших фахівців, разом з нашою генеральною директоркою, бере участь у відкритті представництва компанії в Грузії.

Що стосується робітничих спеціальностей – не дуже масово і активно. Але, за нагоди, допомагаємо іншим компаніям HAVI. Наприклад, залучали на три місяці комплектувальників до роботи у Польщі. Під час відкриття нового складського комплексу та на старті обслуговування нового клієнта у Болгарії допомагали нашим колегам.

У компанії є інші способи відчути себе частиною глобальної команди, наприклад, взяти участь у глобальному конкурсі інновацій «Innovation Challenge». Цьогоріч співробітники компанії, зокрема і з України, пропонували ідеї на тему, яка торкається питань зміни клімату. Група з 500 учасників з усього HAVI думала як ефективніше використовувати вантажівки, виключити одноразовий пластик з процесів та створити нові можливості переробки. За результатами конкурсу було виділено три найперспективніші ідеї та сформовано три команди.

Ми й самі вчимося. Перед відкриттям в Одесі нового складу навчаємо працівників у Києві. Вони проводять у нас більше місяця, вивчаючи робочі процеси.

Специфіка нашої компанії – ми не намагаємося просто найняти людей. Їм потрібно адаптуватись, зрозуміти та вивчити процеси нашої роботи та співпраці. Якщо хтось не справляється перший час з нормами, або має проблеми, йому намагаються допомогти.

Бувають ситуації, коли працівник захворів і необхідно швидко знайти заміну. У компанії існують додаткові заохочувальні заходи, які мотивують працівників вийти на роботу не у свою зміну, звичайно, враховуючи норми робочого часу.

Вибравши для корпоративу ідею створення малюнка за участю всіх працівників компанії, ми хотіли показати наскільки важливою є взаємодія всього колективу, від директора до комплектувальника чи водія.

Після інтерв’ю з комплектувальником ми пропонуємо подивитися на нове робоче місце. Багато з них мають досвід і начебто знають, яка це робота… Звичайно, ці 10 хвилин не дадуть повного уявлення, але ми попереджаємо про наші умови праці та особливості роботи в мультитемпературних складах.

– Скажіть, чи є у вас приклади, коли ваші співробітники рекомендують компанію своїм друзям чи знайомим?

– Звичайно. І ба більше, у нас упроваджена програма винагороди за рекомендованого кандидата, яка розповсюджується, наразі, тільки на робітничі спеціальності. І вона працює. Цього року, згідно зі статистикою, 27 % новачків прийшли до нас саме завдяки цій програмі. Співробітники готові рекомендувати нас своїм знайомим та друзям, адже ми виконуємо обіцяне та маємо репутацію надійного роботодавця.

– А щодо кар’єрного росту?

– Є можливість росту і функціонально, і вертикально. Наприклад, наша генеральна директорка прийшла в компанію на стадії майже становлення – і з фахівця відділу виросла до керівницької посади.

Генеральна директорка Тетяна Братусьова

Ми не можемо сказати, що маємо нагоду надати кожному таку змогу. Але можливість є. Маємо й інші приклади. Про наші нові вакансії ми спочатку інформуємо своїх працівників. Останній приклад – фахівець відділу закупівель, який зараз працює у відділі ІТ. У нас є також приклади, коли працівники робітничих спеціальностей обіймали посади фахівців у різних відділах. Наприклад, наш інженер з охорони праці – колишній комплектувальник.

Звичайно, ці приклади – це історії розкриття потенціалу та розвитку наших співробітників. Такі зміни потребують зусиль як від компанії, так і від працівника. Ми створюємо можливість та допомагаємо навчатися, а працівник повинен брати відповідальність за власне навчання.

– Які складнощі роботи в компанії?

– На жаль, ми практично не даємо відпустки влітку – це наш піковий сезон. Ми про це попереджаємо на співбесіді – треба бути готовим, що відпустка влітку буде короткотерміновою.

Для керівництва компанії дуже важливим є зворотний зв’язок від працівників, який дає змогу дослухатись до індивідуальних та колективних думок і пропозицій, втілювати їх. Цьогоріч участь в опитуванні, яке проходило під девізом «Твій голос важливий!», взяли 90% наших працівників.

Для компанії цінний кожен її співробітник та його внесок у наш кінцевий результат. Тому, починаючи з прийому та адаптації, ми намагаємось створити такі умови, в яких кожен буде  комфортно почуватися та відчувати себе частинкою команди, що працює на результат.

Але це не єдина можливість для співробітників висловитись. У компанії існує правило «відкритих дверей». Ми проводимо вихідні інтерв’ю, дізнаємось, що ж спонукало працівника залишити компанію. І беремо їх думку до роботи. Звичайно, працюємо над помилками.

– Добре, тоді подивімось, що обирають люди, які готові приєднатись до компанії HAVI?

– Комунікації, відкритість – це наша фішка. Не кожен роботодавець готовий ділитися інформацією з працівниками. У нас проходять щоквартальні збори зі співробітниками, ми публікуємо новини на локальному рівні, перекладаємо статті та новини з головного офісу.

На наш погляд, чудово, що заохочуються інноваційні ідеї. І, звісно, ми виконуємо обіцяне – і партнерам, і співробітникам.

Фото: Тетяна Скуфінська. 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також