Навесні команда ПУМБ анонсувала запуск проєкту «Академія Аналітики ПУМБ», де провідні фахівці банку та запрошені спікери з Київської школи економіки допомагають талановитим студентам здобути практичні навички, щоб розпочати кар’єру. Які висновки організаторів після випуску першого курсу, в чому користь ініціативи не тільки для учасників і компанії, а і банківського ринку загалом? Редакція онлайн-журналу The Point поцікавилася в начальника управління по роботі з брендом роботодавця ПУМБ Світлани Тихоненко.

Світлана Тихоненко

– Банк запустив навчальний проєкт «Академія Аналітики ПУМБ» для студентів технічних вишів – чому обрали для навчання саме напрямок аналітики?

– По-перше, напрямок аналітики зараз трендовий і затребуваний. По-друге, у нас сильна команда і накопичена унікальна експертиза в цій сфері, і нам точно є чим поділитися. І важливо – колеги з Київської школи економіки підтримали нас методично. Нам дуже пощастило, що наші експерти готові ділитися знаннями, працювати з молодими талановитими студентами. Колеги бачать у цьому свою місію: Академія Аналітики ПУМБ допоможе студентам зробити перший крок у кар’єрі. Адже молоді студенти-аналітики стикаються з проблемою браку досвіду після навчання, що заважає їм стартувати з першою роботою саме за спеціальністю.

Ментори Академії Аналітики щиро хотіли дати можливість молодим здібним людям застосувати теоретичні знання на реальних кейсах з деперсоніфікованими даними. Всю нашу команду прагнення дати поштовх професійному розвитку молодих колег дійсно надихало. 

Ми в банку давно думали про зовнішню навчальну програму для молоді. ПУМБ – дуже ефективний і раціональний бізнес, і ми обираємо тільки ті проєкти, в яких є бізнес-доцільність та фокус на людину. 

Ми подивилися на поточні запити бізнесу до рекрутингу, проаналізували, які спеціалісти потрібні нашій цільовій аудиторії. Сьогодні аналітики вкрай затребувані у всіх сферах. У такому гіперконкурентному середовищі є два шляхи: довго шукати готового кандидата чи зрощувати самостійно.

Ми планували проєкт, у якому виграють всі залучені сторони, тому поставили за мету реалізувати соціальну складову: підготувати спеціалістів для українського ринку. 

Нас надихає те, що ПУМБ для цих хлопців і дівчат назавжди залишиться першим, хто повірив, підтримав, безкоштовно навчив, дав поштовх кар’єрі. 

Ми вже стали для них таким собі альма-матер у професійній кар’єрі. А інші компанії на ринку, зокрема і в фінансовому секторі, знаючи експертизу ПУМБ в ризиках та аналітиці, – охоче винайматимуть наших випускників, чому ми завжди раді. Адже, зрештою, від розвитку спеціалістів виграє галузь і всі ми. 

– Як саме студенти здобуватимуть практичні навички роботи з базами даних – як був облаштований спеціальний навчальний онлайн-простір? 

– Перед стартом ми витратили багато зусиль на облаштування спеціального навчального простору, і це те, що залишилося «під капотом» нашого проєкту.

Навчання проходило в онлайні, але, щоб захистити дані клієнтів і не залишити навіть найменшого ризику їх витоку, наші технічні підрозділи створили спеціальну платформу для навчання студентів. Не будемо розкривати всіх подробиць, але колеги з IT-департаменту та департаменту інформаційної безпеки провели колосальну роботу. Це закритий простір для навчання на реальних кейсах, у якому доступні лише деперсоніфіковані дані. Крім того, оскільки студенти працювали з реальними кейсами бізнесу, – всі підписали договір про нерозголошення. 

Для студента облаштування простору виглядало так: віддалений робочий стіл, вхід з верифікацією з власним логіном і паролем, робота і навчання через віддалений доступ. Для навчання використовували додаток Teams, для координації – канал та групу в Telegram.

Увесь цей соціальний онлайн-простір для навчання не був би можливий без злагодженої роботи проєктної команди, яка у стислі терміни побудувала план, інфраструктуру та маркетингову підтримку. Очолила проєкт керівниця відділу підбору та адаптації персоналу ПУМБ Анна Сухомлин. 

Керівниця відділу підбору та адаптації персоналу ПУМБ Анна Сухомлин

І які саме скіли отримають студенти?

– В рамках курсу «Аналітика даних від ПУМБ» студенти навчаються застосовувати такі інструменти, як SSRS & Power BI для візуалізації даних, SQL & Python для аналізу даних, RPA для автоматизації процесів. Також вони отримують навички створення Data Science моделей. 

Дуже важливе і одне з основних для нас те, що студенти вчаться процесам взаємодії в культурі реального бізнесу на практичних кейсах. Слухачі курсу розвивають навички самодисципліни: на нашому курсі ніхто не змушує навчатися, студентами рухає суто їхній інтерес до поглибленого навчання. Тих, хто очікує від курсу пасивного навчання, система відсіює.

Як показав досвід, таких аплікантів, що пройшли відбір, але не дійшли до кінця, – 30%. Ми вважаємо цей показник нормальним, оскільки ми працюємо з дуже юними людьми, які ще себе шукають. Проте ті 70%, що дійшли до кінця – це мотивовані цілеспрямовані молоді хлопці та дівчата, в яких є найважливіша навичка для подальшого зросту – уміння самоорганізовуватися і навчатися. Ми віримо, що їх чекає велике майбутнє. 

– Хто відіграє роль менторів – колеги з вашої команди? Як самі фахівці ставляться до такої ініціативи?

– У ролі менторів виступають реальні практики з напрямків data science, data integration, аналітики та інтеграції процесів. В рамках банку – це ті в гарному сенсі «божевільні» люди, які погодилися, крім діючих проєктів, взяти на себе ще й роль менторів, наставників, викладачів. А якщо серйозно – нам дуже пощастило, оскільки наші наставники щиро бажали долучитися до проєкту.

Дивовижно було спостерігати, як усвідомлено викладачі підходили до розробки навчальних планів і завдань. Адже у викладацькій ролі більша частина з них виступила вперше. Деякі з них продовжували викладання особисто навіть під час відпусток, хоч на такий випадок була можливість підготувати колег на заміну. Колеги використовували реальні масиви деперсоніфікованих даних і наші студенти змогли зануритися в специфіку банківської аналітики на практиці.

Викладачі Академії

– Хто може пройти відбір на навчання – які вимоги щодо фаху, віку, навичок, зокрема й особистих?

– У конкурсному відборі можуть взяти участь студенти віком від 18 до 25 років, які вже вміють працювати з базами даних, і є студентами старших курсів або випускниками технічних чи економічних вишів з усієї України, спеціальностей: економічна кібернетика, прикладний системний аналіз, математичний аналіз та інших спеціальностей, які передбачають знання з аналітики баз даних. 

На початку травня 2022 року буде оголошено про наступний набір в Академію ПУМБ. Етапами відбору буде подача заявки та співбесіда з рекрутером. 

– На яких умовах відбудеться навчання – безкоштовно? 

– Для студентів навчання є безкоштовним. Всі витрати на організацію проєкту банк взяв на себе. 

– Новому поколінню дуже важлива якість навчального контенту. Як ви зробили курс цікавим, щоб залучати та викликати інтерес учнів?

– Зробити контент цікавим – це дійсно один з викликів, що стояв перед проєктною командою і кожним ментором. Так само як і завдання зробити наш курс не набором майстер-класів, а цілісним навчальним курсом, який має алгоритм і розроблений з урахуванням педагогічної логіки. Оскільки вже є випускники 2021, які високо оцінили якість викладання та контенту, – ми сподіваємось, що нам вдалося зробити цікавий курс.

Я думаю, що значною мірою інтерес підтримується і харизмою та професійністю кожного ментора. А цілісність нам вдалося отримати в тому числі і завдяки підтримці стратегічного освітнього партнера – Київської школи економіки (КSE), професори якої були включені в розробку навчальної програми та також викладали для студентів у рамках курсу «Аналітика даних від ПУМБ».

На стадії планування проєкту ми для себе взяли кілька орієнтирів: щоб цікавий контент сприймався, він насамперед має бути дозований і даватися за досяжні терміни та у зручний час. Саме тому ми виробили методику викладання курсу за місяць по кілька годин на день, викладання велося здебільшого в другій половині дня, найчастіше з 16:00. Крім того, у студентів мав залишатися час для самостійної роботи. Такий адаптивний підхід до режиму навчання дозволив нам максимально врахувати потреби студентів, які в першій половині дня мали присвячувати час університетському навчанню чи сесії.

І як вишенька на торті – ми дали можливість за один місяць отримати не одну, а дві спеціалізації на вибір. Це вимагало від проєктної команди і викладачів особливої майстерності в плануванні, але головне те, що студенти отримали більше, ніж можна було очікувати від короткого курсу – можливість спробувати себе в двох напрямках аналітики. 

Студенти Академії Аналітики

– Чи матимуть змогу студенти не тільки отримувати знання, а й ділилися своїми ідеями та пропозиціями для впровадження в банку?

– У межах курсу – так, викладачі це максимально заохочують. Проте досвід показує, що для того, аби у студентів виникли справді корисні для бізнесу ідеї – потрібно більше часу для заглиблення. Ми віримо, що 14 студентів, яких ми вже запросили на роботу, зможуть дати багато своїх ідей для впровадження. Інших випускників банк рекомендуватиме в інші компанії, адже ми зацікавлені в тому, щоб дати поштовх їхній кар’єрі.

Чути та цінувати думку кожного, підтримувати реалізацію ініціатив – це саме про культуру ПУМБ. 

– Крім знань та навичок, студенти отримають можливість працевлаштуватися в ваш банк. За яких умов? Та в які підрозділи?

– Найбільш старанні та зацікавлені студенти, які пройшли увесь курс навчання, отримали пропозицію роботи від банку в кількох напрямках: Data Science, напрямок автоматизації та звітності, автоматизації процесів, клієнтської аналітики, IT-безпеки. Як ми визначали таких студентів – ми відслідковували їхню мотивацію під час навчання та враховували зворотній зв’язок від менторів. 

Всі, хто успішно завершив навчання, але не отримав офер – мають шанс його отримати, коли в банку будуть відкриті нові вакансії аналітиків.

– Цей проєкт – інвестиція в розвиток. Чи немає у вас побоювань, що студенти отримають цінні знання, а працювати підуть в інший банк?

– Ми інвестуємо в талановиту молодь і точно не маємо страху втратити навчених спеціалістів. Цей проєкт має на меті готувати фахівців для галузі. А в ПУМБ запрошуємо працювати лише стільки випускників,  скільки маємо відкритих вакансій.

Ми свідомо обрали шлях навчати спеціалістів для галузі і будемо раді, якщо наші конкуренти з банківської сфери або з інших бізнесів братимуть на роботу випускників нашого курсу.

Зрештою, це ще й додатковий шанс для ПУМБ продемонструвати рівень нашої експертності та якість підготовки в рамках нашого курсу.

– У червні відбувся перший курс – «Аналітика даних від ПУМБ». Скільки студентів пройшли навчання, які його висновки та результати? Чи планує банк внести певні корективи в формат?

– Закінчили курс і отримали сертифікати 80 студентів. Основний висновок: в Україні багато талановитих молодих людей, які шукають можливість застосовувати свої знання на практиці. Таких можливостей для студентів, як дає ПУМБ, має бути більше. Ми дуже сподіваємось, що наш проєкт стане прикладом чи надихне колег з інших компаній робити проєкти, які справді будуть допомагати молоді. Ми обов’язково продовжимо інвестувати у випускників, зараз ми готуємося до підписання «Пакту заради молоді – 2025», яким задекларуємо продовжувати практики підтримки та працевлаштовувати молодь.

Нам приємно, що проєкт викликав неабиякий інтерес серед студентів технічних та банківських вишів.

Кількість аплікантів у наборі 2021 року в 20 разів перевершила наші очікування: ми отримали заявки від понад 2000 студентів, з яких відібрали 140 студентів. Особливо важливо наголосити, що це були студенти, які отримують освіту в напрямку аналітики даних або суміжних напрямках. Після нашого курсу шанси знайти роботу мрії в наших випускників значно підвищуються. 

Про формат і тематики будемо ще думати і приймати рішення, враховуючи тенденції на ринку праці, напрямки розвитку технологій та відгуки від студентів та викладачів. 

Додам, що зараз у ПУМБ працює 53% людей від загальної чисельності персоналу віком від 18 до 35 років, з цієї цифри зрозуміло, наскільки сильно ПУМБ орієнтований на молодь. 

– Банк уже запропонував роботу частині випускників. Кому саме?

– Ми запросили на роботу 14 студентів з Київського національного університету ім. Тараса Шевченка, КПІ ім. Ігоря Сікорського, Харківського національного університету ім. Каразіна, Харківського університету радіоелектроніки, Харківського національного університету міського господарства ім. Олексія Бекетова, Національного університету «Львівська Політехніка», Львівського національного університету ім. Івана Франка, Національного авіаційного університету та Університету банківської справи. 

Студенти Академії Аналітики

– Як ви просували курс? Які бенефіти студенти отримали – на їхню думку? 

– Для набору на курс 2021 року ми анонсували програму в соцмережах та українських ЗМІ, а також через мережу вишів, з якими співпрацювали. 

Студенти подавали заявки для участі на сайті проєкту. Ми зарахували на навчальний курс студентів, які відповідали вимогам проєкту та пройшли співбесіду з HR-менеджером. 

Ми були дуже вражені реакцією студентів на підтвердження їхньої участі. Вони запитували: «Ви серйозно? Я справді пройшов?», – ця щира радість дуже нас надихнула. Дала відчуття того, що ми робимо важливу, потрібну справу.

А вже після випуску студенти писали про те, що проєкт для них – реальний шанс отримати круту роботу за спеціальністю, яку вони самі обрали; дякували за можливість познайомитись з цікавими людьми, відчути себе частиною команди. 

Вони відзначили, що в ПУМБ живе дух інновацій, потужна профільна експертиза та корпоративна культура, що побудована на повазі до людини як особистості. 

ПУМБ розвиває digital компетенції у співробітників і створює digital продукти для клієнтів. Такі програми як Академія Аналітики, з одного боку, допомагають студентам отримати практичні навички, а з іншого – використовувати їх для створення сучасних зручних фінансових продуктів для клієнтів.

Фото та відео надані компанією ПУМБ.

Переглянути вакансії ПУМБ