Теорія успішного успіху втрачає актуальність як бездоказова. Зокрема, навряд чи існують кар’єрні історії, які починаються позитивно, розвиваються бездоганно – і так до самого хепі-енду. Ми віримо, що професійні помилки – важлива частина розвитку, яка вчить нас, дає цінний досвід і допомагає рости над самими собою. Цікавими випадками зі свого професійного життя поділилися керівники robota.ua.

Помилки – не привід картатися через минуле. Це нагода зрозуміти щось важливе для кращого майбутнього. Отже: чи є тут ще хтось неідеальний? 🙂 Порефлексуємо разом?

Микола Михайлов, генеральний директор robota.ua

Мене мотивують високі ставки. Це підвищує ризик помилок, робить життя непростим, але надзвичайно цікавим

Зазвичай перші кроки в професії люди здійснюють уже на робочому місці. І помилки, які є неодмінним атрибутом новачка, нерідко заважають діяти сміливо та креативно в майбутньому, що дуже обмежує. Мені ще до початку «дорослої» кар’єри пощастило потрапити в міжнародну студентську організацію AIESEC, і це дозволило вчитися на помилках без негативних наслідків. Це було безпечне середовище, «бізнес-пісочниця», де можна отримати навички, і водночас не зашкодити ані роботодавцю, ані власній кар’єрі.

Моїм найпершим проектом була презентація програми стажувань для роботодавців – пам’ятаю, тоді замість запрошених 20 учасників прийшло лише троє. В наступних проектах – хоча я докладав максимум зусиль, щоб досягти класного результату – помилки також були. Проте важливо, що кожного разу – інакші: адже коли «вдарився» – потім знаєш, як цьому запобігти.

Важливо бути готовим до сміливих кроків, але водночас – дослухатися до зауважень, а також відрізняти відвагу від одержимості ідеєю

Щодо помилок при пошуках роботи – річ у тім, що заздалегідь оцінити, чи правильним є вибір роботодавця, дуже складно. Наприклад, я деякий час працював у креативній агенції. Спочатку пропозиція здалася цікавою, мені подобалися люди. Але згодом виявилося, що мене драйвить та «вмикає» зовсім інша діяльність, яка обов’язково передбачає два елементи: масштабні зміни та сенс.

Обидва пункти я знайшов у robota.ua: по-перше, тут точно є можливість розвивати не тільки цікавий та складний продукт, а і ринок у цілому; а по-друге – не треба щоранку шукати сенс, адже він очевидний, простий і водночас надзвичайно цінний: наша місія – допомагати людям знаходити гарну роботу. Чи багато речей у світі важливіші за це?

До robota.ua я приєднався в 2007 році. Саме тоді нашим стратегічним партнером та інвестором стала польська компанія Grupa Pracuj Ltd, і ми вирішили перенести досвід Польщі в Україну. Польський ринок був повністю сформований – роботодавці мали бюджети на платне розміщення оголошень про роботу і активно використовували цей ресурс для залучення талантів.

Наразі світ стрімко змінюється, і не можна просто приймати правила гри – їх треба створювати

Водночас український ринок був до цього не готовий – не тільки фінансово, а і ментально. Це стало очевидним, коли ми на початку 2008 року перевели ресурс на платну модель розміщення вакансій. Це був складний час: щовечора я розумів, що наступний день буде складнішим за попередній. Кілька місяців потому ми вирішили переосмислити досвід та «відкотитися» назад, щоб наполегливо працювати і доводити цінність свого продукту, і чекати, поки серед компаній сформується готовність інвестувати в якісний сервіс. Це відбулося 10 років потому. А такий досвід навчив нас не поспішати з важливими рішеннями та більш виважено аналізувати ринок.

Другий кейс, який варто згадати – я не можу назвати його помилкою, але він досі викликає багато запитань – це ребрендинг, який ми провели в 2017 році. Це був сміливий крок – можливо, навіть занадто. Ми вірили в ці зміни, проте варто було провести додаткові чекпоінти з пошукачами ще до того, як їх впроваджувати. Адже фокус-групи, які ми збирали за результатами проекту, показали: на думку пошукачів, ми відмовилися від своєї сильної сторони, нашого ключового ідентифікатора – червоного кольору. Той період також був непростим: доводилося «крутити педалі» вдвічі швидше, щоб зберегти показники ефективності. Нас це навчило, що важливо бути готовим до сміливих кроків, але водночас – дослухатися до зауважень, а також відрізняти відвагу від одержимості ідеєю.

Багато своїх помилок я пов’язую з тим, що часто занадто покладаюся на цифри та факти замість емоцій. Такий погляд дещо обмежує, адже факти допомагають поставити «діагноз» ситуації, але саме емоції провокують дії та є каталізатором змін.

Наразі світ стрімко змінюється, і не можна просто приймати правила гри – їх треба створювати. А тому необхідно бути готовим до помилок та відповідальності за корекцію їхніх наслідків.

Особисто мені важливо працювати саме на відповідальних ділянках – некомфортно «тихше їхати, щоб далі бути», і дуже нудно «триматися подалі від керівництва та поближче до кухні».

Мене мотивують високі ставки. Це підвищує ризик помилок, робить життя непростим, але надзвичайно цікавим. Із досвідом я навчився продуктивної поведінки після того, як помилка вже допущена. Знаю, що першою реакцією буде злість на ситуацію – і варто дати собі трохи часу, щоб прийняти нову реальність. Згодом настає стабілізація та етап активного пошуку рішень – і від цього я отримую колосальну енергію, яка допомагає працювати, покращувати та рости. Рух уперед, до досягнень, завжди пролягає через перешкоди та кризи. Впевнений, що історія помилок – це універсальна характеристика усіх людей, які змінюють світ.

Яр Бірзул, Chief Product Officer robota.ua

Філософія проста: люди, які діють, неминуче фейлять. Просто, щоб вигравати в конкурентному середовищі, помилятися, а відтак і вчитися, треба якомога швидше

Вперше усвідомив, що можу помилятися, і це – не страшно, ще в дитинстві. І перші професійні кроки тільки переконали мене в цьому. Наприклад, з ранньої кар’єри можу пригадати випадок, коли працював над сайтом у ролі дизайнера. Клієнт мав побажання щодо змін візуального оформлення, яке не збігалося з моїм власним суб’єктивним баченням. Щоб переконати клієнта, не знайшов кращого аргументу, ніж послатися на пораду експерта в цій галузі, яку нібито знайшов у професійній літературі. Але не міг передбачити, що клієнт звернеться напряму до цього експерта, щоб переконатися, чи дійсно це так. На що той відповів, що ніколи такого не писав…

Цей досвід дозволив мені на все життя запам’ятати дві важливі речі.

По-перше, моя особиста думка – це ще не істина в останній інстанції, інші люди мають свої смаки і бачення, і дуже важливо це чути. По-друге, будь-яке слово має вагу та ціну, а отже, необхідно обдумувати кожне із них.

Кілька років тому працював у компанії, яка продавала шаблони сайтів, де моїм завданням було покращувати конверсію продажу. Мав гіпотезу, що перекомпонування інтернет-сторінки з товаром дозволить покращити показники: варто збільшити кнопку «Придбати», а для цього – перемістити в менш помітну зону іншу, не дуже важливу кнопку. Але, на жаль, саме вона виявилася Дуже Важливою Кнопкою, яка відповідає за попередній перегляд – на неї люди клікали насамперед, і тільки після цього додавали шаблони в кошик і переходили до придбання. Це відбулося в п’ятницю, отже, помилку помітив у понеділок, коли прийшов на роботу і побачив, що показники конверсії за вихідні впали. Ми швидко виправили ситуацію – та кнопка стала, навпаки, екстра-помітною, і покупки клієнти оформлювали навіть активніше, ніж раніше. Але і висновки зробив. По-перше, перед будь-якою дією необхідно думати про наслідки, задавати собі питання «Чому?», «Для чого?», «Що це змінить?». По-друге – не варто вносити важливі корективи напередодні вихідних, якщо не зможеш відстежити результат.

Свого часу створював власні стартапи, цифрові продукти, зокрема – таск-менеджер для невеликих команд. Інвестував у ці проекти багато особистих заощаджень, проте обставини ринку не дозволили досягти прибутковості. Це навчило мене перевіряти зовнішні, незалежні від себе, обставини більш прискіпливо, і тестувати прототипи на ранніх стадіях розробки. А ще – не покладатися виключно на своє знання ринку: іноді саме досвід створює ілюзію всезнання та призводить до фейлів.

Траплялися помилки і в робочих відносинах із людьми. Зокрема, іноді ще під час співбесід інтуїція підказувала мені, що ми з кандидатом не зможемо налагодити співпрацю. Я не дослухався до неї, але згодом переконувався: так і є. Тому тепер вважаю, що, окрім об’єктивної оцінки досвіду, знань та навичок, важливо дослухатися до внутрішнього голосу, коли формуєш команду.

Іноді саме досвід створює ілюзію всезнання та призводить до фейлів

Моя філософія стосовно помилок надзвичайно проста: люди, які діють, неминуче фейлять. Просто, щоб вигравати в конкурентному середовищі, помилятися, а відтак і вчитися, треба якомога швидше. Це прозаїчний причинно-наслідковий зв’язок: люди, які досягли успіху, перед цим помилялися безліч разів. Стів Джобс, Ілон Маск, Генрі Форд, Нікола Тесла, Томас Едісон, який «не мав поразок, просто знайшов 10000 способів, що не працюють»… Усі вони мали епічні провали, проте їхня сила в тому, що вони піднімалися і рухалися далі.

Юлія Жемова, бренд-менеджер robota.ua

Я зробила всі кроки, щоб перестрахуватися, і жоден із них не спрацював. Незважаючи на це, зрештою все склалося якнайкраще

За 7 років досвіду в галузі маркетингу в мене накопичилося багато помилок, але саме завдяки їм я стала професіоналом. «Найжорсткіший» фейл трапився не так давно – півтора роки тому. Я тільки прийшла в компанію robota.ua, і моїм першим завданням був запуск рекламної кампанії. Я відповідала за розробку стратегії та креативу, зйомки ролика, стратегію розміщення. Для всіх цих процесів потрібні були надійні партнери-агентства.

На кожну ідею припадала тисяча «але». Тому що великий бюджет – це великі ризики та відповідальність. Це був той випадок, який потребував максимальної перестраховки. Тому я зробила наступне. Насамперед переглянула всі рейтинги креативних агенцій в Україні. Це зручна точка відліку, але для прийняття рішення її недостатньо. Не можна однозначно сказати, що якесь агентство добре чи погане. Все залежить від того, яка команда сформована в ньому.

У командах відбуваються ротації, співробітники переходять з компанії в компанію, тому дуже важливо розуміти, хто саме буде з тобою працювати. Згодом я поспілкувалася з професіоналами, які працюють у сфері креативу та продакшну і добре знають процеси зсередини. Так я вибрала, скажімо, агентство Х. Ми почали співпрацювати і законтрактувалися (уклали договір на оплату послуг – прим. авт.), і саме на них я зробила ставку.

На кожну ідею припадала тисяча «але». Тому що великий бюджет – це великі ризики та відповідальність.

Паралельно ми проводили тендер: це був мій «бекап» на випадок невдачі з агентством Х. Ми одразу озвучували умови співпраці агентствам, які брали участь у тендері: гроші отримують переможці. Однак нам важливо було проявити повагу і до тих, хто програв, а тому агентства, які потрапили в топ-4 зі своїми ідеями, отримали часткову компенсацію за нашою власною ініціативою.

В результаті ми мали більше 25 креативних ідей від кількох агентств. Ми з командою відібрали чотири потенційні ідеї і «полетіли» з ними на фокус-групи. Однак з ідеями, як і з коханням із першого погляду, – або трапляється магія, або ні. І того разу ми потрапили в категорію «або ні».

Ясна річ, на безриб’ї і рак – риба, але ми не були готові запускати те, у що самі не вірили. Ударом для мене було і те, що я розраховувала на агентство Х і «продала» цю ідею команді топ-менеджменту, яка і так була налаштована скептично. В результаті – провал: жодна ідея не прийнята. Варто відзначити важливий момент: хоча це був виключно мій факап, керівники мене підтримали і «прикрили»: ми заплатили агентству Х велику суму грошей, оскільки у нас були підписані попередні домовленості.

Отже, я залишилася без креативного агентства і без ідей. Для опрацювання стратегії, створення креативної ідеї та зйомок потрібно шість місяців роботи в комфортному режимі, три – у стислому. А у мене було півтора! І ще було відчуття повної безнадії: тягар відповідальності через потенційні штрафи від майданчиків за невипуск рекламної кампанії в указаний строк вибивав із колії. Але шляху назад не було, тому довелося брати себе в руки і терміново шукати рішення.

З ідеями, як і з коханням із першого погляду, – або трапляється магія, або ні

І тоді в HR бізнес-партнера компанії виникла ідея звернутися до креативного агентства BelkaStrelka. О 10 вечора я зателефонувала креативному директору і просто-таки благала її виручити нас і подати свої креативні ідеї за 2,5 дні (мінімальний термін розробки креативної ідеї – 2-3 тижні – прим. ред.). Як не дивно, але вони дотрималися цих термінів. А в одну з трьох ідей ми беззастережно закохалися! В результаті рекламна кампанія стала найуспішнішою за всю історію robota.ua, на той момент.

Який висновок? Я зробила всі кроки, щоб перестрахуватися, і жоден із них не спрацював. Незважаючи на це, зрештою все склалося якнайкраще. Тому ніколи не опускайте руки, навіть якщо тиск надзвичайний.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!