Як українські роботодавці піклуються про своїх працівників під час карантину

Карантин – випадок завжди непередбачуваний та прикрий. Звісно, є законодавчі норми, які намагаються убезпечити деякі категорії працівників на час карантину – наприклад, батьків дітей, які сидять вдома, бо школи та садочки не працюють.

Карантин і законодавство України

Згідно з діючим законодавства, зокрема п. 31 частини першої статті 25 Закону України «Про відпустки» від 15 листопада 1996 року № 504/96-ВР (далі — Закон № 504) передбачено, що відпустка без збереження заробітної плати за бажанням працівника надається в обов’язковому порядку матері або іншій особі, зазначеній у частині третій статті 18 цього Закону, для догляду за дитиною віком до 14 років на період оголошення карантину на відповідній території. Оце хитромудре формулювання людською мовою означає, що за документально підтвердженого карантину родичі дитини – хтось з такого переліку – матір, батько, баба, дід, інші родичі, які фактично доглядають за дитиною або особа, яка усиновила або взяла під опіку дитину  чи один із названих батьків/батьків-вихователів – можуть взяти відпустку власним коштом на час карантину.

Аби сімейний бюджет не потерпав від такої відпустки, батькам є можливість працювати неповний день або неповний робочий тиждень з пропорційною оплатою. Згідно зі ст. 56 нинішнього Кодексу законів про працю України: на прохання жінки, яка має дитину віком до чотирнадцяти років або дитини з інвалідністю, роботодавець зобов’язаний встановити їй неповний робочий день або неповний робочий тиждень.

Відповідно до цієї ж статті неповний робочий час може бути встановлено і батькові дитини. Проте в цьому випадку такий режим роботи встановлюється за погодженням між працівником і роботодавцем. До того ж таке прохання працівника не є обов’язковим до виконання роботодавцем. Оплата праці в цих випадках провадиться пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку.

Турбота про співробітників

Багато українських роботодавців потурбувалися про працівників, які виховують малолітніх дітей та надали їм спеціальні умови праці. Стосовно співробітників, які дітей не мають, але воліють не наражатися на небезпеку, значна кількість компаній йде назустріч і надає можливість працювати віддалено.

Ще один важливий нюанс – багато компаній рекомендують своїм працівникам не виїжджати за межі України. Або після поїздки вони зобов’язані перебувати в самоізоляції протягом двох тижнів. Більшість компаній, які пропонують працівникам після відпустки працювати два тижні з дому, вважають це віддаленою роботою. Така праця оплачується у встановленому порядку. Деякі компанії відправили на дистанційну роботу працівників, які їздять на роботу громадським транспортом, інші – обмежили доступ у свої офіси.

Карантин у robota.ua

Анна Єрьоміна, HR BP robota.ua, розповіла, що в компанії активно проводиться профілактична та роз’яснювальна робота. Співробітникам радять утриматись від відвідування регіонів світу з високим рівнем епідеміологічної напруги:

  • Китай,
  • Південна Корея,
  • Італія (на сьогодні це провінції Савона, Ломбардія та Емілія-Романья)
  • Іран

Крім того, співробітники компанії, які перебували за  межами нашої країни і користувалися літаками чи потягами, мають повідомити про це свого безпосереднього керівника і самоізолюватися на домашній карантин терміном на 14 днів з дня повернення в Україну.  Можливість працювати віддалено або за індивідуальним графіком мають і ті, в кого є діти дошкільного та молодшого шкільного віку.

Офіс компанії додатково закупив засоби для дезінфекції рук та продовжує закупати природні профілактичні засоби (вітамін С у вигляді лимонів і антисептик у вигляді імбиру). Вводиться додаткова обробка робочих столів дезінфікуючими засобами.

Карантин у Colgate-Palmolive Ukraine

Іноземні компанії здавна практикують віддалену працю один день на тиждень. Наразі ця практика стала досить актуальною.  Наталія Софійчук, HR Business Associate/Ukraine and Belarus, Colgate-Palmolive Ukraine розповіла, що компанія дозволила працівникам, які мають дітей, працювати з дому на період карантину. Крім того, в офіс було закуплено інфрачервоні термометри та дезінфектори. Була обмежена мобільність персоналу компанії – заборонено міжнародні поїздки, а в межах України можна подорожувати тільки супервайзерам в рамках своїх територій. Корпорація постійно інформує людей про стан з епідемією в світі. Наразі ситуація знаходиться під контролем, більше на стадії спостереження.

Карантин у EPAM Ukraine

Міжнародна ІТ-компанія EPAM з 16 березня перевала працівників усіх своїх українських офісів на дистанційний режим роботи. Ефективність та результативність компанії не зміниться. У компанії наголосили, що здоров’я спеціалістів та клієнтів для них – найважливіший пріоритет.

Карантин у Smile-Expo

Команда Smile-Expo не стала наражати на небезпеку своїх працівників, а також партнерів та відвідучів різноманітних івентів. Тому ще 12 березня заявила про перенесення усіх найближчих заходів на пізніший на період середини квітня-червня.

Карантин у державних компаніях

Такі великі державні роботодавці як Нафтогаз та Укрзалізниця зробили можливість працювати віддалено для працівників, які не беруть участі у безперервному виробничому процесі. Андрій Коболєв, голова Нафтогазу, запевнив, що департамент персоналу вже має робочий процес і знає, як це зробити. Представник Укрзалізниці також наголосив, що, окрім віддаленої роботи для працівників з дітьми, вони надають таку можливість працівникам, не залученим у безперервні виробничі процеси. А ще пропонують інші можливості – узяти відпустку поза графіком, скористуватися неповним графіком роботи або взяти відпустку по догляду за дитиною до 14 років.

Невеликі роботодавці пропонують такий досвід як організацію дитячих кімнат в офісі – якщо, звісно, дозволяє офісний простір. Це теж не дуже погоджується з поточним законодавством та є вимушеною необхідністю. Але такі прецеденти є.

Більшість компаній пропонують скоротити кількість відряджень до мінімуму та комунікувати з клієнтами через месенджери та системи відеозв’язку. Поки невідомо, як роботодавці компенсуватимуть втрачений прибуток. Якщо, наприклад, справа стосується продажів чи закупівельної діяльності, і суттєву частину винагороди складають відсотки або бонуси, які скоротяться через «локалізацію» діяльності працівника.

Пошук роботи в умовах карантину

Роботодавці змінюють свої бізнес-процеси і відносно пошукачів. Як коментує Оксана Козлова, HR- експерт, партнер в «Акорд консалтинг», ейчари, працюючи на «ринку кандидата», змушені приймати і його правила гри. Тому комунікація з пошукачами йде каналами, які зручні кандидатам. Пошукачі почали масово мігрувати в месенджери – то й ейчари вже там. Аби нікого не втратити, застосовують чат-ботів.  В нинішніх умовах така дистанционалізація попередніх етапів підбору навіть працює на користь поточної ситуації.

Хоча не всім кандидатам така ситуація подобається. Наприклад, Наталя Гордубей з позиції пошукача нарікає на те, що наразі роботодавці вимагають відеорезюме.

«Спочатку треба зняти, змонтувати, надіслати. Просто відеозв’язок вже не влаштовує». Але є багато роботодавців, які першу комунікацію з кандидатом роблять через сервіси відеодзвінків або комунікатори. І вже на останньому етапі намагаються запрошувати кандидата на очну співбесіду.

Підсумовуючи, треба відмітити, що панікувати зарано, більшість роботодавців залучені в профілактичні заходи по всіх категоріях працівників та пошукачів. Тепер нам самим лишається хворіти вдома, а не розносити віруси, навіть некороновані.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також