«Команда має владу та вплив на продукт, а отже – визначає його успіх на ринку»: Олександр Дьяченко, Delivery Manager проєкту Blue Prism у команді NIX

Одна з найбільших IT-команд Харкова NIX (понад 2 700 людей) продовжує рости та не зупиняє пошуки талантів: на robota.ua зараз відкрито понад 100 вакансій. Зокрема, нових фахівців для співпраці у розподілених командах активно залучає RPA-проєкт британської компанії Blue Prism, де залучені спеціалісти NIX. 

Blue Prism – піонер ринку інтелектуальної автоматизації процесів. Платформа включає цілий сет продуктів, використовує технології штучного інтелекту і когнітивні обчислення. Серед клієнтів – більш ніж 2 000 бізнесів із 150+ країн, зокрема компанії з рейтингу Fortune 500.

Яких фахівців запрошують у Blue Prism та які можливості пропонуються? Редакція онлайн-журналу The Point запитала у Delivery Manager’а проєкту Олександра Дьяченка

– Саше, за освітою ти – юрист. Як розпочалася твоя історія в NIX?

– Я закінчив Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого в Харкові. Після магістратури рік навчався в аспірантурі, але згодом вирішив, що наукова кар’єра – не моє. Потім недовго працював фітнес-тренером. Кілька моїх колишніх клієнтів, IT-фахівці, порадили звернути увагу на таку роль в IT як Project Manager, почитати літературу про Scrum. Я занурився в тему, і вона мені сподобалася. Насамперед тому, що світ IT за можливостями та культурою значно відрізнявся від того, що я бачив раніше. Наприклад, коли я проходив практику після університету, то звернув увагу, що документообіг досі паперовий. Кожний документ треба відксерити шість разів і віднести на підпис у шість різних місць.

Тож я почав шукати вакансії, і мене запросили на співбесіду в NIX. Першою сходинкою в кар’єрі стала позиція Assistant PM.

– Що допомогло отримати роботу, адже в тебе не було досвіду?

– Здатність швидко поглинати та запам’ятовувати величезні обсяги інформації. Стало в нагоді навчання в юридичному виші – там треба штудіювати безліч літератури, нормативних актів. На екзаменах у середньому було 150 питань, і я не просто «зубрив» теорію, а готував невеликі змістовні виступи. До співбесіди в NIX я також був «підкований» теоретично, і прагнув застосувати знання та практиці. Мені порадили додаткову літературу й запросили в команду. Розпочинав із невеликих та нескладних проєктів, поступово проходив додаткове навчання та розвивався. Зараз об’єдную дві ролі – працюю як Scrum Master з одною з команд Blue Prism та як Delivery Manager усього RPA-проєкту на боці NIX.

– З огляду на те, що ти розпочав карєру в компанії без досвіду, чи означає це, що й інші вмотивовані новачки можуть розраховувати на таку можливість?

– Якщо говорити саме про Blue Prism, ми орієнтуємося на досвідчених фахівців, проте кожен Junior розробник завдяки своїм зусиллям через невеликий проміжок часу може стати частиною нашої команди.

– Blue Prism – це проєкт? Отже він завершиться? Чи варто надсилати резюме кандидатам, які націлені на довготривалий розвиток? 

– Звичайно, варто.

Перш за все NIX пропонує великі перспективи для кожного розробника, тому якщо кандидат шукає стабільність, то ми – саме така команда.

Ми зобов’язуємося запропонувати інженерам цікаві та довгострокові проєкти, навіть якщо проєкт, з яким вони співпрацювали, закінчився. Щодо Blue Prism – це по суті не проєкт, а повноцінний бізнес, якому ми надаємо сервіс. Компанія має у своєму портфоліо сет продуктів. Наразі їх сім, і кількість зростає, адже клієнт розвиває цілу екосистему для автоматизації процесів. Обіцяю, нудьгувати не доведеться.

Перспектив багато: продукт ускладнюється, переходить на нові технології, команди експериментують, щоб досягати лідерства на ринку та закріплювати свої високі позиції. До того ж для клієнта важливо, щоб команди мали вибір – можливість міняти продукти, з якими працюють, бо так цікавіше. Для цього ми навіть проводимо івент під назвою Reshuffle: кожний Product Owner презентує свій напрямок та пропонує обрати саме його, а відтак команди «перемішуються». Знову ж таки, це звично для підходу agile: команда має повноваження, владу та вплив на продукт, а отже – визначає його успіх на ринку. Якщо припуститься помилки, разом навчиться на ній, якщо ні – це буде спільна перемога.

– Чим відрізняються позиції PM та Scrum Master?

– Це принципово різні підходи до ведення розробки. Project Manager відповідає за проєкт загалом – працює зі строками, бюджетами, очікуваннями клієнта тощо. Scrum – це один з agile-фреймворків. Scrum Master фокусується на команді та організації, в якій вона працює.

Філософія гнучких методологій передбачає, що команда працює як єдина залучена, зацікавлена сила, що спільно віддає бізнесу та продукту більше, ніж сума окремих одиниць. Завдання Scrum Master – допомогти команді взаємодіяти, розуміти одне одного, вирішувати конфлікти, знаходити спільні цінності. Scrum Master – це не керівник, який роздає завдання в наказовій формі на кшталт: «Візьми цю книжку з верхньої полиці та переклади на нижню». Він каже: «Командо, книги лежать досить високо… Як зробити їх більш доступними?». А в ідеалі – навчає та мотивує команду так, щоб вона самостійно розуміла, як виконувати завдання з максимальною користю для бізнесу та продукту.

– Що допомагає продуктивно працювати в Scrum? Наприклад, зазвичай експерти відзначають цінність системного мислення. Чи звертаєш увагу на це під час інтервю із пошукачами?

– Системне мислення складно оцінити на співбесіді, іноді потрібно побачити людину в дії та як вона аналізує командну динаміку. Наприклад, розробник із команди отримує завдання, але відмовляється виконувати його, адже вважає його занадто простим і нецікавим для свого професійного рівня. Найпростіша реакція – нагадати, що це його обов’язок, а часу на суперечки немає. Це може допомогти ситуативно, але не усуне проблему, не допоможе зрозуміти першопричину такої поведінки, яка є рушійною силою.

Системне мислення спонукає шукати не поверхові, а глибинні причини. Для цього є багато інструментів. Наприклад, мені подобається «Айсберг ментальних моделей». У наведеній ситуації в нас є конкретна подія, яка лежить на «верхівці айсберга» – це відмова фахівця виконувати доручення. А що «під водою»? Що саме турбує людину? Які переконання та мотиви призвели до певного висновку? Можливо, фахівець має увірування, згідно з яким, тільки завдання певної складності можуть підтвердити його звання професіонала і дозволяють почувати себе надійно в системі. Системне мислення допомагає у динаміці аналізувати загальну структуру середовища, в якому працюєш, шукати причинно-наслідкові зв’язки. Лише так можна створювати нові моделі поведінки та просити людей виконувати нові дії.

Ніхто в команді не працює у вакуумі. Кожна команда є системою з власною динамікою, і щоб впливати на неї, треба впливати на те, що рухає людьми.

– Коли ти долучився як PM до Blue Prism три роки тому, команда складалася з чотирьох людей. Зараз вас 60 (п’ять Scrum-команд і супутні ролі), і проєкт постійно розширюється, чи не так? Які вакансії відкриті зараз?

– Їх кілька, за різними напрямами:

Зауважу, що розробка ведеться з використанням переважно Microsoft стеку. Зокрема, .NET.core, .NET Framework на бекенді, JavaScript (фреймфорк ReactJS) на фронтенді. Перевага за побажанням клієнта надається Full Stack розробникам.

– А як щодо софт скілів?

– Найважливішими є бажання працювати в команді, проактивність, комунікабельність, вміння ставити правильні питання та хороший рівень володіння англійською мовою. 

– До речі, раніше NIX мали вакансії лише в офісі, проте нещодавно почали залучати й фахівців на ремоуті. У тому числі для проєкту Blue Prism?

– Так, ми розглядаємо можливість залучення фахівців на ремоуті. Проте перевагу надаємо все-таки спільній роботі в офісі. Знову ж таки – це корисно для побудови команди.

Перевірено багаторічним досвідом: люди, які перебувають в одному просторі фізично, швидше домовляються щодо робочих питань, а головне – ведуть соціальну комунікацію поза професійним полем.

Адже що таке команда? Це не просто група технічно досвідчених фахівців. Це люди, які поступово формують єдину силу, де всі підтримують, допомагають, хвалять, радіють, співчувають, переймаються через проблеми одне одного. Спільно працювати над продуктом простіше. Так, з віддаленими членами команди також можна спілкуватися, для цього є зручні інструменти й підходи. Проте за особистої взаємодії люди «притираються‎»‎ один до одного швидше, все відбувається більш органічно: люди працюють, дискутують, навчаються, відвідують навчальні івенти та круті корпоративи разом з родинами та клієнтами; розмовляють за кавою, піцою, настільною грою, кіно – і легко знаходять багато спільного.

Гадаю, одна з переваг NIX – ми працюємо у двох офісах одного міста, а не розсіяні по містах та країнах.

З 2 700+ людей у команді більшість знають одне одного особисто. Завдяки цьому ми здатні запропонувати клієнту дуже згуртовані команди, які легко інтегруються в його середовище. Проєкт Blue Prism не є винятком, адже разом ми будуємо спільну інженерну культуру, в яку інтегруються наші команди.

– Чи береш ти участь у відборі кандидатів? 

– Відповідність експертизи кандидатів нашим стандартам та вимогам клієнта на співбесідах оцінюють технічні експерти. Для Senior-фахівців та архітекторів передбачене також інтерв’ю з клієнтом щодо технічної частини та culture fit. Я беру участь в інтерв’ю Scrum Masters, а також у фінальних етапах співбесід Senior розробників та архітекторів, щоб краще зрозуміти досвід людини: яку роль виконував спеціаліст, до яких задач був залучений, як діяв. Так я можу впевнитися, що людина відповідає очікуванням клієнта.

– Чому розробникам та іншим фахівцям варто розглянути саме ваші вакансії? Перерахуй, будь ласка, топові переваги. 

– Їх безліч. Насамперед – це приналежність до великої команди NIX та ком’юніті експертів. 

Щодо Blue Prism – це нескінченний потік челенджів.

Усі завдання, які ми отримуємо, складніші, ніж ми здатні розв’язати в певний момент. Але ми щоразу вчимося, «беремо планку» та готуємося до нових викликів.

Водночас відзначу стабільність: за три роки наш проєкт залишили лише двоє, і я цим пишаюся. Людям цікаво все: продукт, команда, клієнт, можливість отримати досвід в інноваційному бізнес-домені. Тому немає потреби шукати нові можливості – можна отримувати задоволення від роботи та постійно розвиватися тут. 

Завдяки високим результатам люди постійно зростають – технічно, кар’єрно, фінансово. Наприклад, один із наших розробників досяг рівня архітектора за три роки нашої роботи з клієнтом. І такі можливості та умови рівні для всіх. 

Ми постійно вчимося. Люди, які розвиваються, згодом віддають більше бізнесу. Зокрема, кожну другу п’ятницю в нас є training time – півдня пропонується приділити опануванню нових навичок. Також ми вивчаємо спеціалізовану англійську – програма покриває не лише IT-специфіку, а й навички вільно підтримати small talk, вести не тільки професійний діалог із клієнтами, а й підтримувати розмову на соціальні теми. 

– Ти почав карєру з нуля. Поділишся з майбутніми колегами власним рецептом зростання?

– «Чарівної пігулки» не існує. Гадаю, особисто мені допомогло вміння знаходити спільну мову з різними людьми – чути, підтримувати, своєчасно розвеселити. А також працелюбність та клієнтоорієнтованість. Я дотримуюся одного правила сам та завжди прагну допомогти командам побачити користь у ньому: важливо ставити себе на місце клієнта, навіть якщо це складно. Коли розумієш його потреби та мотиви, можеш надавати якісний сервіс і постійно шукати нові способи, як зробити його ще кращим.

Фото надані героєм матеріалу.

Переглянути вакансії NIX Solutions

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також