«Поряд із фізичним виживанням, найбільшою потребою людини є психологічне виживання –
відчуття, що її розуміють, помічають, цінують, і що їй вдячні за її працю»
Стівен Кові

Ви, мабуть, читали книгу Ґері Чепмена «П’ять мов любові у подружжі». Ця книга наштовхує на питання: «А як щодо інших відносин? З рідними, друзями, колегами тощо?». Там теж повинні б бути певні мови. І вони є. Так, ці мови трішки інші. І вони будуть проявлятись інакше, але це не буде зменшувати їх значення.

І Ґері Чепмен вирішив піти глибше в дослідження мов любові. І дослідити, чи працює це для бізнесу. Результати його напрацювань у співпраці з Полом Уайтом викладені у книзі «П’ять мов вдячності у професійних стосунках». Ба більше, вони створили цілу компанію на основі своїх досліджень і проводять навчання.

Ці дослідники говорять, що приємна заробітна плата перестала бути єдиним, чого хоче майбутній працівник (так вона залишається визначальним показником, але не єдиним). Всі ми хочемо знати, що наша праця важлива. Якщо працівник не відчуває цінність своєї праці, його мотивація починає послаблюватись.

Автори виділяють наступні мови вдячності:

Слова підтримки (похвали)

Це мова, яка передає вдячність і значущість за допомогою слів. Може бути висловлена похвалою за досягнення, підкресленням рис характеру, похвала за особисті якості. Словесна похвала має бути конкретною. Наприклад, працівник виконав конкретне завдання дуже добре (краще ніж від нього очікували) і його за це похвалили. Похвалили за конкретні дії, які допомогли йому в цьому. Працівник це зафіксував. І надалі він буде використовувати (відтворювати) ці дії. Так він навчиться використовувати свої сильні сторони і його мотивація буде рости.

Як ви висловлюєте слова підтримки теж має значення: особисто (віч-на-віч), у присутності інших (невелика група, команда), письмово, публічно. Тут потрібно мати розуміння, що кожному з працівників більше підходить. Тому що один працівник може бути безмежно щасливий від публічного визнання його праці, а іншому – достатньо особисто сказати, що він кращий (він ненавидить публічність і страшний інтроверт).

І ще є одна важлива деталь. Слова підтримки потрібно висловлювати у контексті здорових позитивних взаємин. Наприклад, якщо ви не поважаєте свого колегу і постійно з ним в конфліктах, то слова підтримки від вас будуть або проігноровані або спровокують погіршення стосунків.

Якісний час

Це підкреслення цінності людини за допомогою найважливішого ресурсу – часу. Ця мова вдячності може бути виражена в зосередженій увазі під час розмови, як розмова (ділення думками в безпечному середовищі), у спільному досвіді (конференції, тимбілдінги), як спільне виконання завдань, діалогом у невеликій групі.

Якісний час – це не обов’язково час, який працівник хоче проводити з керівником, іноді вистачить і колег. Та і якісного часу інколи не потрібно багато. Іноді достатньо просто, щоб до офісу завітав хтось і запитав: «Як справи?» або запросив пообідати разом.

Послуги

Це мова вдячності, яка виражається в допомозі у вирішенні робочих завдань.

Як робити це ефективно?

– перед тим як допомагати переконайтесь, що виконали свої завдання;

– отримайте згоду на те, щоб допомогти (бажано питати двічі);

– запитайте, яка саме допомога потрібна (не вирішуйте самостійно!;

– якщо хочете допомогти – зробіть це так, як хоче людина;

– добровільна допомога (ніякого примусу);

– довести розпочате до кінця або ж повідомити одразу, що маєте обмеження в часі;

– бадьоре налаштування має значення.

Подарунки

Це дрібнички, які демонструють, що ви добре знайомі з особистими якостями та уподобаннями працівника. Люди, які цінують подарунок як мову подяки, часто негативно реагують, коли всі отримують однакову річ. Їм важливий індивідуальний підхід.

Фізичні дотики

Рукостискання, поплескування по плечу і «дати п’ять» – те, що вважають за краще цінителі п’ятої мови вдячності. Ця мова суперечлива і нечасто виявляється головною мовою в робочому середовищі, але іноді фізичний контакт просто необхідний. Дотик може виражати довіру, зв’язок і турботу.

Основне, що об’єднує всі мови вдячності, це – щирість. Симулювання вдячності неефективне!

Як же можна виявити мову вдячності працівника?

  1. Зауважити, що працівники просять в інших. Наприклад, колега їде у відпустку і його просять привезти сувенір, то це мова вдячності – подарунки. Працівник часто пропонує поїхати кудись разом – це вже мова вдячності – час.
  2. Прислухатись до скарг. Наприклад, «не мають часу…» – це про час, «не привітали хоча б листівкою…» – це про подарунки. Улюблена мова – це та, якою найлегше образити.
  3. Дослідити, що підбадьорює.
  4. Розробити анкету.

Зауважте, що мова вдячності може виражатись як керівником підлеглому, так і між колегами. Вона навіть може бути виражена працівниками президентові чи власнику компанії.

Думаєте, наскільки це доцільно і актуально. І взагалі навіщо потрібно. А порахуйте свої витрати на того чи іншого працівника. А особливо, якщо це була людина на випробувальному періоді… Начебто ви всім забезпечили свого працівника, а він взяв і пішов в іншу компанію. Задумайтесь, можливо, якраз він не відчув своєї значущості, не отримав свою мову вдячності… Переводьте все в цифри і тоді аналізуйте. І пам’ятайте про різні фінансові витрати за займаними посадами. Адже йдеться не лише про рядових працівників, а й про керівників відділів.

Знаючи мови вдячності своїх колег, а керівниками – своїх підлеглих, і щиро використовуючи їх, можна створити більш згуртовану позитивну робочу атмосферу, покращити корпоративну культуру. І відповідно компанія буде ефективно досягати своїх цілей.

Неотримана мова вдячності – це як остання крапля, що переповнює склянку.

Що компанія може втратити за ігнорування мов вдячності:

  1. Бренд роботодавця знижується.
  2. «Страждає» бренд компанії для майбутніх і теперішніх клієнтів.
  3. Мотивація працівника знижується.
  4. Кваліфікований працівник може звільнитись.
  5. Витрати за посадою, якщо працівник пропрацював короткий період, не встигають окупитись.

Працівники до періоду пандемії і карантину багато часу проводили в офісах. Зараз відбулось розділення. Хтось працює віддалено. Хтось і далі в офісі. Теперішні реалії життя трішки все підкоригували. І, на мою думку, зараз дуже актуально підтримувати своїх співробітників. Не лише в матеріальному плані, а й словами. Словами підтримки і вдячності. Адже кожен з нас хоче відчувати, що його праця важлива (незважаючи на займану посаду). Це підвищує мотивацію і бажання робити краще і більше.

Можливо п’ять хвилин вдячності (які не так багато вартують в фінансовому плані) дозволять вам уникнути зайвих фінансових витрат, втрат репутації компанії і кваліфікованого працівника.

Вибір за Вами!

Попереджений – значить озброєний! Озброєний знаннями – значить захищений!

Автор Наталія Береза

За матеріалами книги «П’ять мов вдячності у професійних стосунках» Ґері Чепмена і Пола Вайта