Зважаючи на швидкість змін, навчання та розвиток має стати щоденною звичкою працівників та частиною культури й бізнес-стратегії компаній. Саме таке бачення має міжнародна компанія AUTODOC, якій належать інтернет-магазини запчастин для легкових і вантажних автомобілів у 26 країнах та найбільша європейська платформа з пошуку автозапчастин. Українське представництво AUTODOC (офіс в Одесі) відкрилося у 2017 році.

Редакція онлайн-журналу The Point поспілкувалися з Катериною Іванчук, L&D Team Lead, та Юлією Зубковою, Head of L&D AUTODOC. Які програми навчання та розвитку допомагають працівникам розвивати бізнес та кар’єру? І які новітні формати та технології роблять навчання швидким, результативним та захоплюючим?

Катерина Іванчук, L&D Team Lead AUTODOC

Юлія Зубкова,    Head of L&D AUTODOC

– Катерино, Юліє, чи можна сказати, що розвиток працівників – це частина бізнес-стратегії AUTODOC? 

– Катерина Іванчук: Безумовно, розвиток наших співробітників – стратегічний пріоритет компанії. Всі розуміють, що процеси, технології, інструменти змінюються і розвиваються настільки швидко, що тільки безперервне навчання дозволяє нам утримувати провідні позиції на європейському ринку. Завдяки навчальним програмам, які проходять наші співробітники, наша команда регулярно покращує якість клієнтського досвіду, реалізує інноваційні проєкти, створює атмосферу, в якій люди можуть розвиватися разом з компанією, рости професійно.

– Які переваги програми навчання дають співробітникам – наприклад, завдяки актуальним навичкам їм простіше виконувати свої поточні завдання і будувати карєру? 

– Юлія Зубкова: Будь-яке навчання, які ми розробляємо, організовуємо і проводимо, обов’язково пов’язане зі створенням цінності для бізнесу. Нові знання та навички, отримані на навчанні, співробітники можуть відразу застосувати у своїй роботі. Відповідно, вони можуть швидко побачити результат, що мотивує їх на подальший розвиток. Навчання також є визначальним фактором для кар’єрного зростання. Перехід на наступний професійний рівень або менеджерські позиції вимагають розвитку експертизи та гнучких навичок.

Зараз ми активно готуємося до того, щоб створити програми, які будуть підтримувати перехід не тільки всередині однієї кар’єрної гілки, але і забезпечать можливість крос-функціональних переходів всередині AUTODOC для наших співробітників.

– Які переваги програми навчання створюють для бізнесу в коротко- і довгостроковій перспективі? 

– Катерина Іванчук: Насамперед якісне навчання забезпечує лояльність внутрішніх клієнтів, а якщо щасливі співробітники – то щасливі і клієнти. Тому основний бенефіт – щасливий співробітник = щасливий клієнт. Навчання допомагає набути впевненості в собі і своїх силах, а відтак і підвищити якість роботи. Безумовно, навчання – це і впровадження інновацій, а креатив і творчий підхід завжди ведуть компанію до успіху. Крім того, навчання допомагає співробітникам знаходити себе в несподіваних сферах. Наприклад, працівник контакт-центру може стати інтерном в DevOps, як бонус – закрита вакансія внутрішнім ресурсом.

Отже, короткострокова перспектива – більш якісний продукт, більш висока швидкість роботи, виправлення недоліків. Довгострокова – лояльність внутрішніх і зовнішніх клієнтів, зростання і розвиток компанії.

– Як ви визначаєте, яке саме навчання потрібно співробітнику – чи є індивідуальні плани розвитку, зустрічі з керівниками? 

– Юлія Зубкова: Ми підходимо до визначення необхідності в навчанні комплексно. Регулярно проводимо опитування, в яких співробітники можуть вказати цікаві для них теми. Організовуємо зустрічі з керівниками, на яких обговорюємо їхні пріоритети, проєкти, над якими працюють функції, ідентифікуємо, що можемо поліпшити за допомогою навчання.

Ми працюємо з Jira. Кілька місяців тому створили спеціальний проєкт, за допомогою якого будь-який співробітник може замовити собі зовнішнє, внутрішнє навчання або участь у курсах з вивчення іноземної мови – англійської чи німецької. Автоматизований запит дає нам можливість надавати навчання ще швидше, визначати з керівниками бізнес-функцій пріоритети в розвитку, тобто працювати як партнери. Найближчим часом в компанії буде впроваджено процес оцінки ефективності персоналу. Для нас це стане точкою відліку для створення індивідуальних планів розвитку співробітників, розробки планів для короткострокового і довгострокового навчання.

– Як ви оцінюєте ефективність навчання команди? І завдяки чому створюєте цінність розвитку для людей?

– Катерина Іванчук: Зараз ефективність навчання корелює з системою ключових показників роботи в межах проєктів. Якщо показники не покращуються, то навчання неефективне. Тому, перш ніж запустити будь-який курс, проводиться ретельна підготовка з керівниками функції, для якої заплановано навчання: на які саме показники буде направлено навчальний захід (а їх безліч) і за допомогою якого інструментарію. Стандартно робиться замір до навчального заходу і через місяць після – оцінюється динаміка.

Отже, зв’язок між навчанням і результативністю прямий: чим успішніше співробітник вчиться, тим вище його показники роботи і залученість в процес.

Система взаємозв’язку навчання з кар’єрою і винагородою наразі в процесі розробки. Гадаю, незабаром зможемо поділитися своїми успіхами.

– Ви пропонуєте програми розвитку для всіх рівнів команди? 

– Юлія Зубкова: Навчання доступне всім співробітникам, як фахівцям, так і керівникам, якщо є бізнес-потреба. До розвитку керівників також підходимо комплексно – частина програм реалізовані внутрішніми силами, деякі – з залученням зовнішніх провайдерів. Основний акцент – на безперервності розвитку.

Ми проводимо базові управлінські програми для того, щоб сформувати єдиний підхід в компанії, транслювати єдине бачення лідера в AUTODOC.

Обов’язково реалізовуємо спеціальні програми, які вирішують ті завдання, які виникають в процесі роботи менеджера. Використовуємо різні формати – тренінги, електронні курси, воркшопи, бізнес-симуляції, бізнес-ігри. Обов’язково забезпечуємо пост-тренінгову підтримку – домашні завдання, зустрічі, практичні відпрацювання. Для навчання топ-команди переважно залучаємо зовнішній ресурс, працюємо зі світовими бізнес-школами, щоб бути в курсі останніх інновацій і прокачати необхідні навички.

– В AUTODOC є інтернатура. Які позиції доступні кандидатам-стажистам, які вхідні побажання до претендентів є і як ви вчите їх – наприклад, є програми навчання і наставники? 

– Катерина Іванчук: Ми дуже пишаємося програмами AUTODOC Academy, тому що за допомогою цього проєкту не тільки залучаємо співробітників, у яких є високий потенціал і мотивація. А й розвиваємо наші внутрішні таланти; відсутні навички інтерни отримують під час навчання.

Невід’ємною частиною наших інтернатур є внутрішні експерти і ментори, які беруть активну участь у формуванні теоретичних знань інтернів, виконанні ними практичних завдань, буквально з перших днів навчання. Зараз інтернатура проводиться тільки за Tech напрямками – Data Analysis, DevOps, QA. Також ми готуємося до старту інтернатури для Technical Writers.

Для кожної програми у нас є навчальний план, який складається з зовнішніх онлайн-курсів, внутрішніх курсів, розроблених нашими експертами, мінімум 50% практичних завдань за своїм напрямком. До hard skills курсів ми додаємо і програми з розвитку soft skills, наприклад, тайм-менеджмент і управління власною продуктивністю, комунікації та командна робота. Це дозволяє інтернам швидше адаптуватися, а нам – сформувати навчальну екосистему на всіх рівнях.

Вимоги до кандидатів залежать від конкретної програми, але найчастіше потрібна мінімальна технічна підготовка, володіння англійською мовою, а найважливіше – бажання навчатися і стати частиною дружної родини AUTODOC.

У нас достатньо можливостей і ресурсів, щоб навчити і розвинути необхідні навички наших майбутніх співробітників.

– Розкажіть про ініціативу TechTalk. 

– Юлія Зубкова: У липні 2021 року наша команда запустила новий для AUTODOC формат – Tech Talk: виступи внутрішніх експертів на технічні та бізнес-теми. Основна мета цього проєкту – розвинути культуру обміну знаннями всередині компанії. При підготовці до старту проєкту ми провели опитування команди, щоб зрозуміти, хто хоче і може поділитися своєю експертизою. Отримали багато відгуків, перелік тем для Tech Talks і зрозуміли, що ця ініціатива затребувана. Прийняли рішення запускати серії Tech Talks за ключовими напрямами. Зараз у нас в розробці теми, пов’язані з роботою за фреймворком Scrum – «Deep into Scrum», а також серія виступів «Mastering Business Analysis». З таким підходом у нас виходить реалізувати цілісні внутрішні курси за різними напрямками.

Наші Tech Talks відкриті для всіх співробітників – ми проводимо офлайн-сесію, підключаємо онлайн тих, хто знаходиться в інших офісах, містах, країнах, а також робимо запис, який доступна до перегляду через нашу LMS (Learning Management System) у будь-який зручний час. Уже бачимо, що охочих виступити більше, ніж слотів у календарі, виділених під Tech Talks. Дуже тішить така залученість наших співробітників, і ми не зупиняємося на досягнутому, а продумуємо, що ще можна додати в проєкт, зробити його ще більш актуальним і корисним.

– Які трендові формати навчання талантів ви використовуєте? 

– Катерина Іванчук: Найсучасніші конструктори електронних курсів, такі як Ispring, Evolve, активно впроваджуємо в навчання елементи гейміфікація (наприклад, за допомогою програми Kahoot). Популярний тренд сьогодні – мікронавчання, яке ми також впроваджуємо (короткі курси з актуальних тем, плакати та роздаткові матеріали). Наші тренінги завжди інтерактивні та в них використовуються елементи сторітеллінгу.

– Ваша команда використовує в роботі гнучкі методології? 

– Катерина Іванчук: Звичайно, Agile-філософія – це основа розробки та розвитку наших продуктів. Всі команди ІТ-департаменту використовують Agile-фреймворки – Scrum або Kanban.

Зараз ми реалізуємо масштабний проєкт із SAFe трансформації, який спрямований на те, щоб узгодити завдання команд в напрямках створення бізнес-цінності.

Навчання в реалізації цього проєкту має важливе значення, оскільки ми разом з керівниками визначаємо, які є розриви в знаннях і навичках, знаходимо рішення, як швидко та ефективно навчити співробітників, допомогти їм сформувати сильні ком’юніті для обміну досвідом між командами.

Крім спеціальних тренінгів, ми організовуємо участь наших співробітників у конференціях, воркшопах, купуємо спеціалізовану літературу, проводимо бізнес-симуляції.

– Які ресурси для навчання співробітників ви залучаєте – зовнішні або створюєте переважно внутрішні програми?

– Катерина Іванчук:

Наша мета – створити таку систему навчання, при якій ми могли б максимально швидко реагувати на бізнес-запити, пов’язані з навчанням.

А також планувати програми з навчання та розвитку співробітників на стратегічному рівні, щоб відповідати темпу розвитку бізнесу. У нас багато внутрішніх програм, кількість яких постійно зростає. Кожна програма побудована на реальних кейсах, тому дозволяє максимально покрити запит і досягти мети бізнесу за допомогою навчання.

Звичайно, є теми, за якими нашої внутрішньої експертизи недостатньо. У таких випадках ми знаходимо зовнішнє навчання. При цьому ми не обмежуємося лише провайдерами в Україні, а розглядаємо всі варіанти, щоб отримати кращі інструменти, застосувати їх максимально швидко і йти далі до реалізації наших цілей і проєктів.

Усередині компанії навчання проводять не тільки корпоративні тренери, а й експерти з різних напрямків, тому що ми віримо в силу практичного досвіду. Зі свого боку ми проводимо тренінги для внутрішніх експертів, навчаємо їх ефективно передавати досвід колегам.

– Як змінилася система навчання і розвитку співробітників за останні роки – наприклад, більше ініціатив проводиться онлайн, використовуються нові техніки? 

– Юлія Зубкова: Моїй команді вдалося змінити мислення співробітників: ситуативний підхід до навчання на бізнесовий і усвідомлений, коли оцінюється бізнес-необхідність будь-якого виду навчання, вплив на бізнес-показники, які компетенції допоможуть рости не тільки професійно, а й покажуть можливості кар’єрного розвитку у своїй і інших функціях. Зараз у компанії проводиться онлайн і офлайн-навчання, багато курсів гейміфіковані, проводимо цікаві бізнес-симуляції, які генеряться разом з керівниками бізнесу, використовуємо кейсовий підхід. Найважливіше – бути в контакті зі своїм замовником і розуміти потреби бізнесу, це і дозволяє зробити навчання результативним.

Фото надані компанією.

Переглянути всі вакансії AUTODOC