Не грюкайте дверима: 7 важливих правил вихідного інтерв’ю

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Співбесіда при працевлаштуванні – явище звичне і зрозуміле. Але навіщо роботодавці запрошують на розмови працівників, які вже вирішили піти з компанії, адже, здається, крапка вже поставлена? Річ у тім, що компанії, які опікуються своїм майбутнім, розуміють, наскільки важлива робота над помилками. І справедливо вважають, що саме працівники, які звільняються, розкажуть найбільше корисної інформації про те, що виправити. Отже, як поводитися на вихідному інтерв’ю?

То крапка чи все-таки кома?

Оцініть, чи можливе продовження співпраці? Як у будь-яких відносинах, роботодавець та працівник не завжди знають усе про потреби та плани одне одного. На такій бесіді роботодавець, імовірно, насамперед запитає вас про те, чому саме ви вирішили піти. Можливо, це фактори, які залежать тільки від вашого вибору – наприклад, ви мігруєте в іншу країну, місто або навіть район, і вам важливо витрачати на дорогу якомога менше часу. Або ви вирішили протестувати свої можливості в іншій професії, а в цій компанії немає умов, щоб розкритися з нової сторони. В такому разі найпростіше рішення – просто сказати про це.

Якщо ж є фактори, які можна виправити – це гарна нагода. Топ причин, через які люди йдуть з компаній, згідно з недавнім опитуванням robota.ua – це низька зарплата, відсутність перспектив та задоволення від роботи, погані стосунки з керівництвом/колегами, умови праці, високе навантаження, незручний графік тощо. Якщо серед цих причин є і ваша – чи можливо знайти компроміс?

Наприклад, домовитися про гнучкий режим роботи, якщо це важливо для вас із огляду на родинні обставини. Або суміщувати роботу з іншою зайнятістю. Або планувати збільшення зарплати за умови досягнення певних результатів. Або оновити обладнання, перевести в інший відділ, лишати більше часу на виконання завдань, чіткіше ставити цілі, надати додаткову відпустку тощо. Якщо компанія та людина взаємно відчувають цінність і хотіли б лишитися разом – часто реально дійти згоди.

Намагайтеся бути щирими, але без агресії

Часто прощання з компанією відбувається на «підвищених тонах». Протягом співпраці могли накопичитися особисті образи, неприємні емоції, невиправдані сподівання. Можливо, роботодавець запитає, що в роботі, відносинах, умовах вам не подобалося. Зазвичай корисно, аби для самого себе довести справу до логічного завершення, розповісти про речі, які ви хотіли б змінити. Можливо, це дозволить компанії зробити правильні висновки, і колегам, які лишаються в організації, це навіть поліпшить життя. Дотримуйтеся фактів, наводьте приклади, пропонуйте конкретні рекомендації, як покращити процеси.

Водночас навряд чи варто перетворювати таку зустріч на баталію і виплескувати весь негатив. У майбутньому потенційні роботодавці можуть збирати рекомендації щодо вас, і невигідно, щоб екс-колеги використовували це як шанс помститися. Отже, поставитися до вихідного інтерв’ю варто не менш відповідально, ніж до того, що проводиться під час працевлаштування. Адже, навіть якщо робота виконувалася сумлінно, саме ця розмова перед тим, як «грюкнути дверима», залишить неприємний осад, а нагоди налагодити стосунки може вже просто не бути.

Ніхто не хоче домовлятися з шантажистами

Погодьтеся, навіть злодії в кіно, які шантажують когось заради власної вигоди, зазвичай не отримують те, чого хочуть. Якщо у вас уже є пропозиція від нового роботодавця, теперішній керівник/HR може поцікавитися, що саме привернуло вашу увагу. Вам вирішувати – чи ділитися цією інформацією, проте точно не варто використовувати її для маніпуляцій. Щоправда, грань досить тонка: важко відділити відстоювання власних інтересів та пошук кращих можливостей  від шантажу.

Якщо фахівець дуже цінний, має унікальний досвід та навички, така ситуація може спровокувати битву оферів та контроферів. Проте іноді, якщо захопитися, розв’язка інакша – обидва зайці, так і не впольовані, тікають до лісу.

Не паліть мости

Світ тісний, а ринок праці ще тісніший. Імовірність того, що ви з нинішнім роботодавцем, керівником, HR-ом та іншими колегами ще будете пересікатися – дуже велика. Отже, якщо відносини позитивні або принаймні нейтральні – не відкидайте можливість співпраці в майбутньому. Часто люди продовжують роботу в компанії віддалено, на умовах фрілансу, співпрацюють як партнери тощо. І навіть повертаються до штату, якщо нові перспективи не виправдали сподівань. Політика деяких компаній не дозволяє приймати в команду повторно, але зазвичай це вирішується ситуативно і враховує, за яких обставин та на якій ноті відбувалося прощання.

До речі, вам можуть поставити пряме питання про те, що може мотивувати вас повернутися в майбутньому. Варто залишити такий «гачок» – наприклад, відзначити, що вас цікавить певна посада, проект, можливість попрацювати за кордоном тощо.

Посміхніться, що це було

На вихідній зустрічі згадайте не тільки неприємне, а і відзначте щось позитивне (звісно, якщо воно є). Ви віддали частину свого життя цій компанії – отже, напевно, якісь переваги були: можливо, ви суттєво виросли протягом роботи в компанії, отримали цінний досвід, нові знання. Вдячні за підтримку наставника або вам сподобалося бути в ролі наставника самому. Чи можете відзначити дружній колектив, цікаві завдання, місію, яку поділяєте. Або хоча б прикольну корпоративну чашку?

Попросіть про послугу

Вихідне інтерв’ю – привід домовитися про важливі для вас моменти. Наприклад, ви можете попросити керівника надати вам рекомендаційний лист, рекомендації на LinkedIn, або запитати, чи не проти він, щоб до нього зверталися за рекомендаціями, та уточнити, які контакти зручно надати.

Запевніть у власній відповідальності  

Не менш важливо розповісти, як ви плануєте завершити свою роботу в компанії – про план передачі справ, чи можуть звертатися до вас екс-колеги з уточненнями після звільнення, запитати, чи є якісь особливі побажання до вас (у розумних межах). Довіра – саме це наразі найцінніша валюта на ринку праці. І звільнення – ще не привід зменшувати її значення.

Інші статті по темі:

Чому вас не запросять на другу співбесіду: 21 причина

Навзаєм: 21 питання, яке варто задати роботодавцю на інтерв’ю

Рука на пульсі: дієві поради про правильний пасивний пошук роботи

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Лучшие статьи за неделю – у вас в почте!

Читайте также