Незамінні: 12 підказок, як зберегти роботу в кризовий період

Обмеження для бізнесу та карантин стрімко змінили ринок праці. Наразі становище багатьох працівників похитнулося через ризик втратити роботу – звільнення та скорочення, на жаль, часто супроводжують кризові періоди. Як підвищити свої шанси на збереження робочого місця? Ми зібрали кілька рекомендацій з огляду на логіку роботодавців – чим вони керуються, коли приймають рішення щодо того, кого зберегти в штаті, а з ким доведеться попрощатися. 

Варто зазначити, що гарантій не зможе надати ніхто: ситуація залежить від галузі (наприклад, сфера розваг нині «заморожена», а торгівля, доставки, перевезення, навпаки, активно наймають персонал). А також від стабільності бізнесу і від політики компанії: чи дійсно роботодавець піклується про людей і якою ціною готовий їх зберегти. Проте це поза зоною впливу працівників. А що можна і варто зробити задля збереження роботи самотужки?

Стати «трабл-шутером»

Тобто людиною, яка вирішує складні проблеми. У кризові часи навіть налагоджений робочий процес переривається безліччю несподіванок, і роботодавцеві вкрай потрібні ті, кого це не лякає. Домовитися зі складним клієнтом, владнати конфлікт із колегами, встигнути виконати завдання в умовах, коли бракує ресурсів – часу, інформації, людей. «Неправильна» реакція на проблеми – жалітися, відкладати на завтра, перекладати відповідальність. «Правильна» – чітко визначити ризики, скласти план дій, зробити запит до керівництва та команди щодо ресурсів, які потрібні для розв’язання, та діяти. 

Швидко адаптуватися

Нові обставини поставили компанії та працівників у такі умови, що іншого вибору просто немає. Багато роботодавців мусили за 2-3 дні перевести великі офіси на дистанційний режим і повністю переформатувати роботу підприємств, де надомна праця неможлива. Здатність працівників не чіплятися за звичні плани та формати надзвичайно цінна. Люди, які можуть не саботувати зміни, а підтримати їх, допоможуть компаніям вижити. Отже, навіть якщо завдання вже наполовину зроблене, але пріоритети щойно змінилися – доведеться швидко перемкнутися і робити те, що треба тут і зараз. 

Бути незамінним 

Насамперед роботодавці бережуть тих працівників, які є носіями критичних для компанії знань, навичок, досвіду. Якщо ви є таким працівником – саме час вкотре довести свою незамінність і готовність навчатися ще більше, розвивати цю свою сакральну для бізнесу якість, аби приносити максимум користі. 

Опановувати технології 

Це змушені робити навіть ті, хто роками опирався прогресу. Нині альтернатив немає: треба вчитися проводити зустрічі, планувати, продавати віддалено, І бажано робити це самостійно: звичайно, можна звернутися по допомогу до керівника та колег, коли маєш питання. Але ліпше показати свою самостійність та подивитися навчальні відео, які є для будь-яких програм чи додатків. 

Фокусуватися на результаті

А не на процесі, адже контролювати його нині дуже складно (особливо якщо колектив працює з дому). Коли роботодавець впевнений, що він поставив завдання, працівник його зрозумів  – і можна просто чекати на результат, якісний і вчасно, то звільняти таких людей немає сенсу – саме вони допоможуть компанії пройти крізь шторм. Якщо ж виконання завдання треба повсякчас контролювати – це наразі просто неможливо фізично, адже керівники змушені вирішувати безліч інших нагальних питань.  

Піклуватися про мотивацію самотужки

Якщо вам пощастило із керівником, він підтримає вас. Відповідальні роботодавці запускають комплексні програми, які допомагають співробітникам втримати баланс у непростий період, а відтак і зберегти продуктивність (наприклад, консультації з психологами). Проте розраховувати на те, що хтось буде вмовляти працювати, – не варто. По-перше, все-таки власна продуктивність, енергійність та бажання добре виконувати роботу – це особиста відповідальність кожного. По-друге, мотивації може не вистачити і самому менеджеру. 

Демонструвати самоорганізованість 

Корисно показати, що ви не потребуєте щосекундного контролю, щоб працювати. Заспокоїти роботодавця, показати, що вмієте самостійно планувати роботу, визначати пріоритети, вести календар (а тому не забудете зателефонувати клієнту, не пропустите зустріч онлайн із командою). Вам не треба нічого нагадувати і бути вашим персональним тайм-менеджером. 

Якщо ви працюєте вдома з родиною та дітьми, надзвичайно корисна також здатність керувати часом і завантаженістю, зважаючи на це: якщо ви можете продуктивно працювати, коли поряд гасають діти, для вас практично немає неможливого. 

Брати на себе відповідальність

А не перекладати її на клієнтів, колег, керівників, ситуації в Україні та про всяк випадок – у Китаї. Зараз компанії зайняті порятунком бізнесу, і довго визначатися з тим, хто винен у зірваних строках або дискомунікації в команді, просто немає можливості. Це витрачає цінні ресурси. Отже, треба чітко домовитися з керівником та командою про зону свого впливу, відповідати за все, що відбувається в її межах, і бути готовим оперативно виправляти помилки.  

Бути проактивним

Не ховатися від завдань, а навпаки – пропонувати свою допомогу, цікавитися, чи можете бути корисним поза своїми прямими зобов’язаннями. Ніхто не закликає працювати за всіх на одну зарплату, але така правда: в кризу роботу зберігають насамперед ті, хто може якісно виконати максимум завдань, часто – навіть поза посадовою інструкцією (тому що потрібних фахівців може не бути). Якщо ви готові не тільки виконати свою роботу, а і стати на заміну, оперативно здобувши навички, яких бракує – шансів зберегти своє місце більше. Вірогідно, багато компаній реорганізують свою діяльність, і буде проведено безліч ротацій у колективах. 

Пропонувати нестандартні рішення 

Криза – це «золотий час» інноваторів. Є сенс моніторити, що цікавого роблять схожі бизнеси в світі, або шукати нові рішення з огляду на проблеми, з якими стикаєшся в своїй діяльності, і особливо на ті, про які говорять клієнти. Звичайно, варто не просто фонтанувати дивними ідеями, а зважати на необхідні ресурси. Компанії зараз приймають виклики, яких досі ніколи не було – а тому саме ваша проривна ідея, яку раніше ніхто б не почув, може стати рятівною. 

Грати з командою  

Це означає готовність підтримати колег, яким важко, розділити їхні проблеми, відповідальність за колективний результат. Бути на зв’язку з командою, брати участь у колективних онлайн-активностях тощо. Кризи легше проходити гуртом.  

Гідно приймати складнощі 

Компанії змушені прийняти непопулярні рішення, які ускладнили роботу команд. Наприклад, десь «заморозили» вакансії – отже, працівники не можуть розраховувати на допомогу нового колеги і мають виконувати весь обсяг роботи, навіть якщо рук не вистачає. В деяких організаціях тимчасово не купують нове обладнання, не виплачують бонуси, відмінили пільги, які не є обов’язковими згідно з законодавством. Певно, це ті незручності, які можна пробачити, зважаючи на обставини. 

Дотримуватися режиму карантину, а не відпустки

Роботодавці часто скаржаться на те, що працівники сприйняли необхідність працювати з дому як привід відпочити. Доведіть, що ви – не з таких. Не варто в робочий час постити в соціальних мережах результати кумедних тестів чи переліки 1000 кращих серіалів. Дайте зрозуміти, що вам не варто пояснювати різницю між карантином та відпусткою – ви здатні продуктивно працювати навіть тоді, коли ніхто не контролює кожний крок. Це і є найліпша страховка від звільнення – з тих, на які можливо вплинути самостійно. 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також