Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес, піжамні вечірки та лояльність: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Редакція онлайн-журналу The Point продовжує рубрику – «Підприємці». Наші герої − українські виробники, які діляться своїм досвідом у галузі, розповідають про конкуренцію на вітчизняному ринку та як влаштований їхній бізнес зсередини.

Наша наступна героїня – засновниця українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катерина Бойко. Вона розповіла редакції The Point про загадку назви бренду, еволюцію від людини-оркестру до керівника, стартовий капітал, вміння делегувати та важливість системного підходу до справи.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

Фото: Назар Ортинський

Про те, з чого почався бренд, та власну бізнес-еволюцію

− З чого почався бренд? Коли у вас виникла ідея його створити?

− Все почалося влітку 2012-го: я звільнилася з роботи в рекламному агентстві і поїхала на місяць до Одеси «обнулитися». Я точно знала, що хочу започаткувати свій власний проект, і що це буде пов’язано з одягом, бо раніше мала досвід у рітейл-продажах.

Так я дійшла до ідеї створення бренду домашнього одягу. Чому саме він? Повсякденного одягу на ринку вдосталь, попит задоволений у повній мірі, а от одяг для дому та сну завжди на другому плані. Йому не так приділяють увагу, як вуличному гардеробу.

Це для мене видалося тоді, втім, як і зараз, парадоксальним, адже вдома ми проводимо більшість часу доби.Також для мене це найщиріший, найчесніший вид одягу. Бо саме вдома, за закритими дверима, ми створюємо наш власний світ – без показухи, без гри на публіку. Там все по-справжньому і саме так, як ми цього хочемо. Як і п’ять років тому, так і зараз, я сприймаю Balcony не просто як проект з виготовлення одягу, а як ідею, навіть місію – створювати затишок, ніжність і красу навколо себе.

Балкон – це ніби ти однією ногою вдома, а іншою вже надворі.

− Як з’явилася назва? 

− Тоді ж в Одесі в серпні 2012 року мене зачарувало слово balcony: «балкон» – як зв’язок між домом і навколишнім світом. Балкон – це ніби ти однією ногою вдома, а іншою вже надворі. Ти сидиш на балконі – ти вдома, в теплі, з чашкою чаю, і водночас можеш споглядати за людьми на вулиці, дихати свіжим повітрям, надихатися природою. Чим не магія, чим не ритуал?

Спочатку лайфстайлу було більше, ніж бізнесу. Тепер у нас є команда, механізм, який ми виробили за роки діяльності.

З часом назва набула й іншого відтінку значення, більш актуального для нас зараз. Бо в останніх колекціях ми випускаємо такі вироби, які цілком придатні для носіння на вулиці, в подорожах, на відпочинку. І «балкон» доводить це стирання граней між outdoor та indoor.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

− Наскільки змінився ваш підхід до ведення бізнесу та організації робочих процесів за час існування бренду? 

− П’ять років тому, на старті, все, окрім виробничих процесів, було зав’язане на мені. Я придумувала ескізи, постила в соцмережі, відправляла замовлення.

Пройшла еволюція від так званої людини-оркестру, коли все трималося на дикому ентузіазмі, до керівника, що вміє делегувати, аби не потопати в рутині і займатися стратегією та розвитком компанії.

Знаєте, є поняття лайфстайл-бізнес (lifestyle business). Цей термін можна застосувати до Balcony. У це поняття я вкладаю те, що нам не стільки важливий ріст компанії, скільки щастя та умиротворення, яке приносить нам щоденна робота над проектом. Так от спочатку лайфстайлу було більше, ніж бізнесу. Тепер у нас є команда, механізм, який ми виробили за роки діяльності. Тобто є більш-менш чіткий розподіл та логіка задач, стабільність.

Щодо мене як керівника можна сказати, що пройшла еволюція від так званої людини-оркестру, коли все трималося на дикому ентузіазмі, до керівника, що вміє делегувати, аби не потопати в рутині і займатися стратегією та розвитком компанії. Відверто кажучи, тут мені ще є над чим працювати. Але, тим не менш, робота побудована так, що я можу не бути на виробництві (за винятком етапу запуску колекції), я не слідкую за замовленнями, навіть якщо виникають якісь проблемні ситуації, наприклад, не підійшов розмір, клієнт незадоволений тощо. До того ж, я переважно проживаю у Львові, тому не можу цілковито контролювати роботу магазину в столиці – це я довіряю своїй команді.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

Фото: Назар Ортинський

Про людей і піжами та відсутність принципу «начальник-підлеглий»

− Скільки зараз людей у команді?

− Зараз в команді близько 15-ти людей. Дівчата-адміністратори, які приймають замовлення, продавці в магазині, графічний дизайнер, програміст, дизайнер одягу, маркетолог, мерчендайзер, копірайтер, Instagram-фотограф, логіст… Сподіваюся, що нікого не забула. Також на виробництві працює до 20-ти людей залежно від обсягу роботи.

− Які вимоги до тих, хто хоче шити одяг Balcony або працювати в магазині? Чи ви навчаєте або одразу відбираєте людей з відповідними навичками?

− У нас немає власного виробництва, ми працюємо на аутсорсі. Зараз є три різні цехи, які відшивають наші замовлення залежно від спеціалізації, складності та обсягів виробів. Ми ледь не щороку сідаємо рахувати, аналізувати, чи варто впроваджувати власне виробництво, чи буде це раціональніше, якісніше і дешевше. Поки що ми не бачимо в цьому сенсу, бо маємо надійних, лояльних партнерів з пошиття, які нас влаштовують за всіма критеріями. У нас є також свій магазин у Києві.

На першій співбесіді я завжди пояснюю, що це «робота з людьми і піжамами».

Якщо говорити про прийом на роботу адміністраторів-консультантів у магазин, то зазвичай знаходимо їх за оголошеннями про вакансії у себе на сторінках у соціальних мережах. Таким чином, кандидати вже ознайомлені з нами, розуміють нашу специфіку, цінності.

Дуже часто на вакансії відгукуються дівчата, які вже мають наші вироби. Це дуже круто, бо людина вже знає, чим ми займаємося. На першій співбесіді я завжди пояснюю, що це «робота з людьми і піжамами». Відповідно, ми шукаємо тих, хто любить людей, щиро готовий допомагати їм та бути корисним.

У нас немає жорсткої субординації, нам зовсім чужий принцип «начальник-підлеглий» в класичному варіанті таких відносин.

Робота з піжамами вимагає старанності, уважності до деталей та естетики у всьому. Окрім цього, у функції адміністраторів входить також обробка замовлень з сайту та переписка по робочій пошті. По тому, як написаний лист, можна багато чого сказати про компанію. Тому дуже і дуже важлива грамотність, етика ділового листування. З мого особистого досвіду, таких речей не навчиш ні за місяць, ні навіть за рік стажування. Саме тому на посаду адміністратора ми обов’язково беремо освічених, інтелігентних молодих людей.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

− Як проходить співбесіда у Balcony?

− Зазвичай співбесіда проходить в два етапи, і це дві зустрічі.

Спочатку я слухаю кандидата: які в нього очікування, що знає про нас, чому хоче цю роботу, які в нього пріоритети і т.д. Далі на першій зустрічі я глобально розповідаю про наші цінності, які обов’язки та умови роботи. Не приймаю остаточне рішення одразу, по першому враженню, адже зазвичай кандидатів декілька, потрібно познайомитися з усіма. До того ж, даю собі і кандидату час обдумати. На другій зустрічі ми вже більш детально, по блоках обговорюємо ключові функції на даній посаді, повноваження, наші стандарти роботи.

Я сприймаю речі не як проблеми чи труднощі, а як питання, які потрібно вирішити.

− Чи є у компанії історії кар’єрного росту серед працівників, якими ви пишаєтесь?

− У нас немає жорсткої субординації, нам зовсім чужий принцип «начальник-підлеглий» в класичному варіанті таких відносин. Усі члени команди залучені до обговорення усіх важливих питань, і водночас усі дуже самостійні та ініціативні.

З великою гордістю та теплом у серці я можу розповісти про нашу Аліну. Я кажу, що вона янгол Balcony. Алінка прийшла до нас в команду два роки тому на посаду продавця-консультанта, ще коли в нас не було магазину, лише шоурум закритого типу. Оскільки більшість часу я у Львові, де моя сім’я та виробництво, Аліна відповідає за всю роботу магазину в Києві. Це моя права рука, який я довіряю більше ніж собі. Вона координує всю роботу магазину, займається зв’язками з партнерами, клієнтами та командою в Києві.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

Про турботу замість сервісу та приклади для наслідування

− Що було найскладнішим, коли починали, а що найлегшим? Що найскладніше зараз?

− Я сприймаю речі не як проблеми чи труднощі, а як питання, які потрібно вирішити. Мабуть, найскладніше як було, так і є зараз – це тканина. Ми часто потрапляємо в залежність від постачальників тканин, і тут, буває, виникають різноманітні неприємності та форс-мажори. Наприклад, одна поставка тканини може відрізнятися від іншої за кольором чи якістю, або бувають затримки з виготовленням тканини на фабриці чи затримки на кордоні. Це те, що від нас не залежить, і ми стаємо заручниками ситуації.

Звичайно, ми рівняємося на Oysho або Zara. Але ми ніколи такими не станемо, і навіть не хочемо цього. Бо це зовсім інша модель бізнесу – мас-маркет з колосальними обсягами виробництва, зовсім інший сегмент.

− Які цінності та традиції у Balcony Garment?

− В Balcony ми прагнемо надавати людям не сервіс, а турботу. Бо цього вимагає наша сфера, адже ми бренд про ніжність, затишок, м’якість. Але також ми по-чесному любимо та поважаємо наших відвідувачів, клієнтів, щиро хочемо їм допомагати і робити приємне. Ми вдячні їм, що вони обирають нас. Бо фактично, наші покупці є нашими інвесторами – купуючи наш виріб, вони таким чином вкладають в нас, наш подальший розвиток.

Щодо традицій – ми часто влаштовуємо піжамні вечірки. За весь час існування ми організували, здається, п’ять вечірок дуже різноманітних форматів та в різних місцях. І також ми започаткували традицію щоосені святкувати День народження бренду, куди запрошуємо наших друзів, партнерів, клієнтів і взагалі всіх охочих.

На мою думку, при виборі одягу вже не стоїть питання, в кого краща якість чи вигідніша ціна. Це питання лояльності до бренду, емоцій, які ти відчуваєш до компанії, та комфорту у здійсненні покупки.

− Хто ваші приклади для наслідування серед світових брендів у відповідній ніші і в цілому?

− Навіть не будемо приховувати, нам дуже близький по асортименту бренд Oysho іспанської корпорації Inditex, куди також входить Zara, Massimo Dutti, Pull and Bear і т.д. Звичайно, ми рівняємося на Oysho або Zara. Але ми ніколи такими не станемо, і навіть не хочемо цього. Бо це зовсім інша модель бізнесу – мас-маркет з колосальними обсягами виробництва, зовсім інший сегмент. Balcony – не про це.

Ми також стежимо за іншими європейськими брендами домашнього одягу, які не мас-маркет, а локальні, нішеві. Такі по духу та по моделі розвитку більш споріднені з нами.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

Фото: Назар Ортинський

Про комфортні покупки та вихід у твердий «плюс» через рік діяльності

− Кого б ви назвали вашими конкурентами?

− Нікого б не назвала своїм конкурентом. І не тому, що ми такі аж унікальні та самобутні. А просто тому, що цієї конкуренції ми не відчуваємо. Я веду до того, що є безліч варіантів, як можна людині задовольнити свою потребу в піжамі чи купальнику.

Можна піти в ТЦ за мас-маркетом, замовити через інтернет в дизайнера з будь-якого куточку світу, а можна придбати в магазині чи на сайті Balcony. На мою думку, при виборі одягу вже не стоїть питання, в кого краща якість чи вигідніша ціна. Це питання лояльності до бренду, емоцій, які ти відчуваєш до компанії, та комфорту у здійсненні покупки. Саме такі люди і обирають нас – хто розділяє наші цінності, кому близька наша естетика.

– Яким був стартовий капітал? І коли бізнес окупився?

– Стартовим капіталом була одна місячна зарплата плюс невеликий кредит – разом це орієнтовно 1500$. Гроші пішли на закупку тканин для першої колекції. За пошив виробів змогла домовитися про відстрочку платежу, і розраховувалася вже з коштів за продані речі.

Ми вийшли в твердий «плюс» через рік діяльності. Перший рік працювали просто на те, щоб йти далі – всі зароблені гроші одразу ж йшли в оборот.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

– З чого складається ціна виробу? Найдорожчий і найбюджетніший виріб вашого асортименту?

– Ціна виробу – це перш за все собівартість. У неї входить вартість тканини, ціна пошиття, всі витрати на фурнітуру та допоміжні матеріали: ґудзики, резинки, канти, дублерин, бірки, нитки тощо. В націнку ми закладаємо заробітні плати працівників, логістику, витрати на зйомки, розробку колекцій, маркетинг тощо.

Обожнюю наших клієнтів! Я б з радістю ходила з ними на каву, чесно.

Найбюджетніша річ – це маски для сну по 120 гривень. Літні піжамні набори у нас коштують 700-800 грн. Найдорожче − піжама з натурального принтованого шовку з комірцем за 2200 грн, а також, наприклад, чорний набір з білим кантом за 2200 грн. Це вуличний набір з цупкої італійської віскози, такий собі street chic.

– Скільки у вас у середньому замовлень у місяць, який оборот? 

– Якщо рахувати разом продажі з сайту, магазину та оптових клієнтів, то місячний оборот в середньому півмільйона гривень. Замовлень з сайту та продажів магазину – орієнтовно 400 у місяць.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

Про процес створення ескізів та пошиття одягу

– Де ви замовляєте тканини та фурнітуру?

– На жаль, Україна практично не виготовляє власну тканину та фурнітуру. Тому вся наша тканина – це імпорт з Польщі, Туреччини, Іспанії та інших країн Європи.

– Як з’являються ескізи виробів? Скільки виробів всього в асортименті?

– За сезон у нас з’являється в середньому дві нові колекції по 15 — 20 моделей. Якщо коротко, то етапи створення колекції такі: спочатку продумується концепт, тема, настрій колекції, складаємо moodboard.
Далі промальовуються ескізи, паралельно підшуковуємо тканину та фурнітуру. Після цього на виробництві конструюємо лекало, відшиваємо зразок: спочатку один, а другий – після внесення правок. Потім робимо зйомку і паралельно віддаємо в перший тираж – орієнтовно по 20 одиниць кожної моделі.

Зараз у нас на сайті – більше 60-ти моделей. В асортимент входять піжами, набори для дому, категорія Balcony Street (повсякденні вироби для вулиці), халати, купальники, чоловіча лінійка тощо. У нас така концепція, що поряд з новою актуальною колекцією ми також дошиваємо і, відповідно, залишаємо на сайті та в магазині моделі з попередніх колекцій, які добре себе зарекомендували.

Світ став значно вимогливішим, все рухається дуже стрімко. Це треба розуміти, а тому мати серйозний та системний підхід до справи.

– Скільки часу треба, щоб пошити піжаму?

– Залежно від кількості та складності виробу, деякі моделі шиють 3-4 кравчині, а деякі моделі від початку до кінця створюються однією людиною. 50 одиниць однієї моделі набору середньої складності – кофта і штани – виготовляються орієнтовно 3-4 дні включно з покроєм.

Нещодавно у нас було корпоративне замовлення на 500 масок для сну. Їх бригада покроїла за день, і на наступний о 17:00 була відшита вся партія! Тому хоч ми й відшиваємося на аутсорсі у великої фабрики, ми гнучкі в виробничому графіку. Маємо змогу шити дуже швидко із залученням багатьох швачок, і при цьому практично без черг.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

Про першу клієнтку та соцмережі як найбільший канал комунікації

– Ким був ваш перший клієнт? Звідки про вас дізнаються клієнти?

– Я дуже добре пам’ятаю свого першого клієнта. Це була прекрасна художниця з Сімферополя, яка замовила дві домашні сукні. А пам’ятаю я тому, що на одній з суконь був невеличкий брак, який я ж і зробила своїми руками. Так, п’ять років тому я ще допомагала на виробництві. Тому вона відправила назад, ми зробили ремонт за наш рахунок, і відправили повторно. Тож, перший раз у нас був незабутній.

– Як би ви описали вашу аудиторію?

– Обожнюю наших клієнтів! Я б з радістю ходила з ними на каву, чесно. Аудиторія у нас переважно жінки. Щасливі, реалізовані, інтелігентні. Люблять життя, подорожують, цінують затишок та естетику.

Про найчесніший одяг, лайфстайл-бізнес та піжамні вечірки: інтерв’ю із засновницею українського бренду одягу для дому, сну та відпочинку Balcony Garment Катериною Бойко

– Які канали просування використовуєте?

– У нає інтернет-магазин, а також, як я вже казала, маємо оффлайн-магазин. Виходить така синергія, яка чудово працює. Клієнт може знайти нас в Google та Instagram, погортати наш сайт і прийти на примірку в магазин. Або навпаки – зайти в магазин, приміряти, а потім прийняти фінальне рішення, замовивши на сайті.

Найбільший канал комунікації для нас зараз – соцмережі. Адже це наймобільніший і найдоступніший спосіб познайомитися з нами, дізнатися про всі новини та новинки.

– Які дасте поради підприємцям, які тільки починають свою справу?

– Зараз все зовсім по-інакшому, ніж було п’ять років тому. Світ став значно вимогливішим, все рухається дуже стрімко. Це треба розуміти, а тому мати серйозний та системний підхід до справи. Знайти круту команду професіоналів-однодумців. А ще все має бути красиво, яка б це сфера не була.

Попередні випуски:

1. Про гастрономічний бізнес по-українськи, стартовий капітал, крафт та мас-маркет: інтерв’ю із засновником бренду «Димне м’ясо» Тарасом Парандієм

2. О химии, «комфортных» запахах, масс-маркете и правилах подбора парфюма: интервью с парфюмером и основателем BZ Parfums Богданом Зубченко

3. О стартовом капитале, простой мотивации и почему минимализм окрыляет: интервью с основателями бренда изделий из кожи The Wings

4. Об американском опыте, поисках художников в Instagram и фабрике против хендмейда: интервью с основателями украинского бренда пледов Woolkrafts

5. «В день открытия у меня было два кредита, а в кошельке осталось только 100 гривен»: интервью с основательницей сети быстрого питания Furgoneta Аллой Овсянниковой

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Лучшие статьи за неделю – у вас в почте

Читайте также