У вакансіях серед обов’язків на посаді часто можна зустріти «виконання KPI» або «встановлення KPI для співробітників компанії» і подібні. Якщо ви не стикалися з цією абревіатурою раніше, то можуть виникнути складнощі. Тож вирішили розповісти, що таке KPI, для яких професій вони необхідні та що потрібно знати працівникам, перш ніж погодитися працювати у компанії з такою системою.

Що таке KPI?

KPI (з англ. Key Performance Indicators — ключові показники ефективності) – це показники, що дають змогу роботодавцю оцінити діяльність відділу, окремого працівника чи цілої компанії. З їх допомогою можна зрозуміти, наскільки успішними є діяльність підприємства та обрана стратегія.

KPI допомагає показати успіх співробітників у цифрах і виходячи з них – нарахувати кожному заробітну плату за заслугами. Роботодавці, що ставлять ключові показники, точно знають, що не переплачують неробам, проте стикаються з іншими проблемами: надмірною конкуренцією в колективі та відсутністю командного духу (якщо окремо вимірюється успіх кожного співробітника, а не підрозділу), неможливістю показати роботу в цифрах, демотивацією співробітників тощо.

Види KPI

Ключові показники ефективності поділяють на:

  • запізнілі – вони показують результат діяльності після звершення періоду. До них відносяться, наприклад, місячні звіти, що дають змогу побачити всю пророблену роботу, потенціал підрозділу, але вони не покажуть ефективність команди на цей момент;
  • оперативні – показують ситуацію в компанії на теперішній момент та дають змогу спрогнозувати результати в майбутньому. Такі показники дають можливість керувати ситуацією в межах звітного періоду, щоб змінити результати запізнілих.

Кому та навіщо потрібні KPI?

Нині KPI встановлюють для представників різних професій: починаючи від менеджерів з продажів та фінансистів і закінчуючи дизайнерами та копірайтерами. Всі вони в цифрах показують результат своєї діяльності. Тобто, якщо менеджер з продажів звітує про кількість вигідних контрактів та дохід, який він приніс для компанії, то копірайтер – про кількість написаних матеріалів та їх перегляди.

За допомогою KPI співробітники точно знають обсяг своєї роботи, можуть повпливати на розмір заробітної плати і бачать власний вклад в успіх всієї компанії, вони показують не те, що вони робили, а те, що зробили і в майбутньому їм легше віднайти досягнення для свого резюме. Працівники компаній з системою ключових показників легко розраховують кроки, що приведуть їх до потрібного результату. Проте робота за таким принципом має і свої мінуси:

  • якщо цілей занадто багато – бонус кожного з них дуже малий і в результаті ви можете не отримати зарплатні, обіцяної на співбесіді;
  • часто недобросовісні роботодавці ставлять недосяжні KPI – і ви знову не отримуєте очікуваний рівень зарплати.

Тобто основні ризики з KPI для співробітників пов’язані з нестабільним доходом або взагалі його відсутністю у недобросовісних роботодавців. Тож перш ніж погоджуватися на пропозицію про роботу, де від вас вимагають «досягнення KPI», – перевірте роботодавця.

Що повинно насторожити:

  • велика кількість KPI. Для одного співробітника радять встановлювати 3-4 ключових цілі на місяць. Задумайтеся, якщо їх значно більше.
  • незрозуміла вага кожного з показників. Керівник повинен вам чітко пояснити значущість кожного з показників та розставити пріоритети.
  • компанія не надає ресурсів для досягнення ключових показників.

Робота з KPI відрізняється зрозумілістю та фінансовою нагородою, яку кожен отримує за заслугами. Проте лише вам вирішувати, чи готові ви працювати за таким принципом.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!