Робота у стартапі може стати найбільш захопливим досвідом у вашому житті та подарувати унікальні можливості. Проте часто пошукачі обходять такі вакансії стороною через ризики провалу, невисоку зарплатню або відсутність стабільності на початкових етапах.

Редакція The Point поспілкувалася з Оленою Хлонь, генеральною директоркою Fairo в Україні, міжнародного стартапу, що обрав Україну для пілотного запуску. Олена має понад 10 років досвіду розвитку бізнесу та керування командами, працювала у міжнародних стартапах і поділилася своїми знаннями з нами. Вона розповіла про переваги роботи у стартапі, складнощі, до яких потрібно бути готовим, та дала поради, як можна відрізнити успішний стартап від провального.

Олена Хлонь, СЕО Fairo в Україні

– Олено, кого потребують стартапи? Яких фахівців шукають?

Перш за все, це спеціалісти, що мотивовані на результат. Фахівці, що поділяють ідею й цінності стартапу, тобто вони хочуть працювати саме в цьому напрямку, в цій галузі. У стартапи потрібні амбітні співробітники, що мають підприємницький дух. Це основні скіли, якими варто володіти кандидатам, що відгукуються на вакансію у будь-якому стартапі.

Окрім лідера, у команді стартапу має бути маркетолог-аналітик та UX/UI-дизайнер. Це ті люди, які розуміються на потребах ринку: як розвивати стартап та чи буде пропозиція, що створюється ним, мати попит. Вони працюють з фідбеком, усіма рекомендаціями, які дають клієнти і партнери. Якщо ми говоримо про технологічний стартап, кількість яких зараз стрімко зростає, то повинен бути і CTO (Chief technology officer). Саме він буде впроваджувати технологічні та інноваційні аспекти стартапу.

– Які ще навички цінні для стартапу: як soft, так і hard skills?

У стартапі, що фінансується міжнародними компаніями, безумовно, знання світової бізнес-мови англійської – обов’язково. Це дуже потрібне знання для всіх спеціалістів. Для співробітників, які приходять у стартап на початку, – цінні лідерські якості. Тому що вони відповідатимуть за розвиток компанії. 

Hard skills, звичайно, залежать від позиції, яку займатиме відповідний співробітник. Наприклад, якщо це рекрутер, йому потрібні базові навички роботи та аналізу джерел для пошуку спеціалістів, навички проведення інтерв’ю, перезентації вакансій кандидатам та кандидатів керівництву, тощо.

Для лідера особливо необхідно поділяти цінності стартапу. Адже, якщо він не буде драйвити розвиток цього бізнесу, не буде любити те, чим займається, то команда не буде зростати.

– Як відбувається процес підбору співробітників у компанії Fairo? Є те, що об’єднує успішних кандидатів?

Ми зараз не шукаємо титулованих менеджерів, які протягом багатьох років працювали або працюють на одному місці. Fairo – це мобільний застосунок для фрілансерів і малих підприємців для зручного ведення бізнес-операцій. Тому люди, що приєднуються до команди, – це або підприємці у минулому, або чинні. Наші співробітники мають розуміти, що потребують бізнесмени, які будуть користуватися продуктом Fairo. Також частиною команди стають фрілансери у минулому.

Ми звертаємо увагу на амбіції та мотивацію кандидата. Якщо люди хочуть виконувати не тільки те, що написано у job description, але й щось більше за це, якщо вони мислять out of the comfort zone, – це наші кандидати.

Це дуже важливо не лише для Fairo, а й для будь-якого іншого стартапу. Тому що співробітники повинні бути готовими працювати над деякими завданнями, які не виконували до цього. Їм потрібно бути гнучкими, адже рішення необхідно приймати швидко і, можливо, змінювати деякі з них під час роботи.

– Які нюанси мають врахувати кандидати, що відгукуються на вакансії у Fairo?

Гнучкість має бути у підходах, у змінах напрямку. Часто трапляється, що зовнішні обставини змінюються і ми швидко змінюємо рух, але це не повинно бути демотивуючим фактором для працівника. Це особливість стартапу. Коли ми вийдемо на стабільний бізнес, таких моментів, звичайно, буде менше, але зараз, на етапі будування, їх велика кількість і працівники мають бути готовими до цього. Співробітник стартапу має швидко перемикатися на інше завдання чи інше рішення без травм.

Кого зараз потребують у Fairo?

Ми активно шукаємо фінансового менеджера, бренд-менеджера у відділ маркетингу і копірайтера з українською, російською та англійською мовами. Це три позиції, які нам потрібні «на вчора». Також у нас є деякі девелоперські вакансії.

– Які перспективи та переваги для працівників у роботі в стартапі, якщо порівнювати з вже стабільними компаніями?

Розвитку зараз потребують всі. Така природа людини – рухатися вперед: горизонтального чи вертикального, у кожного свої амбіції та плани. У стартапі на етапі формування команда маленька. Потім, коли приходить успіх, колектив розширюється. Проте саме ті люди, які прийшли до команди першими, можуть рухатися вверх та управляти новими працівниками. Також людина, яку ми взяли на певну посаду, і вона чудова впоралася зі своїми обов’язками, але хоче розвиватися в іншому напрямку, – вона отримає таку нагоду.

Стартап – це дуже великі можливості для розвитку, як кар’єрного, так і персонального. Постійно навчатися, постійно бачити щось нове – це велика перевага.

– Що може вказувати на провал, а що на успіх стартапу? Як вирізнити успішний стартап на етапі працевлаштування?

На етапі працевлаштування це зрозуміти важко. Проте аналітику провести варто. Можна проаналізувати галузь, яка ніша, який сегмент обрано. Дослідити, чи зростає ця галузь наразі, чи зростає попит у цьому сегменті. Зараз багато відкритої інформації, тому дізнатися такі дані буде неважко. Це те, що стосується економічних показників.

Потім потрібно дізнатися про засновників стартапу: хто вони, чи мають вони інші успішні бізнеси. Також варто дослідити, які працівники команди вже є, запитати про їхній досвід. Тому що згідно зі статистикою 90% стартапів зазнають провалу через команду.

Роль команди – найважливіша. Дуже часто навіть важливіша за перший продукт, який створюється стартапом. Адже тільки гарна команда здатна розвинути його до того рівня, який буде цікавий споживачам.

Якщо можливо, також потрібно дізнатися, чи є інвестиції у стартап. Проаналізувавши ці чотири напрямки, можна зробити висновки і відповісти на питання: «Чи відповідає цей стартап моїм вимогам?». Тільки тоді рухатися далі.

– На яку заробітну плату можуть розраховувати співробітники стартапів?

Різні стартапи мають різні фінансові можливості. Якщо стартап має інвесторів та розроблений продукт, то можна сподіватися на зарплатню, яка вища ринкової. Це допомагає співробітнику вірити у стартап. Адже це – ризик, невизначеність і за них необхідно платити.

Співробітник стартапу може отримати два варіанти оплати: або це стандартна заробітна плата, або якщо це позиції топ-менеджменту, то даються, можливо, участь в акціях, відсоток від прибутку тощо.

– Які нематеріальні компенсації можуть запропонувати у стартапах?

– Якщо говорити про організацію офісів, то це можуть бути, наприклад, настільний теніс чи футбол, безкоштовна кава та печиво, можливо, клубні карти до спортзалу. Це все також додає співробітникам мотивації. Адже на роботі всі проводять дуже багато часу, а у стартапі робочі години ще довші. Тож всі ці заохочення, компенсації також аналізуються та додаються до зарплатні. Адже не лише фінансова складова здатна мотивувати нас як людей.

– До чого потрібно бути готовим кандидатам, що вирішили будувати кар’єру в стартапі?

Таким кандидатам потрібно бути готовими до невизначеності, до гнучкого графіка: робота з 9:00 до 18:00 – це не про стартап.  Вони мають бути спроможними та замотивованими робити щось, що раніше ніколи не робили, і не за своєю інструкцією. Для стартапу також нормально, коли небагато людей у команді замінюють та доповнюють один одного, допомагають своїм колегам.

Дуже важливо у стартапі ділитися інформацією. Тому що рішення мають прийматися швидко з урахуванням усіх можливих криз. Цей потік інформації повинен бути дуже органічним і організованим.

Інтроверти також стають дуже крутими спеціалістами-експертами, їм лише на початку роботи варто зазначити, якою інформацією потрібно ділитися, і що від цього залежить бізнес-успіх команди.

– Чим відрізняються українські та міжнародні стартапи?

Зараз я працюю у третьому міжнародному стартапі, але у першому в Україні. У мене були міжнародні команди з міксом культур. Там можна відчути різноманітний культурний аспект. В українських стартапах переважно працюють представники однієї культури. У цьому і є головна відмінність вітчизняних та міжнародних стартапів.

У міжнародному стартапі вся схема і весь процес були розвинені раніше, ніж в Україні. Але зараз дуже багато доступу до інформації стосовно того, як правильно організувати стартап та побудувати команду, як шукати інвесторів тощо. Дуже багато є презентацій, що допоможуть долучитися українським стартапам до міжнародного досвіду. Тому я бачу, що сьогодні на ринку України з’являється дуже багато успішних компаній. Тож великої різниці між вітчизняними та міжнародними стартапами не бачу.

– Чи можуть потрапити на роботу в міжнародні стартапи пошукачі без досвіду? Що для цього потрібно?

Можуть. Ми аналізуємо резюме кандидатів, їх скіли, які якості з цього CV ми потребуємо та хочемо бачити у своїй команді. Дуже велику роль для пошукачів без досвіду відіграють soft skills, тобто навички комунікації, вміння роботи в команді, вміння приймати рішення і працювати з конфліктами. У стартапі часто трапляється, що не всі працівники мають великий досвід та значні досягнення.

Коли горять очі, коли є бажання, але досвід мінімальний, то ми будемо розглядати таких пошукачів. Надаємо перевагу кандидатам з практичним досвідом. Як тестове завдання даємо майбутньому співробітнику екшн план, щоб побачити, що у перші три місяці на цій посаді він буде робити. Таким чином бачимо, як практично мислить той чи інший кандидат. Це дуже допомагає у прийнятті рішення.

– Що можете порадити кандидатам, які хочуть працювати в стартапі, але обходять його стороною через ризики провалу?

– Кандидатам потрібно дізнатися всю наявну інформацію про стартап, щоб зникли всі страхи. По-перше, яку нішу він займає, на який сегмент він націлений, чи є у цього сегмента інтерес до продукту стартапу. По-друге, дізнатися, хто будує цей стартап, чи є інвестори та хто у команді. Для себе потрібно вирішити, чи багато ризиків роботи у конкретному стартапі, і тоді приймати рішення.

– Якою була особисто ваша мотивація, коли обирали роботу в стартапі?

– Ми у Fairo робимо дуже крутий продукт для підприємців. Згідно з аналітикою 80% українців хочуть мати свою справу. Україна – перша в Європі за кількістю підприємців і є однією з найбільших груп бізнесменів у світі. Хочеться побороти бюрократію в країні, у цьому допомагає наш продукт.

Моєю мотивацією працювати у Fairo була ідея бізнесу, те, що ми робимо. Мої цінності та ідея повністю збіглися з компанією. Також зіграло роль, що компанія працює в ІТ-індустрії, яка зараз розвивається стрімкими темпами. Ми робимо інноваційні продукти, які покликані змінити життя на краще.

Міжнародні інвестори, які володіють Fairo, – Raiffeisen Bank International. Це відома організація, їй можна довіряти. Тому у мене не було ризиків.

Усі, хто зараз приходять працювати у Fairo, їх так само цікавлять та мотивують ці три блоки.

Перед якими труднощами ви постали, коли прийшли на роботу?

Складнощі є і зараз, тому що у стартапі не все так легко. Можливо, це і найцікавіша частина, бо дуже багато доводиться вирішувати юридичних питань для становлення бізнесу в Україні.

Набирати команду – також зовсім не просто. Тому що ми хочемо створити компанію, яка буде працювати як швейцарський годинник, і на старті дуже важливо не витрачати багато часу на розвиток команди. Ідеально, коли новий працівник вписується у весь процес роботи.

Складнощі також виникають через те, що частина команди працює в Україні, а частина – за її межами. Це онлайн-взаємодія з певними недоліками у порівнянні з роботою пліч-о-пліч.

Проте, якщо є бажання робити класний продукт, то всі ці складнощі можна вирішити.

Переглянути вакансії у Fairo

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!