Ледь не в кожному колективі є люди-провокатори, з ними непросто спілкуватися, часто все закінчується конфліктами та суперечками. Деякі з них беруть на себе занадто багато, вважаючи свою думку єдино правильною, розпускають чутки, присвоюють собі колективні заслуги, підривають авторитет колег, критикують, ігнорують їхню думку, нехтують роботою.

Звісно, з відкритою та щирою людиною спілкуватися куди простіше: ви одразу можете зрозуміти її настрій, вона сама скаже про те, що їй не подобається чи турбує. Провокатори ж завдають шкоди навколишнім, вони ніби змагаються з вами за владу, прихильність та похвалу від керівництва. Ладні робити все, аби лишень отримати бажане.

Якщо серед колег є ті, які принаймні один раз викликали у вас бажання вступити з ними в словесну перепалку, будьте пильними, адже не відомо, коли та що від них чекати. Деякі прийоми ми вам порекомендуємо, вони принаймні допоможуть знизити градус конфлікту або уникнути його взагалі. Як впоратися із «важким» колегою – ділимося порадами.

Можливо, проблема у вас самих?

Не одразу перекладайте відповідальність на колегу, перш ніж шукати проблему та причину конфлікту в комусь, корисно буде відверто відповісти собі на декілька запитань. Можливо, проблема в вас, а не в діях та словах колеги. Дайте відповідь на наступні запитання:

  • Чи насправді проблема ховається в колезі, а не в мені?
  • Можливо, це я так гостро реагую на його/її слова та вчинки?
  • Мені важко працювати лише з ним/нею чи не тільки?

«Ні» ігнору

Однією із захисних реакцій може бути ігнорування «важкого» колеги, вважаючи, що конфлікт нічим добрим не закінчиться. Але ігнорування тільки посилить напругу між вами і робота може перетворитися на пекло. В деяких випадках, ви можете заспокоювати себе тим, що рідко зустрічаються з «важким» колегою або співпрацюєте разом над короткостроковим проєктом, а отже – контактуватимете незабаром менше.

Якщо вчасно з’ясуєте стосунки на початках – уникнете стресу, є всі шанси зберегти об’єктивність та самоконтроль. За інших обставин – піддастеся негативним емоціям та не контролюватимете ситуацію. Можете програти, показавши себе з негативного боку.

Будьте уважними, якщо знаходите низку виправдань такого токсичного спілкування, переконайтеся, що не обманюєте себе. Пам’ятайте, ви можете мінімізувати спілкування, а отже і впливати на вас стане важче.

Говорити і ще раз говорити. Спілкування – це важливо

Якщо опинилися в ситуації, коли звільнятися не хочеться, а доводиться продовжувати працювати пліч-о-пліч з «важким» колегою, потрібно навчитися з ним спілкуватися. На допомогу вам прийде адекватна самооцінка, сміливість та впевненість у собі та своїх діях. Не накопичуйте незадоволення та не відкладайте розмову з колегою, щоб робочі відносини не переросли у тривалий конфлікт. Зустріньтеся з «важким» колегою тет-а-тет та поговоріть про те, що у вас наболіло/що не влаштовує.

Не нападайте на колегу, акцентуйте увагу на своїх почуттях та емоціях.

Простими словами розкажіть, як його дії/слова впливають на вас. Цілком можливо, що він навіть не здогадується, що робить вам боляче і, почувши вас, змінить свою поведінку. Будьте готові до заперечення та знецінення ваших емоцій, не всі люди готові визнавати свої помилки.

Спостерігайте та аналізуйте

Після розмови зверніть увагу на те, чи відбулися зміни у поведінці колеги. Як він себе поводить: сторониться, ігнорує, насміхається, продовжує поводити себе ворожо. Можливо, потрібна буде ще одна бесіда. Зважте, чи буде вона ефективною. Можливо, вже варто долучити до бесіди третіх осіб (керівника, наприклад). Чи є сенс зберігати спокій, чи переходити у відкрите протистояння? Наскільки почуваєте себе комфортно в колективі загалом. Можливо, керівник в курсі подій та всі чекають, поки вам увірветься терпець та ви самі покинете компанію.

Годі скиглити

Не варто постійно розповідати іншим колегам та керівництву про «важкого» колегу та постійно скаржитися на нього.

Це може надокучити навколишнім і вас самих вважатимуть «важким» чи токсичним колегою, звинуватять у непрофесіоналізмі. А це – найгірший сценарій за таких обставин, такого кліше важко позбутися. Керівник може і повинен втручатися у серйозні конфлікти між підлеглими, але є ситуації, коли ви цілком можете самостійно впоратися з такою ситуацією. Напруження в колективі втомлює всіх учасників та спостерігачів, а тому цілком можливо, що вам (незадоволеному співробітнику-скиглію) керівництво почне шукати заміну.

Гумор – найефективніша зброя

Якщо всі вищезгадані способи уникнення конфлікту ви спробували, але змін не помітили, переходьте до відкритого конфлікту, але робіть це з гумором та сарказмом.

Робіть акцент на позитиві, уникайте негативних емоцій та висловлень.

Гумор та іронія – найефективніша зброя у протистоянні з проблемними колегами, а ваш успіх залежить від того, наскільки ви це робите майстерно і чи є у вас терпіння.

Що робити не потрібно

Ваші методи боротьби з «важким» колегою мають бути конструктивними. Якщо писатимете погрози в месенджери чи на електронну пошту – це не дасть результату та не вирішить конфлікт. Навпаки, «важкий» співробітник може поскаржитися на вас, перекрутити ситуацію на свою користь та виставити вас з поганого боку, що підірве ваш авторитет. А це – прямий шлях до звільнення.