Експертка з фандрейзингу, розвитку соціальних, культурних та бізнес-проєктів, керівний партнер ГК Synergy Universe/Synergy Development Consulting Світлана Олєйнікова розповіла виданню The Point, наскільки змінилися вимоги до найму грантрайтерів.

Світлана Олєйнікова

У 2020-му я провела один експеримент: поєднала безпосередньо грантрайтерів і підприємців, хоча раніше між ними ще були менеджери з роботи з клієнтами. Експеримент був вдалим: грантрайтери та підприємці порозумілися, що призвело до більш ефективної роботи.

Чому так сталося? Тому що налагодилася комунікація. Грантрайтери почали працювати без посередників, а значить, відразу поставили всі необхідні запитання клієнту, щоб зрозуміти компанію та її запити.

Після цього експерименту я в першу чергу звертаю увагу на soft skills. Але не тільки я. Це глобальний тренд. У 2017 році Deloitte спрогнозувала, що у 2030-му році дві третини робочих місць будуть займати професії, що потребують софтів.

Soft skills у 2021-му

У 2021-му наша команда оновилася на 70%. Ми підрахували, що ефективніше працювати з фахівцями на аутсорсі, ніж з грантрайтерами в штаті.

Коли я наймала нових людей, то дивилася в першу чергу на особисті якості, тому що вони важливіші за професійні. Звичка у людини формується до 254 днів, згідно з дослідженням в «Європейському журналі соціальної психології». Тепер уявіть, скільки часу потрібно, щоб розвинути особисті якості або посилити їх: розвинути емпатію, стресостійкість, покращити навички комунікації. Потрібні роки, іноді навіть десятиліття роботи над собою.

З технічними навичками набагато простіше. Наприклад, на наших курсах для грантрайтерів студенти отримують базовий набір навичок за 3 місяці, і за цей час 80% слухачів курсу виграють гранти на суми від $8 000 до $60 000.

Під час співбесід грантрайтерів я виділила кілька ключових soft-навичок у 2021-му році:

Комунікація

Минулорічний експеримент довів, що комунікація – найважливіше. Тому я звертаю увагу на всі конкурси, в яких брав участь кандидат і в скількох переміг. Принаймні йому я рекомендую запросити рекомендацію у клієнтів або донорів. Вона точно покаже, наскільки добре фахівець прокомунікував з клієнтами та донорами в минулому.

Емпатія

Щоб правильно передавати думки іншої людини в проєкті, потрібна емпатія. Я зазвичай перевіряю наявність цієї навички на співбесіді: звертаю увагу, як людина реагує на мої емоції (радість, хвилювання тощо).

Підійде також наступна вправа. Уявіть ситуацію: клієнт залишив негативний відгук на сторінці компанії або в Google. Що потрібно з цим робити?

Відповісти якомога швидше, зв’язатися з клієнтом, щоб дізнатися причини невдоволення. Після цього потрібно запропонувати рішення. Наприклад, бонус, подарунок, послугу тощо. Чому так? Тому що ці емоції негативні. Вони схожі на небезпечну інфекцію. Якщо вчасно на такі емоції не відреагувати, то людина поширить свій негатив не тільки в Google, а й в соціальних мережах, наприклад.

Мислення рішеннями, а не проблемами

У міжнародних компаніях співробітники працюють за таким принципом – мислять не проблемами, а рішеннями. У грантрайтингу це теж потрібно, адже присутня величезна кількість завдань, за успіхами можуть бути невдачі та труднощі. Тому потрібен конструктив, що б не відбувалося.

Щоб зрозуміти, як буде діяти людина, поставте запитання про дії після невдачі, провалу.

Стресостійкість

Грантрайтинг – це цікава робота, але й водночас стресова. З одного боку, грантрайтер отримує можливість стати «інтерпретатором», який перекладе мову грантових програм на мову підприємців і навпаки. З іншого, ця робота дуже стресова, бо грантрайтери постійно обмежені дедлайнами подання грантових заявок, тому стрес може виникати під час підготовки заявки, звіряння тощо.

Щоб зрозуміти, чи грантрайтер підійде для написання грантової заявки, поставте запитання: «Якщо з’являться термінові завдання, що робити будете з іншими?».

Управління часом

Грантові конкурси – це вічний марафон з конкретними дедлайнами. Щоб встигнути до терміну, потрібно чітко його спланувати. Обов’язково запитайте у претендента, як він планує завдання на день, тиждень або місяць. Ці запитання потрібні, щоб зрозуміти, наскільки працівник буде ефективний. А ще запитайте про декілька кейсів і секретів організації часу, що він використовував для успішних конкурсів, і чому вони спрацювали.

Спеціалізовані навички у 2021-му році

Ці навички не змінилися, як і п’ять років тому, під час співбесіди я ставлю одні й ті ж самі запитання.

  1. Кількість виграних конкурсів. Відповідь на це запитання допомагає зрозуміти і досвід, і спеціалізацію кандидата.
  2. Спеціалізація. У будь-якій сфері є спеціалізація. У журналістиці не буває універсальних журналістів, як і універсальних лікарів. У грантрайтигу – також. Важлива спеціалізація: культурні, бізнес-, або громадські проєкти. Якщо кандидат недостатньо досвідчений або хвилюється, то запитайте у нього про останні виграні конкурси. Це допоможе розібратися в спеціалізації.
  3. Систематизація інформації. Щоб писати грантові заявки, потрібно переробляти сотні, а то й тисячі джерел інформації. Те ж саме роблять журналісти і вчені, коли готують матеріал для публікації. Запитайте, наскільки швидко претендент переробляє отриману інформацію і як її систематизує з прикладами.
  4. Вміння працювати з документацією. На ринку грантрайтингу є автори, що не вміють працювати з електронними документами, хоча пишуть круті проєкти. Тому обов’язково дізнайтеся, чи є досвід роботи з документами Google. Без досвіду буде складно працювати з проєктами, бо іншим учасникам команди доведеться завантажувати офлайн-документи у «хмару».
  5. Іноземні мови. Володіння англійською мовою потрібно навіть для авторів заявок українських грантових проєктів. Коли автор шукає інформацію для заявки, йому потрібні авторитетні англомовні джерела. Тому для грантрайтера потрібний рівень знання мови – Upper-Intermediate і вище.