Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї виникне якісний продукт»

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Соня Сотник – одна з найбільш упізнаваних українських радіоведучих. Вона стала відомою як фронтвумен ранкового шоу «Камтугеза» на Radio Roks, яке щоранку веде в компанії зі своїм незмінним співведучим Сергієм Кузіним. Проект в ефірі вже 8 років і, витримавши перевірку часом, може сміливо називатися успішним. Крім роботи радіоведучою, Соня співає у власному музичному проекті, а також займається благодійністю, допомагаючи переселенцям.

Редакція The Point поговорила з Сонею Сотник про світові та українські музичні тенденції, про те, як можна прославитися, вклавши лише $300, як допоможе музичній індустрії безвізовий режим, як почуває себе традиційне радіо в епоху нових технологій та чого не можна навчити в професії радіоведучого.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

Про музичний ринок

– Якщо говорити про українську культуру, то деякі напрямки зараз активно набирають обертів. Наприклад, книговидавництво – з’являється багато нових видань, перекладів, проводяться форуми та фестивалі, що стають популярними. Яка ситуація в українській музиці?

– Можна сказати, що ситуація в музиці ідентична. У нас відбувається таке хороше відродження. Усі хочуть співати. Можливо, до цього трохи не готовий ринок, оскільки в нас нема достатньо майданчиків, де виступали б молоді колективи, немає такої кількості фестивалів, які б підтримувала держава. Але бажання є. Інтернет є дуже потужним інструментом популяризації продукту, і це прекрасно.

Зараз музика розвивається в усіх жанрах, навіть тих, які ніколи не будуть затребувані в широкому ефірі. Наприклад, якийсь death metal або металічні гурти, які говорять про серйозні проблеми і навіть розчути інколи важко, оскільки вони співають гроулом, але й вони класно себе почувають і мають свою аудиторію.

Просто зараз такий класний час, коли в нас немає якоїсь однієї лінії, і ми можемо робити все, що завгодно. Ми абсолютно вільні.

– Які, на вашу думку, ключові зміни у сфері мають відбутися, щоб ця позитивна тенденція зберігалася?

– Звісно, має бути якийсь комерційний видих. Найкраща політика – це економіка. Якщо в це почнуть вкладати гроші, якщо в цьому буде сенс не лише культурний і інтелектуальний, але й такий, що приносить прибуток, то все буде розвиватися.

– Які зараз можна виділити музичні тенденції у світі? І чи українська музика «в потоці»?

– Щоб відповісти на це питання, треба бачити весь світовий музичний процес. Я його, насправді, не бачу, бо більше знаюся на тому, що відбувається в рок-музиці. Наприклад, зовсім не знаю, що відбувається в хіп-хопі, хоча й в курсі, що він стає все більш актуальним, і в Україні також.

Просто зараз такий класний час, коли в нас немає якоїсь однієї лінії, і ми можемо робити все, що завгодно. Ми абсолютно вільні. Ніхто не боїться робити якусь музику, яка не сподобається якійсь партії чи уряду. Тому всі творчо реалізовуються як можуть. Це відбувається і в світі. Якщо людина щось хоче творити, вона все одно буде це робити, навіть якщо «в стіл». Не звертаючи увагу на оцінку критиків і публіки. Ну, а якщо ця музика ще й «зайде» слухачеві – це круто.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

Про інгредієнти успіху музикантів

– Уявімо собі ситуацію, що зібралося четверо класних музикантів. Що їм робити далі?

– Подобатися дівчатам. Це і перший, і другий, і третій крок. Rolling Stones до цих пір подобаються дівчатам.

Насправді, є 756 правил досягнення успіху, але є завжди якийсь інгредієнт, якого може не вистачати. Можна писати шикарні пісні, робити чудесну музику, але бути провальним на сцені. І навпаки: групи, які не мають якоїсь консерваторської складової чи не пишуть тексти, які занурюють нас в Ренесанс, – настільки круті на сцені, що ти просто не можеш відвести від них погляду.

Ніхто не розповість таємницю успіху. Це сукупність жаги, пристрасті, готовність не слухати нікого, рухатися своїм шляхом і досягти своєї мети. Плюс – ясно, подобатися дівчатам – і ще трошки грошей, які б дали батьки на якісь перші кліпи і записи. Зараз все настільки технічно доступно, що інколи реалізація хорошої ідеї може не вартувати нічого, але бути настільки класною, що підкорить YouTube.

Зараз велика конкуренція, але вона народжує якість. У нас має бути дуже багато музики. Ми маємо наситити цей нижній ряд.

– Тобто, на вашу думку, зараз гурт може стати відомим навіть без вкладання великих коштів?

– Так, може. Зараз чудесний час, і дійсно може бути вкладено ті знамениті $300, які приведуть гурт до популярності. Завдяки технологіям, завдяки тому, що відкривається свідомість, ми бачимо можливості, яких раніше не бачили. Можливо, певним чином посприяє й безвіз, оскільки це вихід на інші ринки і можливість їздити й дивитись, що роблять там.

– А яка ситуація із виходом на західні ринки?

– Із цим зараз досить складно. Поки що на Заході попитом користується те, що асоціюється з українською фолковою музикою – тим, що вирізняє нас серед усього іншого ринку. Якщо ж команда починає грати якийсь європейський рок, то конкуренція в неї шалена і пробитися дуже важко, за кордоном дуже багато якісних колективів. Але навіть за таких обставин є фестивалі, на які можна поїхати, себе показувати, здобувати аудиторію.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

– Які найбільш типові помилки допускають молоді музиканти, які намагаються просувати свою творчість?

– Лінь. Тобто зробили, кинули, не підтримали. Ще, можливо, вони співпрацюють або мріють співпрацювати з хорошими лейблами, які сприймають їх як продукт, а не як любов. Якщо ж музиканти працюють з людиною, яка хоч і зовсім не розуміється в шоу-бізнесі, але любить їх, вона проб’є головою стіну.

– Ваша модель виглядає романтично. А як же прагматична і жорстка комерційна складова, яка є, зокрема, на західному музичному ринку?

– Тут те ж саме, ринок такий самий жорсткий. Ми нічим не відрізняємося. Зараз велика конкуренція, але вона народжує якість. У нас має бути дуже багато музики. Ми маємо наситити цей нижній ряд. Здається, у Влада Троїцького є чудове визначення – «культурний гумус», з якого мають вийти сильні паростки.

– Кого б з молодих музикантів ви радили послухати?

– Щодня ми прослуховуємо дуже багато матеріалу. Те, що я раджу, – це SINOPTIK, гурт родом з Донецька, Fontaliza – з Горлівки.

Буквально днями вийшла прекрасна робота – проект MARU контрабасиста та бас-гітариста «Океана Ельзи» Дениса Дудка з Ольгою Лукачовою. Це музиканти, які підкорюють не лише Україну, а й успішно гастролюють в Європі.

Я менше розуміюся на попсі, але там теж є прекрасний якісний продукт. KADNAY – чудовий якісний український продукт.

Український гурт Stoned Jesus щойно закінчив тур по Латинській Америці. Тобто дійсно багато потужного, цікавого матеріалу.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

Про авторські права та квоти на радіо

– Як відомо, одне з проблемних питань на музичному ринку в Україні завжди було питання авторських прав. Чи змінилася ця ситуація протягом останніх років?

– Це дійсно болюче питання для українського ринку. У нас неможливо працювати лише музикантом через те, що процес поки не налагоджений і тіньовий. Тому музиканти підпрацьовують не музикантами або ж вимушені робити не ту музику, яка їм подобається. Просто отримувати швидкі гроші, відмовившись від своїх авторських амбіцій. Тому свого часу дуже багато хороших музикантів переорієнтувались на ринок північних сусідів, тому що там ця система працює бездоганно. На Заході ця система теж працює бездоганно. В Україні це проблема, але, я сподіваюсь, поступово її вирішать. Зараз є коаліції між продюсерами, музикантами та нашими чиновниками, які повинні це все врегульовувати. Це непросто, є багато юридичних моментів, але цей процес рухається.

– Зараз багато гуртів в Україні та світі йдуть трохи іншим шляхом та взагалі викладають альбоми в вільний доступ в інтернет. Як ви ставитеся до таких ініціатив?

– Прекрасно. Я взагалі за піратство (сміється). Це, звісно, жарт. Насправді, мені здається, що артисти мають отримувати свої авторські не за те, що їх безкоштовно слухають в інтернеті, музика повинна бути доступною, її все одно вкрадуть.

Але є інше, наприклад, це публічне сповіщення – те, що роблять радіостанції, які мають комерційну діяльність. Адже ми крутимо їх пісні, маємо рекламу і чесно відшкодовуємо в наші авторські спілки нарахування. Це, безумовно, те, що робиться з комерційним використанням в супермаркетах, ресторанах. Це чесно і це має працювати.

Мені здається, що з часом виникне якась інша система, яка спрацьовуватиме в інтернеті. Так, як, наприклад, в YouTube, де перегляд безкоштовний, але чим більше переглядів, тим більший прибуток. Так само і тут – чим більше ти матимеш прослуховувань, тим швидше прийде монетизація продукту. Зараз ми навіть не можемо уявити, які завтра прийдуть технології і як авторські права будуть врегульовані.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

– Закон про мовні квоти на радіо діє вже майже рік. Як, на вашу думку, змінилася ситуація в українському ефірі?

– В декого – змінилася, в інших, хто намагався грати українську музику й до закону, – не змінилася. Для таких станцій це було майже безболісно. Загалом, все непогано. Оскільки це зробив весь ринок одразу, то це було чесно, і всі потроху рухалися.

– Коли закон лише починав діяти, лунали побоювання, чи вистачить якісної української музики…

– І зараз немає достатньо якісної музики…

– Побоювалися, чи не буде заповнюватися ефір неякісним продуктом або ж кількома відомими групами. Як ви оцінюєте ситуацію зараз?

– Так воно й є. Якщо ви зараз будете клацати радіостанції, то я гарантую, що з десяти радіостанцій ви три чи чотири рази потрапите на «Океан Ельзи».

Цей рік показав, що з’являється більше музичного продукту. Музиканти розуміють, що є можливості. І зараз всі працюють над собою: ми працюємо над собою, музиканти працюють над собою.

– Що необхідно, щоб покращилась ситуація?

– Ситуація може змінитись тільки з часом. Не може ж життя змінитись, і все одразу з’явитись.

Опишу ситуацію: у клубі слухаю молоду команду і чую трек, який точно підійде для ротації, прошу матеріал після концерту. Упс, а пісня не записана. Чекаємо.

Знову ж таки, музики хорошої багато. Але ми, все ж таки, комерційні радіостанції, і постійно балансуємо на межі хорошої музики та популярної музики. Тому нам потрібна хороша, якісна, популярна музика.

– А українські музиканти відгукнулися на таку можливість, яка виникла після впровадження квот?

– Вони поки що відгукнулись своїм старим матеріалом. Тому що вони ж теж не були готові, щоб одразу написати по геніальному альбому. Почекаємо, поки це станеться.

Але цей рік показав, що з’являється більше музичного продукту. Музиканти розуміють, що є можливості. І зараз всі працюють над собою: ми працюємо над собою, музиканти працюють над собою. Я думаю, що це спільний процес, в результаті якого виникне хороший продукт. Головне – купувати квитки на концерти українських виконавців, що дасть їм шанс не тільки годувати родини, а й якісно записувати свою музику.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

Про радіопродукт та нові технології на радіо

– Якого радіопродукту, на вашу думку, не вистачає на радіо не лише в музичному плані? Наприклад, в Британії BBC має п’ять радіоканалів та охоплює надзвичайно широкий діапазон тем як розважального, так і освітнього плану.

– Треба розуміти, що BBC – це суспільне мовлення, тобто мешканці Великої Британії щомісяця оплачують абонентську плату, і таким чином функціонує радіостанція. Але якщо зараз на українців повісити ще абонплату за радіо, хоч вона й раніше була, це буде складно.

При цьому хороший якісний продукт, який заточений на освіту, – це дуже дорого. І коли зараз «Суспільному мовленню» відрізали 50% фінансування або вони працюють в жахливих умовах і Саша Кольцова пише пост, що потрібна аптечка для співробітників – в таких умовах про науку дбати тяжко. Хоча, безумовно, інформаційне мовлення в Україні поки пасе задніх.

Останні дослідження, наприклад, у США показують, що на радіо повертається молодь. Тобто всі ці історії про стагнацію ринку, це як і про театр та книжки – театр вмирає? Книжки вмирають? Ні. Вони себе прекрасно почувають. І так само радіо почуває себе прекрасно.

– Нинішній розвиток технологій та соціальних мереж примушує трансформуватися традиційні медіа. Який вплив ви спостерігаєте на радіо?

– Звісно, вплив є. Ми розуміємо, що багато наших слухачів вже звикли слухати радіостанцію не в ефірі, а онлайн. Тому ми маємо зробити все можливе, щоб радіостанція була доступна всюди – на всіх можливих гаджетах. Крім того, з’являються інтернет-потоки. Якщо ефір це ефір, то в інтернеті можна знайти більше. Тому, наприклад, в нашого радіо є декілька потоків радіо, де можна слухати виключно українську музику, виключно AC/DC, тільки The Beatles або тільки балади.

– Останнім часом з’явилося також багато онлайн-станцій. Ви відчуваєте більшу конкуренцію?

– Ми за цим спостерігаємо з цікавістю, але поки що за обсягом аудиторії це не конкуренти.

– Які тенденції можна зараз виділити в сфері радіо?

– Останні дослідження, наприклад, у США показують, що на радіо повертається молодь. Тобто всі ці історії про стагнацію ринку, це як і про театр та книжки – театр вмирає? Книжки вмирають? Ні. Вони себе прекрасно почувають. І так само радіо почуває себе прекрасно. Протягом останніх десяти років ми не втрачаємо аудиторію.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

Про відповідальну місію

– Ваше ранкове шоу «Камтугеза» вже багато років в ефірі. Фактично, його можна назвати успішним медіа-проектом. У чому, на вашу думку, ключ: харизма ведучих, сталість аудиторії, яка любить цю музику, робота команди?

– Ми працюємо вже вісім років і хочемо на пенсію (сміється).

Як і в успіхах молодих груп, це сукупність. Головне – максимальна чесність з аудиторією, як щодо музики, так і нас самих. Ми нічого один про одного не вигадуємо і ми такі, як ми є. Нас сприймають або не сприймають, люблять або ненавидять.

Звісно, це і команда, яка працює на шоу: ми не одні, ми тільки фронтмени. А також вміння, незважаючи на всі наші відмінності, дивитися в одну точку попереду, а також думати про те, що буде попереду.

– І що буде попереду?

– Ми завжди мріємо про те, що в нас з’явиться нова ефірна студія, де будуть стояти музиканти і грати разом з нами. Цього дуже хочеться, але це «космічні кораблі». В стратегічних планах дуже хочеться повернути Крим і Донбас і знову запустити там радіо Roks. Це є наша мрія. Сподіваюся, що ми її досягнемо. Бо дуже сумуємо за нашими слухачами.

– Ви активно займаєтеся волонтерською роботою, їздите в зону АТО, допомагаєте переселенцям. Розкажіть, на що зараз направлена ваша робота?

– В основному, це діти-переселенці з особливими потребами, яким необхідна особлива медична увага. Я збираю кошти та шукаю можливості допомоги. В нас є центр 9/11 – центр психологічної реабілітації для малюків та батьків. Там є викладачі, тренери та лікарі.

Буквально кілька днів тому ми провели захід під назвою «Сонце цілий рік», де в нас були дітки з синдромом Дауна. Ми хотіли показати, що вони повинні інтегруватися у середовище, і це середовище має бути дружнім.

Також у нас протягом літа був проект, який називався «На шапку». У рамках цього проекту відомі українські музиканти щочетверга приходили в наш волонтерський центр на вулицю Фролівську, грали концерт, люди кидали їм хто скільки може «на шапку». За літо нам вдалося зібрали близько 200 тисяч гривень.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

– Розкажіть, як влаштована ваша робота на радіо?

– 95% – це імпровізація, але із попередньою підготовкою. В нас є продюсер Олена, яка готує для нас музичні новини. Ми відштовхуємося від тих музичних новин, які в нас є про рок-музику. Наприклад, ми підготували певні новини, але сьогодні стало відомо, що загинув відомий музикант. Ясно, що у нас міняється ситуація і ми інакше себе поводимо, тому що поки ми спали, з небокраю пішла легенда. І до таких речей ти мусиш бути готовим, незважаючи на сценарій і план.

Голос, дикція напрацьовуються – це не є проблемою. А от здатність точно формулювати думку, коли ти працюєш в прямому ефірі у стресовій ситуації, хороший настрій – це речі, яких навчити неможливо.

– Так само, напевно, впливає емоційний, психологічний стан в країні, настрій слухачів?

– Звісно, що якщо в країні вирує війна і сьогодні є загиблі, якщо в країні Майдан, якщо в країні лютий 2014 року – ми не з іншої планети і розуміємо, в якому всі стані. Було дуже складно працювати під час трагічних подій на Майдані, потім Іловайськ, Дебальцеве.

З іншого боку, люди повинні бути в якомусь врівноваженому стані. І якісь сили треба черпати зсередини. І ми, можливо, надаємо якихось сил, і нам надають цих сил слухачі. Можливо, через наше спілкування з військовими, ми можемо оперативно зателефонувати друзям, запитати, що в них, передати цю інформацію через ефір і воно, можливо, буде трошки інакше сприйнято. Але це відповідальність, бо, з одного боку, це ситуація в країні, з іншого боку, ти відповідаєш за стан своїх слухачів. Дуже відповідальна місія.

Ведуча Radio Roks Соня Сотник: «У нас має бути дуже багато музики, а з неї вже виникне якісний продукт»

Фото: Тетяна Пастір

– Які навички необхідні радіоведучому, чи всього можна навчитися? Декого, наприклад, відштовхує від професії думка «у мене поганий голос», хоча відомо, що все це напрацьовується.

– Насправді, незвичний голос може бути фішкою. Голос, дикція напрацьовуються – це не є проблемою. А от здатність точно формулювати думку, коли ти працюєш в прямому ефірі у стресовій ситуації, хороший настрій, попри те, що прокинувся о п’ятій ранку, – це речі, яких навчити неможливо. Все ж інше – можна напрацювати.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Лучшие статьи за неделю – у вас в почте

Читайте также