Як ефективно долати вербальні атаки 

Вербальне спілкування – потужна сила. Навіть єдиним словом можна підтримати людину у важку хвилину, підняти настрій, або навпаки, зіпсувати його серйозно та надовго, навіть завдавши психологічної травми. Інтонація, з якою відбувається спілкування, є найважливішим елементом: наприклад, спокійно промовлене: «Коли ти плануєш закінчити проєкт?» говорить про участь співрозмовника у ваших справах. А от «Чому це ти досі ніяк не впораєшся з проєктом?» вже менш приємне і звучить як докір. А яких моральних втрат завдають дурні питання, «підколки» та мовні маніпуляції!

Вербальний пресинг як вдома, так і на роботі, діє на нерви і не дає змоги вільно існувати. І щоб дати гідну відповідь вербальним атакам, треба навчитись їх розпізнавати. Отже, розглянемо детальніше цей вид словесної агресії та дізнаємося, який спосіб захисту краще обрати.

Вербальна атака – що це?

Вербальна атака – це звернення до співрозмовника, яке несе у собі певний особистий підтекст, гострі висловлювання і супроводжується своєрідною, зрозумілою співрозмовнику інтонацією, спрямоване на створення конфліктної ситуації.

Зазвичай психологічний пресинг викликається не самими словами, які вживає співрозмовник, а саме інтонацією, тоном, які при цьому використовуються.

Маніпулятори зазвичай готові до вербальних атак. Їхньою головною зброєю є інформація про вас, яку вони спочатку збирають: події та проблеми у сім’ї, на роботі, в оточенні. Випадковий витік особистої інформації у довірливих розмовах дає можливість маніпулятору використати її у вербальних атаках: глузливо, з «підколками» та докорами.

Візьміть собі за правило не розповідати людям про власні проблеми та досягнення: маніпулятори та заздрісники є всюди, їх не перемогти, але невідомість захистить ваші особисті кордони.

Захисне спілкування

Та все ж ви не можете завжди бути готовими до несподіваної вербальної атаки: агресор може несподівано вилити на вас порцію критичних коментарів, провокативних запитань, знущальних виразів, докорів. Дезорієнтує і не дасть змоги конструктивно витримати натиск. Для схожих випадків необхідно знати різні методи вирішення: розумні відповіді та хитрощі, які рятують від словесних маніпуляцій, мінімізуючи конфлікт та моральні втрати. 

Дієві методи боротьби з вербальних атаками:

  • Уникнення: усвідомити, що конкретна ситуація призведе до образ і просто уникнути її, наприклад, шляхом мовчання або фізичного віддалення від зони конфлікту.
  • Відхилення: зміна теми або перенесення акценту з конфлікту на взаємодію, щоб уникнути заперечень чи негативної реакції з боку маніпулятора.
  • Відступ: у процесі вербальної атаки зупинитись, вибачитись та залишити зону конфлікту. 
  • Компроміс: запропонувати методи для заспокоєння маніпулятора або ліквідувати причини образливої поведінки.
  • Напад  у відповідь і психологічний тиск: вміння ставити зустрічні питання та ігнорувати маніпулятора, користуватись його ж методами.
  • Метод «Чому»: відповідати на агресивні питання запитанням: «А чому ви так думаєте?». Це дасть змогу не вступати у полеміку та заспокоїти агресора. Наприклад, «Ви – невдячна людина!». Відповідь: «Чому ви так думаєте? Ваша думка помилкова».
  • Метод «Вербальної кришки»  – набір слів і фраз, які допомагають дати відповідь на дурні  питання (опонент сам знає відповідь, але хоче вами маніпулювати) та питання «нижче пояса». Наприклад: «Я тут нічого не розумію!», кришкові відповіді: «Нічого страшного», або «Дуже добре, я вас навчу», або «Це ваша проблема» тощо.
    Поняття «вербальна кришка», запропонував К. Брандмайєр, німецький спеціаліст з ділового консалтингу, автор книги «Мистецтво словесної атаки», взявши за метафору принцип кришки, яку робили спеціально для конкретного горщика. Поняття означає вміння людини, яку атакують вербально, вчасно «прикрити підходящою кришкою» неприємну розмову, вербальну агресію, недоречний «обмін люб’язностями» і, таким чином, непомітно припинити перепалку.
  • Підігрування – найвеселіша техніка: залишаємо маніпулятора з почуттям його власної переваги шляхом захопленого погляду та повної згоди з усіма його висловлюваннями. Потай радіємо його ошелешеним виглядом.

У процесі спілкування з агресивними та критично налаштованими людьми, хибна ввічливість змушує вас слухати деструкторів та відповідати на провокаційні питання та питання, що знецінюють. Самодостатність та професіоналізм диктують інше рішення: долати конфлікт технічно, пам’ятаючи про свої сильні сторони та  досягнення. Впевненість, світла голова, холодний розум – найдієвіша зброя проти вербальних атак. 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також