Як не дозволити роботі зруйнувати особисте життя?

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Сучасний ритм життя ледь не кожного заганяє в рамки: ми зранку до ночі працюємо, намагаємося все встигнути, часто забуваючи про найголовніше – себе, особисте життя, відпочинок, друзів. Свої переживання, емоції, настрій (хочемо того чи ні) приносимо додому та виплескуємо на рідних.

Здатність зберігати гармонію в усіх сферах життя та залишатися продуктивним цінується все більше (роботодавцями, зокрема). Розпочати відновлення життєвого балансу важливо з визнання проблеми.

Пропонуємо добірку основних порад, які допоможуть довести, що робота та особисте можуть йти, якщо не під руку, то поруч точно (якщо грамотно керувати одним та іншим).

Колесо життєвого балансу

Для початку спробуйте подивитися на своє життя з висоти пташиного польоту. Так ви зможете побачити, що в ньому відбувається та зрозуміти, що хочете змінити. Зробити це допоможе ефективна коучингова вправа «Колесо балансу» – вона дає можливість швидко зрозуміти та оцінити, які сфери життя потребують змін, що для вас є насправді важливим, що ви можете зробити вже сьогодні, аби покращити своє життя.

Задум прийому в тому, що аналізувати свої життєві пріоритети зручно за допомогою малюнка, де основні напрямки та цінності життя представлені у вигляді радіуса життєвого кола. Даний інструмент допомагає знайти баланс. Якщо перекіс в одній сфері – наприклад, в особистому житті, він допомагає вирівняти ситуацію. Саме зараз дана техніка буде корисною, адже напередодні Нового року ви можете побудувати плани на наступний рік та зрозуміти куди потрібно рухатися.

Виконуючи вправу, вам потрібно спочатку визначитися зі сферами життя. Експерти пропонують вісім основних: здоров’я, робота, фінанси, сім’я, творчість, особистісний ріст, відпочинок, друзі. Ви можете назвати сфери по-своєму, додати або прибрати ті, які вважаєте важливими/непотрібними.

Наступним етапом буде оцінка задоволеності на сьогодні (!) кожною зазначеною вами сферою від 0 до 10.

Далі потрібно перенести свою оцінку безпосередньо в кожен сектор колеса. Так вам буде легше зрозуміти над чим потрібно працювати. Після того, як визначилися зі сферою, яку потрібно розвивати, запишіть план дій, серед яких будуть пункти, які почнете втілювати в життя вже сьогодні. Намагайтеся діяти так, щоб кожен крок до вашої мети був відмічений та не забувайте хвалити себе за досягнення.

Повертайтеся додому до того часу, коли родина засне

Намагайтеся повернутися додому в ідеалі до вечері, якщо ж ні, то принаймні до того часу, коли родина не спить. Інакше ви будете наче примара – залишати після себе сліди перебування, але реально з вами ніхто не встиг побачитися та поспілкуватися.

Намагайтеся закінчити робочі справи вчасно. Повернувшись додому приділіть час близьким, вигуляйте домашнього улюбленця, зустріньтеся з друзями.

Не беріть роботу додому

Часто можна зустріти людей, які повертаючись додому вирішують робочі питання. З часом це переростає у погану звичку. Також є колеги, які не соромляться підняти вас телефонним дзвінком серед ночі та уточнити термінові для них нюанси.

Скажіть стоп, візьміть під контроль погану звичку, яка працює проти вас. Поясніть колегам, щоб усі питання намагалися вирішувати, поки ви знаходитеся в офісі, у крайньому випадку – вам можна телефонувати до 20.00–21.00.

У книзі «Цілісне життя. Ключові навички для досягнення ваших цілей» автори (Ліс Хьюітт, Джек Кенфілд і Марк Віктор Хансен) радять скласти список поганих звичок (наприклад – звичка брати роботу додому). Адже погані звички (на думку авторів) – перешкоди, які заважають вам рухатися до мети (вони ж, одночасно, є і кроком для успіху в майбутньому, якщо над ними попрацювати). Поки чітко не зрозумієте, що не дає вам рухатися вперед, буде складно розвинути в собі продуктивні звички.

Також автори радять для об’єктивності запитати в оточуючих, що вони думають про ваші шкідливі звички, адже збоку видніше. Налаштувавшись на відверту розмову з ними, можна внести корективи у свою поведінку та позбутися поганих звичок. Також дієвим методом, на думку авторів, є вивчення звичок успішних людей. Це можуть бути біографії, автобіографії, документальні фільми. Автори зазначають, що за допомогою даного методу, можна отримати багато ідей.

Напишіть план

Якщо почали помічати, що у вас не вистачає часу на другу половинку, відпочинок, на себе, варто спробувати планувати свій день детально. Важко діяти спонтанно, наприклад, трудоголікам, тому їм теж краще написати план та діяти по ньому. В плані важливо дозувати час, виділений для роботи та залишити час для інших сфер: сім’ї, хобі, для себе. Трудоголікам рекомендують свій вільний час вписувати в план у вигляді завдання, тоді простіше налаштуватися і виконати його. Наприклад, з 20.00 до 21.00 – читання книги, перегляд фільму.

У книзі «Працюй менше, встигай більше. Програма персональної ефективності» автор Керрі Глісон зазначає, якщо ви хочете, щоб те чи інше завдання було виконано, внесіть його у свій розклад, частіше користуйтеся щоденником. Також якщо у вас є підлеглі, не забувайте про те, що робота, яку ви їм доручили, не обов’язково буде виконана. Слідкуйте за ходом виконання та вимагайте потрібних результатів. Рекомендовано у список завдань внести пункт – контроль за виконанням дорученого завдання. Це, однозначно, підвищить шанси на його успішне виконання.

Автор зазначає, якщо у вас є сумніви з приводу виконання того чи іншого завдання, скоріше за все ви не знаєте з чого почати та як його виконати. В даному випадку буде простіше, якщо ви поділите його на частини і внесете вже на наступний тиждень один із пунктів для виконання.

Використовуйте відпустку

Згадайте, чи вдалося вам у поточному, минулому році повноцінно використати свою відпустку. Якщо ні – зробіть це найближчим часом. Вихідні вихідними, а для того, щоб переключитися, вам та близьким потрібно побути разом не лише у вихідні, та не завжди в домашній атмосфері.

Чудовим відпочинком для когось буде море, для когось – гори, для когось – дача. Також можна відпочити від робочих справ вдома, для цього достатньо вимкнути робочий телефон, не перевіряти пошту, а просто уявити на декілька днів, що ви безробітний.

Влаштовуйте сімейні вечері (вечори)

Сфокусуйтеся лише на родині, ніяких робочих питань.

Приготуйте разом вечерю, або замовте доставку з ресторану, попийте трав’яного чаю, перегляньте відео з вашого весілля, сходіть на прем’єру фільму, у дитячу кімнату, пограйте у твістер. Якщо рідні знатимуть, що разом з вами буде цікаво та весело – ваш прихід з роботи буде просто святом.

Виїжджайте на природу

На сьогодні є багато місць, де можна залишитися відпочити з рідними та близькими на вихідні (котеджі зі зручностями на вибір: з мангалом на території, спортивним, дитячим майданчиком, лазнею, пропонують катання на човнах, рибалку, кінні прогулянки).

Використовуйте вільний від роботи час в особистих інтересах. У п’ятницю ввечері забронюйте будиночок, зробіть приготування, а в суботу зранку вирушайте посмажити шашлик – і смачно, і корисно. Візьміть із собою домашнього улюбленця.

Делегуйте

Ви самі себе можете загнати у глухий кут, вважаючи, що краще за вас роботу ніхто не виконає.

Навчіться виконувати важливі завдання самі, а більш прості доручайте колегам. Але не забувайте, що не можна просто звалити на колегу завдання і забути про нього – потрібно встановити дедлайн та точки контролю в проміжках виконання, але робити це потрібно ненав’язливо. Також намагайтеся ніколи самі не виконувати завдання, яке делегували, бо з часом це стане поганою звичкою.

Розмова з шефом

Можливі два варіанти розвитку подій: або ви самі неправильно використовуєте робочий час (в такому разі, вчіться планувати), або ж керівництво звалює на вас більше роботи, ніж ви можете виконати. У свою чергу, боїтеся відмовити шефу та виконуєте роботу за себе та ще й за того хлопця.

Навчіться говорити «ні». Цілком можливо, що більшість справ, яким ви приділяєте час, виконуєте не для себе, а для інших. Обговоріть з керівником ваш графік, поясніть що вас не влаштовує. Можливо, вдасться вирішити це питання спокійно та вам припинять давати завдання за п’ять хвилин до закінчення робочого дня. Якщо ж ні, задумайтеся про пошук нової роботи. Інколи потрібно кардинально змінювати ситуацію.

Варто пам’ятати, так, ми більшу частину свого життя проводимо на роботі, але жити роботою не всі можуть і це не завжди правильно. Для того, щоб почувати себе гармонійно, обов’язково потрібно відчувати любов та підтримку дорогих серцю людей, приділяти їм достатньо уваги, а також не забувати про себе.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також