Владлена Терещенкопрактичний психолог, коуч з кар’єрного розвитку

Рекрутери знають основи психології – це допомагає їм оцінити не тільки професійний досвід, але й особистісні якості кандидатів. Не завадять такі знання і пошукачам. Як пройти телефонне інтерв’ю, приборкати хвилювання перед співбесідою та відповідати на незручні питання рекрутерів? Розберемося в статті.

Телефонна співбесіда

Якщо рекрутер відібрав ваше резюме – швидше за все, він попередньо зателефонує, щоб уточнити деталі, які його цікавлять та запросити на особисту зустріч. Щоб показати, що ви вмієте налагоджувати контакт, і проявити повагу до співрозмовника – бажано перейти на мову, якою до вас звертаються. А також адаптуватися до темпу мови – зверніть увагу, як спілкується рекрутер: швидко, короткими фразами або повільно, спокійно.

Ставте питання-уточнення: це покаже вашу проактивність і зацікавленість у вакансії.

Стежте, про що більше запитує рекрутер: функціонал, команда, ваше ставлення до роботи? Зробіть акцент саме на цьому у своїх відповідях.

Використовуйте схожі фрази, постарайтеся говорити однією професійною мовою (не слово в слово – але можна вловити тон і термінологію). Якщо вас запросили в компанію – уточніть адресу, стиль одягу, що взяти з собою (наприклад, резюме або портфоліо): це вкаже на вашу серйозну налаштованість і організованість.

Інколи в момент дзвінка вам незручно говорити – ви ще не звільнилися з попередньої роботи або їдете в транспорті. Не бійтеся чесно про це сказати і уточнити, коли можна передзвонити – під час важливого дзвінка краще бути зосередженим.

До речі, перш ніж дзвонити – можливо, рекрутер вивчить ваші соціальні мережі. Це інформативне джерело складання первинного враження про кандидата. Слідкуйте за своїм образом в інтернеті: не ставте контент, який роботодавець може розцінити як некоректний, розміщуйте цікаві пости, які стосуються вашої спеціальності.

Хвилювання перед співбесідою

Щоб бути врівноваженим, перед співбесідою бажано пройтися та подихати свіжим повітрям. Попередньо важливо виспатися, поїсти, подбати про свій зовнішній вигляд. Позбутися переживань допомагають фізичні вправи. Потрібно заздалегідь дізнатися маршрут і розрахувати час на дорогу з запасом.

Налаштуватися допомагають і прості дихальні вправи: зробіть кілька глибоких вдихів і повільних видихів або закрийте очі та порахуйте. Повільно випийте склянку води та «заземліться» – стійко поставте ступні на підлогу та відчуйте опору під ногами.

Якщо вам не вдалося вгамувати хвилювання на зустрічі – скажіть про це відкрито.

Зробіть акцент на тому, що ваші переживання пов’язані з бажанням отримати саме цю роботу, така можливість і ця зустріч мають для вас цінність. Важливий момент: якщо для вашої посади критична така компетенція як стресостійкість (наприклад, це керівна позиція або робота в кол-центрі) – надмірне хвилювання може виявитися ознакою невідповідності вакансії, оскільки вам буде складно виконувати обов’язки.

Поведінка на інтерв’ю

Переживання перед важливими зустрічами пов’язані зі страхом невідомості – ви не знаєте, які саме питання вам будуть ставити, які тестові завдання запропонують виконати, хто буде присутній на співбесіді. Секрет – в якісній підготовці. Знайдіть максимум даних про компанію, її проєкти, культуру, цінності, команду. Чим більше інформації – тим більше впевненості. Підготуйте своє бачення розвитку напряму, в якому бажаєте працювати – ймовірно, рекрутеру цікаво буде дізнатися про це. Знайдіть в інтернеті переліки класичних питань – особистих та тих, що стосуються професії. Подумайте, як відповісте на них. Крім питань про професійні навички, продумайте, як відповісте на питання про бачення свого розвитку (в контексті бізнес-планів компанії) – це допоможе рекрутеру оцінити, наскільки підходить ваша кандидатура.

Проведіть «репетицію» співбесіди. Попросіть знайомих зі своєї сфери або близьких поставити питання, можливі на інтерв’ю. Якщо такої можливості немає – потренуйтеся перед дзеркалом. Це додасть вам впевненості та допоможе визначити, які питання ставлять вас у глухий кут, що потрібно продумати.

Встановлюйте раппорт. Адаптуйтеся до швидкості мови та професійної термінології рекрутера – він як представник компанії транслює корпоративний стиль. На важливих зустрічах рекомендується не дивитися в очі співрозмовнику невідривно, але і не відводити погляд убік, в стелю або в підлогу. Невелика хитрість: за тривалого зорового контакту можна дивитися співрозмовнику в точку між брів.

Несподівані питання

Як би добре ви не підготувалися до співбесіди, рекрутер може поставити несподіване запитання. Якщо ви не зрозуміли питання – уточніть; якщо не знаєте відповідь – запропонуйте обміркувати відповідь і повернутися до нього пізніше. Не потрібно придумувати відповідь на льоту та «викручуватися». Якщо у вас просто немає потрібних знань і навичок – акцентуйте, якщо це потрібно для роботи, ви вивчите питання детальніше (навіть професіонал не може знати все, але важливо показати вашу гнучкість і здатність до навчання).

Якщо через деякий час ви зрозуміли, що відповіли на питання некоректно або неповно – просто скажіть, що хотіли б повернутися до нього та детальніше пояснити своє бачення теми.

Вам можуть ставити некоректні запитання – наприклад, жінок часто запитують, чи планують вони народження дітей. На неетичні та дискримінаційні питання можна відповідати ввічливо, але впевнено: «Я вважаю це особистим». Можна також уточнити, як саме це пов’язано з якісним виконанням роботи. Може виявитися, що, наприклад, посада передбачає часті відрядження, і роботодавцю важливо знати, чи зможете ви поєднувати такий графік з сімейними питаннями. В такому випадку можна пояснити, як ви будуєте свій життєво-робочий баланс (наприклад, що у дітей є няня).

Потрібно знати, що некоректні та відверто провокативні питання рекрутер може ставити спеціально – на так званій стресовій співбесіді. Багато фахівців з підбору вважають цей інструмент недоречним, проте, є компанії, які використовують його для посад, робота на яких пов’язана з постійним стресом. Якщо вам підходить робота в такій компанії – відповідати на запитання потрібно, попри тон співрозмовника, спокійно та з повагою, немов розмовляєте зі «складним» клієнтом.

Ставте зустрічні питання. Краще, якщо вони не загальні, а «заточені» під компанію – її цінність, продукти, команду, плани розвитку. Так ви покажете, що вже багато знаєте про бізнес і вам цікаво приєднатися до нього.

Переговори про зарплату

Це питання досі викликає найбільше сумнівів і страхів.

Пам’ятайте, що співбесіда – це рівний діалог сторін.

Озвучуючи свої очікування щодо зарплати, будьте об’єктивними: важливо не «продешевити», але і немає сенсу завищувати планку. Підготуйтеся: вивчіть вакансії та резюме, які відповідають вашій професії, досвіду та локації (місту). На співбесіді можна називати не точну суму, а вилку зарплат у форматі «від» і «до». І поставте питання: «Чи є в компанії преміальна система та ключові показники ефективності для посад, досягаючи яких можна підвищити свій дохід?». Це говорить про те, що ви націлені на результати та готові докладати максимум зусиль для досягнення цілей.

Якщо ви – новачок у професії

Наприклад, студент без досвіду роботи або переходите в нову професію в зрілому віці.

Ще на етапі відправлення резюме корисно написати мотиваційний лист – пояснити, чому ви хочете розвиватися саме в цій сфері та чим можете бути цінні.

І детальніше розкрити свою позицію на співбесіді. У вас може бути корисний досвід – наприклад, ви проходили практику, були волонтером на проєкті, працювали в близькій індустрії. У такій ситуації досвід – не ваша конкурентна перевага. Але дефіцит навичок ви можете компенсувати розвиненими soft skills: здатністю навчатися, гнучкістю, наполегливістю та високою мотивацією працювати саме в цій компанії.

Якщо ви отримали відмову

Необхідно пам’ятати: відмова після співбесіди не означає, що ви – поганий фахівець.

Просто саме на цьому етапі розвитку ваші дороги з цим роботодавцем розходяться. У разі відмови виділіть час для турботи про себе: прогуляйтеся, поспілкуйтеся з близькими, які можуть підтримати, займіться спортом або влаштуйте собі вечір релаксу. Дайте самому собі підтримку та опору. А потім зробіть конструктивні висновки: проаналізуйте, що можете зробити краще на наступній співбесіді. Корисно запросити у рекрутера зворотний зв’язок: відзначте, що ви вдячні за можливість, і попросіть написати, з яких причин не пройшли відбір, це важливо вам для подальшого розвитку. І рухайтеся далі – кращі можливості ще попереду!