Як відбувається діджиталізація процесів у державному секторі? Досвід компанії «Укренерго»

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Важко уявити сучасний світ без інформаційних технологій. Діджиталізація торкнулася кожного з нас, як у повсякденному житті, так і в бізнесі. Отож українські компанії не стоять осторонь, а активно автоматизують бізнес-процеси та впроваджують системи захисту від кібератак. Один з лідерів розвитку інформаційних технологій у бізнесі – державна компанія «Укренерго».

Ми поспілкувалися з начальником Департаменту впровадження та розвитку інформаційних систем в «Укренерго» Артемом Згібловим, аби дізнатися його думку про проблеми ІТ в Україні, шляхи їх вирішення та перспективи в найближчому майбутньому. Що цікавого розповів нам Артем?

Секрети енергетичної кухні

Прийшов час розкрити найбільший секрет в енергетиці країни – хто саме відповідає за те, щоб «лампочка горіла». Це – «Укренерго». Для того, щоб система передачі електроенергії функціонувала як потрібно, наші диспетчери працюють в режимі нон-стоп. На своїх моніторах вони бачать всю енергетичну ситуацію в Україні: які лінії працюють, де сталася аварія, скільки електроенергії виробляється на електростанціях.

Ми постійно розвиваємося. Це – ДНК виживання нашої компанії

Ефективна робота диспетчерів була б неможлива без сучасних програмних продуктів. Зараз у разі виникнення аварійної ситуації, диспетчер повинен самостійно зателефонувати на об’єкт, як і 20 років тому. До 2023 року ми автоматизуємо цей процес. У найближчому майбутньому їх рішення будуть або прораховані системою і диспетчер вибиратиме кращий серед декількох сценаріїв, або система автоматично прийматиме найкраще рішення, а диспетчеру лише потрібно буде його підтвердити.

Діджиталізація «Укренерго»

Я приєднався до «Укренерго» у 2017 році, напередодні сумнозвісної хакерської атаки вірусом Petya. Тоді на добу з ладу були виведені всі комп’ютери компанії. Нам довелося витратити 14 днів (та безсонних ночей включно) на повне відновлення роботи компанії. Після атаки наша команда написала звіт «Як ми провели літо з Petya та його друзями». Цей звіт став основою для Концепції розвитку ІТ в «Укренерго», яку ми розробили в листопаді того ж року.

Якщо коротко – потрібно «зламати» стару систему й збудувати все з нуля. Уже в січні 2018 року ми почали більш детально розбиратися, що в нас є, та чого не вистачає. Так за півроку створили карту нашої мережі, яку розділили на офісну та технологічну. Це дозволило захистити останню від проблем, пов’язаних з ризиками «падіння» офісної мережі.

У січні 2019 року ми стали щасливими батьками 🙂 У нас народилась «п’ятиметрівка»! Це – карта розвитку компанії у сфері ІТ до 2022 року: інфраструктура, інформаційна безпека та інформаційні системи. І так, в друкованому вигляді вона сягає у довжину цілих п’ять метрів. Усі ці проекти живуть не на папері, ми втілюємо їх у життя, але потрібна «свіжа кров», аби пришвидшити процес.

П’ять років – це оптимальний строк для повного переродження системи

«Укренерго» ніколи не спеціалізувалася на ІТ.  У 2012 році вона поглинула Головний обчислювальний центр (надбання СРСР), який розробляв інформаційні системи у сфері енергетики. Тоді прийшло 695 ІТ-спеціалістів, які багато років підтримували життя компанії, але світ рухається вперед і вже недостатньо просто підтримували життя систем. Технологічний Soft, який ми отримали у спадок, розроблений ще на початку 90-х років, не містить інструкцій та вихідних кодів, що не інтегруються один з одним. Такі «унікальні» знання не дозволяють швидко вирішувати проблеми та уніфікувати процеси.

Біль ІТ у державному секторі

Існує в ІТ проблема «роздування» процесів. Наприклад, для формування невеликого одного з щоденних звітів по роботі енергетики країни в нашій компанії використовується 11 програмних продуктів, п’ять баз даних, сім процедур. Якщо хоч одна складова цієї формули випадає, то звіт не формується. Без нього неможливо побачити загальну картину зі споживанням електроенергії в Україні. Є і дублювання: тотожні за змістом звіти формуються різними програмними засобами компанії. Кожна філія автоматизувала цей звіт за допомогою власних різних розробок. Так і живемо. Але так не має бути і буде недовго. Аби позбутися цих больових точок, потрібно змінюватися.

Ми постійно розвиваємося. Це – ДНК виживання нашої компанії. Аби не загубитися у такому режимі, використовуємо проектний менеджмент. Цикл розробки чи впровадження будь-якого програмного продукту розбиваємо на кілька етапів: бізнес-аналіз, коли ми збираємо вимоги, розмовляємо з користувачами, розуміємо їх бажання і робимо проектування; потім розробка; далі – впровадження; на останньому етапі ми готуємо інструкції щодо користування та передаємо новий продукт до підрозділу, що відповідає за експлуатацію інформаційних систем. Цей цикл ми хочемо поставити на потік – багаторазово повторювати цей ланцюжок у всіх проектах.

Що далі?

Усі системи та програми у нашій компанії будуть перероджуватися або замінюватися новими кожні п’ять років (а для деяких цикл може бути ще меньшим). Якщо зараз ми користуємося системою електронного документообігу, яку запустили у 2018 році, то у 2023-му в нас повинна бути нова система з більш актуальним наповненням (і знову «ланцюжок впровадження», новий бізнес аналіз, проектування, розробка та впровадження). Через п’ять років автоматизація вийде на максимальний рівень. Як на мене, п’ять років – це оптимальний строк для повного переродження системи.

Моя big goal ідея – створити компанію всередині компанії, певний центр компетенцій, аби «Укренерго» була не лише енергетичним лідером, але і помітним гравцем на ринку впровадження і розробки програмних продуктів. Хочу, щоб енергетичні компанії Казахстану, Азербайджану, Вірменії, Грузії та решти країн пострадянського простору, країни, яким далеко, наприклад, до компанії Fingrid (фінський національний оператор з передачі електроенергії, – прим. авт.), приїжджали до нас і до наших бізнес-користувачів, як лідерів змін.

У майбутньому наші продукти забезпечуватимуть роботу всіх операторів з передачі електроенергії на теренах СНД і не тільки. Тоді ІТ команда буде не лише функцією support, а буде додавати грошові вливання у прибуток компанії

Але до цього часу нам доведеться зробити ще чимало важливих кроків.Одним із них є вступ в організацію ENTSO-E Member Companies, що об’єднує європейські енергетичні компанії. Це є обов’язковою умовою Угоди про асоціацію України з ЄС. У 2017 році компанія «Укренерго» підписала асоціацію з ENTSO-E Member Companies і тепер ми маємо перелік вимог, які повинні виконати, щоб туди потрапити. Упевнений, з такою командою й таким потягом до змін нам усе вдасться.

Вам також може бути цікаво: 

Зона відпочинку, моделінг та буккросинг: несподівані фотофакти з офісу «Укренерго»

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також