Сміх – це серйозно. Яке місце займає гумор у робочому процесі?

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Ми проводимо на роботі третину свого життя. Спілкуємося, їмо, а інколи навіть спимо за робочим столом. Гумор – чудовий інструмент для згуртованості та соціалізації. Але яке його місце у професійному світі? Чи варто сприймати себе серйозно, щоб серйозно працювати? Давайте розбиратися.

Звідки береться сміх?

Сміх передував появі мови. Це дозволило нашим предкам уточнювати свої наміри в ситуаціях соціальної взаємодії. «Сміх був раннім і безпечним соціальним сигналом. Перш ніж люди отримали можливість говорити, сміх для них сигналізував, що все добре», – каже Карл Марчі, невролог з Гарвардської медичної школи.

Сміх – це феєрверк для мозку

Коли мозок ідентифікує і розуміє жарт, він випускає нейромедіатори, пов’язані з самопочуттям: дофамін, серотонін та ендорфіни. Їх вплив є сприятливим для всього організму. Вони знімають напругу, підвищують активність імунних клітин і покращують кровообіг. Допомагають знизити гормони стресу, розслабити м’язи та зменшити ризики серцево-судинних захворювань. Коротше кажучи, якщо не подобаються яблука, один вдалий жарт у день також тримає лікаря подалі.

 Чи варто сприймати себе серйозно, щоб серйозно працювати?

Сміх переступає культурні та мовні межі, він створює зв’язки та є універсальним засобом вираження намірів щодо співпраці. Особливо це стосується приватної сфери, але як бути з особливим світом бізнесу?

«На роботі є гумор, який турбує і розслабляє, той, що розділяє, і той, що об’єднує, той, що ламає, і той, який робить добро», – пояснює бізнес-коуч Філіпп Лора.

Світ праці – це не завжди послідовність моментів радості. Незважаючи на всі переваги для здоров’я та морального стану, сміх – це також чудовий спосіб зняти напругу або заспокоїтись у напруженій ситуації. Це виводить потік з атмосфери, обходить наелектризовану атмосферу і дедраматизує тривожну ситуацію. Він відновлює енергію тому, хто зазнає невдачі. Гумор – частина соціальних навичок, які полегшують життя на робочому місці.

Сміх – це доказ компетентності та харизми

Елісон Вуд Брукс виявила, що якщо жартувати на роботі, то може створитися враження, що працівник більш компетентний. За словами Ганг Чжан, аспіранта з нейронауки, співробітники поважають і захоплюються лідерами з почуттям гумору, тими, хто сміється з інших і глузує над собою. Сміх вимагає високого емоційного інтелекту та емпатії – якостей, які є ознакою справжнього лідера.

То що таке діловий гумор які межі не можна переступати?

Остерігайтеся менеджерів, які дражнять своїх співробітників і зловживають сумнівними жартами, іронією, скепсисом. Їх поведінка може змусити решту команди поводитися подібнім чином. Розабет Мосс Кантер, профессор Гарвардської бізнес-школи, каже, що люди в меншості – наприклад, жінка в групі чоловіків – можуть відчути вимушеність, сміятися з жартів, які їх принижують. Потроху вони втрачають повагу і припускають, що некоректність є прийнятною. Межа між гумором та глузуванням є дуже розмитою.

Гумор – це також питання культури

Врешті-решт, треба пам’ятати, що гумор глибоко пов’язаний із історією, символами та традиціями країни. Ми не сміємося з однакових ситуацій у Франції та Україні. Французи відомі іронією, англійці використовують і зловживають безглуздістю та глузуванням, японці віддають перевагу повторенням, американці люблять стереотипи, українські жарти часто доволі грубі. Тому будьте уважні до походження ваших співрозмовників, вони можуть не сміятися з тих же речей, що і ви.

Наприклад, у професії перекладача з німецької у нашому регіоні професіонали нерідко зіштовхуються із жартами наших співвітчизників на кшталт «Гітлер капут», або «Хєндє хох». Для німців, чия недавня історія Другої Світової є доволі болючою темою, такі жарти образливі для них.  

Зосередьтеся на гуморі: кілька порад щодо сміху в офісі

Діти сміються в середньому 400 разів на день. Люди віком за 35 років – лише 15 разів. Побоюючись втратити авторитет перед колегами або образити, деякі відмовляються від гумору та сміху під час роботи. Отже, як привнести гумор у ваш відкритий простір та не втратити статус професіонала?

1. Практикуйте самоіронію

Перш ніж сміятися з іншими, ви повинні вміти сміятися над собою. Це означає вийти за межі своїх страхів та комплексів, подивитись на життя під іншім кутом. Самоіронія сприяє визнанню власних обмежень та недосконалостей. Щоб розслабити атмосферу та спонукати інших розслабитися, ніщо не працює краще, ніж сміх над самим собою.

2. Креативний підхід

Гумор – це також питання корпоративної культури. Такі компанії, як IBM або Yahoo перейменували свої зали для зустрічей дивними іменами: Hulu організовує змагання з поїдання тако, Airzooka пропонує заняття йоги для сміху своїм співробітникам. Уявіть, як би відреагував ваш шеф на подібні ініціативи? У кращому випадку він прийме це за жарт.

3. Використовуйте професіоналів

Отже, сміх – це робота. Консультанти, психологи, гелатологи (вчені що досліджують сміх), викладачі театру – спеціалізуються на цій дисципліні і допомагають компаніям знаходити підхід до своїх працівників по-різному через сміх. Значна частина великих європейських корпорацій та компаній вже пробувала такий підхід, адже це чудовий спосіб надихнути команду. Здатність сміятися безпосередньо пов’язана з культурою, освітою, довірою, смаком. Пройшло лише кілька років, з тих пір, як гумор сприймається діловим світом. Сьогодні це навіть стає бажаною навичкою ділової людини. Тож гумор – це серйозно!

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!

Читайте також