Чому роботодавці полюють за фандрейзерами? Експертна колонка Світлани Олєйнікової

Експертка з фандрейзингу, розвитку соціальних, культурних та бізнес-проектів, керуючий партнер групи компаній Synergy Universe / Synergy Development Consulting Світлана Олєйнікова розповіла виданню The Point про професію фандрейзера/рки.

Світлана Олєйнікова

Скорочення штату працівників торкнулося чи не кожну компанію по всьому світу. Спочатку звільняли неефективних співробітників, результати яких було неможливо виміряти або якщо такі були сумнівними. Пізніше “токсичних”, що були ефективними працівниками, але не збігалися з цінностями компаній, створювали негативний настрій під час пандемії коронавірусу. У третю чергу – найталановитіших та найкращих фахівців з двох причин: якщо підрозділ перестав працювати, або грошовий потік компанії скоротився настільки, що виплата заробітної плати ставала неможливою.

Не звільняли, ба навіть навпаки – наймали фандрейзерів для пошуку і отримання і ресурсів – знань, коштів для порятунку або розвитку, масштабування, диверсифікації бізнесу.

Хто такі фандрейзери?

На українському ринку праці про таких фахівців поки що ледве чутно. Це підтверджується пропозиціями роботодавців. За даними robota.ua в Україні представлені лише чотири пропозиції.Насправді ситуація з фандрейзерами така сама, як з інтернет-маркетологами та SMM-спеціалістами 5-6 років тому. Спочатку роботодавці не знали про них або не розуміли цінності фахівців. А пізніше усвідомили цінність та можливості для підтримки та розвитку своєї справи. Бо побачили результати роботи нових учасників команди на прикладах у світовому та українському бізнесах.

Приміром, інтернет-маркетологи знищили кордони між продавцями та покупцями товарів та послуг. SMM-спеціалісти стали голосом бренду у соціальних мережах, створили довіру, підтримували читачів, вчасно реагували на інформаційні приводи і не тільки.

Така ж історія повторюється з новими фахівцями: якщо спочатку про них не знали нічого, то тепер компанії крок за кроком усвідомлюють цінність та можливості для бізнесу у кризові часи. Вона полягає у поєднанні трьох унікальних ролей.

  1. Маркетолога. Якщо маркетолог поєднує клієнтів в офлайні, а інтернет-маркетолог в інтернеті та соціальних мережах, то фандрейзер шукає та знаходить тих, хто підтримає бізнес ресурсами: грошима, приміщенням, навчанням або іншими можливостями.
  2. Стратега. Така роль є у багатьох фахівців: спеціалістів з комунікацій, у бізнес-планувальника для досягнення цілей клієнта. Так само відбувається з фандрейзингом: спеціаліст створює стратегію залучення ресурсів, грошових коштів у вигляді грантів, янгольської підтримки, навчанні команди та інших.
  3. Комунікатора. Якщо PR-фахівець спілкується зі ЗМІ, вміло презентує бізнес та його корисний досвід в обмін на публікації та впізнаваність ключових осіб компанії, то фандрейзер є таким PR-спеціалістом в очах донорів (тих, хто надають кошти, або інші ресурси). Він є і адвокатом бренду, і чудовим продавцем бізнесу, таким самим, як талановитий фахівець з продажів, або піарник.

У підсумку бізнес отримує нові можливості або економить власні ресурси, бо відпала потреба у кредиті з шаленими відсотками, бо фахівець домовився про оренду приміщення на вигідних умовах, бо знайшов підрядників або волонтерів на час складного або довготривалого проєкту.

А фахівець обмінює унікальні знання та навички на оплату праці. За даними robota.ua, така складає 12 тис. грн. Хоча насправді вона в рази вище оголошеної. Базова оплата нараховується щомісяця, а додаткова за результатами стратегії. Якщо спеціаліст отримав грант, залучив кошти або кредит на вигідних умовах від іноземного банку, то він отримує винагороду: фіксовану суму, або відсоток від залучених коштів 1-10% від суми. Або іншу винагороду, про яку домовлено з замовником чи роботодавцем.

Як отримати професію фандрейзера в Україні?

Нині є ефективними три способи отримання професії, такі ж самі як у випадку з грантрайтингом.

  1. Самостійно. Тоді фандрейзер даремно витрачає час та допускає стратегічні помилки та як наслідок отримує негативні кейси.
  2. З ментором/кою. У цьому разі досвідчений фахівець обмінює знання та досвід на час студента/ки на засадах волонтерства.
  3. На навчальних курсах. Тоді майбутній фахівець навчається з менторами створює та втілює стратегії. А після завершення має позитивний досвід і залучення грошових коштів, таких як гранти або інші способи фінансування проєктів та інші.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!