Люди, що безпосередньо не задіяні у комунікаційній галузі, здебільшого поверхнево розуміють у чому суть PR & Public Affairs, вважаючи цей напрям різновидом реклами або взагалі службою з організації прес-конференцій та розсилки прес-релізів. Тоді, як, звісно, це дуже далеко від реальності. PR & Public Affairs – комплексна дисципліна. Вона поєднує в собі довгострокові дії, спрямовані на вибудовування чи зміну переконань, ставлень, відношення людей до компаній та брендів; управління репутацією, налагодження та підтримку відносин зі ЗМІ та громадськістю; антикризові комунікації; взаємодію та комунікації з інвесторами та контролюючими органами чи органами місцевого та державного врядування.

Відбиваються на «портреті професії» і сучасні тренди: технологізація, діджиталізація, автоматизація. Фахівець з PR & Public Affairs має добре розбиратися в гаджетах і можливостях, які вони надають для його роботи; має бути універсальним спеціалістом – майстром одночасно ліричного сторітеллінгу та математично-лаконічної аналітики Big Data. При цьому традиційні інструменти, такі як прес-релізи і ті ж прес-конференції, попри поширену думку, не втрачають актуальності. Лише видозмінюються: попит на вміст тепер починає більше зосереджуватися на ROI (Return of Investment). Відбувається зближення PR та маркетингу. І це вносить свої корективи у те, які якості важливі для сучасного фахівця з PR & Public Affairs.

1. Постійне прагнення до саморозвитку

«Біжиш, мов ошпарений, аби тільки втриматися на місці. А хочеш дістатися куди інде – біжиш принаймні вдвічі шпаркіше!». Ці слова з «Аліси у Задзеркаллі» чудово корелюють з тим, як все відбувається в сьогоднішньому світі з його стрімким технологічним прогресом. Не відслідкував свіжі зміни в політиці Facebook? З’їхали показники всіх сторінок. Не знаєш, як користуватися інноваційним додатком? Ті, хто знають, хутко обійдуть тебе на всіх фронтах. Не встиг освоїти нову добірку софт-скілзів, необхідних для твоєї роботи? Не скигли, що тебе замінили роботом.

Машини з кожним днем роблять людську роботу краще за людей. Наприклад, скоро може не стати юристів. Автори текстів теж у зоні ризику, адже розумні алгоритми вже навчилися краще за нас підбирати ефективні формулювання та фрази, що «вистрелюють».

Та й інші люди не поступаються: за даними Держстату, з кожним роком напруга на ринку праці зростає, при тому чим вищий рівень компанії, тим важче туди потрапити. В нашому українському офісі міжнародної мережі Ketchum за кожну посаду конкурує близько десяти претендентів, що самостійно відгукуються на наші оголошення про вакансії. Є ціла низка цікавих тестових завдань, які кожному із відібраних у short-list, будуть надіслані, перш ніж їх запросять на фінальну співбесіду. Тож залишитися в загальному потоці вдасться, лише якщо ти готовий постійно вчитися і «бігти, мов ошпарений». Чому так? Бо наш клієнт очікує відповідного рівня сервісу, і вимоги мережі теж достатньо жорсткі щодо рангу консультантів. Водночас, на переможців очікує цікавий та ефективний досвід мережевих клієнтських кейсів, що капіталізує у подальшому їх професійний капітал. Така от взаємовигідна синергія співпраці працівника та роботодавця.

2. Підвищена відповідальність

Підписуючи контракт з клієнтом, ти береш на себе відповідальність за умови цього контракту та виконання його KPIs, а також відповідальність за мережевий бренд, який ти сам представляєш. Це суттєво обмежує тебе у можливості не виконати ці зобов’язання або надати послуги невідповідного рівня.

Відповідальність має проходити червоною стрічкою скрізь усі дії: від написання найбанальнішого прес-релізу до реалізації масштабних міжнародних проектів. Кожен фахівець у великих мережевих агенціях відповідальний за свою частину роботи, і від того, як вона буде виконана, залежить спільний результат. Вміння працювати в команді якнайкраще, приділяти увагу деталям, бути дуже вимогливим як до себе, так і до колег, не боятися конфлікту, що допомагає вийти на найвищий рівень ефективності – ось що вирізняє справді успішного фахівця з PR & Public Affairs.

Відповідальність – питання клієнтського сервісу та принципів, які ти сповідуєш у роботі. І головний з них – бажання клієнта завжди закон. Ти можеш і повинен консультувати, рекомендувати, доказувати даними, чому одне рішення краще за інше. Але якщо ні – будь з клієнтом до самого кінця в будь-якій ситуації. Особисто для мене покинути клієнта у скрутній ситуації є абсолютно морально неприйнятним. Уявляєте хірурга, який посеред операції дізнався про пацієнта щось таке, що «не співпадає з його принципами», і відмовився продовжувати свою роботу? Те ж саме і в нашій справі: вірність клієнту є маркером високих професійних стандартів та дійсно якісного супорту.

3. Реалізм

Попри поширену думку новачків, PR & Public Affairs – це не про знайомства з модними блогерами і celebrities, fashion & luxury тусовки, закордонні відрядження та приятелювання з особами, що приймають рішення у великих бізнесах. Це все є, проте не як рутина, а скоріше, особливості окремих проектів. Життя піарника здебільшого складається з телефонних розмов та брейнштормінгів, написання контенту та розсилок, аналізу даних та адаптування стратегічних підходів, оцінок виконання KPIs, фінансових звітів, документів… Якщо не готовий до цього від початку, працювати в консалтингу буде важко і некомфортно. Проте налаштування на реальний стан речей допоможе відкинути неефективні установки та позбавитися фрустрації.

Реалізм стосується і адекватного ставлення до міжнаціональних культурних особливостей. Як частина хабу для 22 країн, ми працюємо з клієнтами Європи та Азії, і точно знаємо: що є нормою, скажімо, для Казахстану, здається занадто нав’язливим для європейців, і навпаки. При цьому ловити всі ці нюанси треба миттєво, а краще – знати заздалегідь, адже на те, щоб скласти враження про себе, може бути дуже мало часу.

І, звісно, найголовніше – це сильна внутрішня мотивація фахівця. Ніщо не спрацює, якщо всередині не горить «іскра», якщо немає жаги до знань і якщо персональні цінності не збігаються з корпоративними.

Наталія Дадівєріна CEO Pleon Talan, директор PR & GR дивізіону Комунікаційної групи Agama Communications.