Критика – це невід’ємна складова нашого життя. Особливо часто ми стикаємось із нею у робочому колективі: колега безупинно критикує іншого колегу, керівник критикує вас. Хтось сприймає такі слова занадто близько до серця, а інший взагалі не звертає на них уваги. Але мало хто знає, як правильно реагувати на критику, щоб не здатись байдужим або не впасти в депресію.

Психологи стверджують, що 90% людей неправильно реагують на критичні зауваження. А як це зробити правильно? Перш за все, потрібно вимкнути емоції та зрозуміти, що критика буває різною і способи реагування на неї також різняться. Тому вчімось, як діяти, коли вас критикують.

  • Якщо ви почули критику у свою адресу, ні в якому разі не можна мовчати чи ігнорувати співрозмовника. Мовчання зробить вас боягузом в очах опонента. Ігнорування гарантує ще більше проблем у майбутньому. Недомовленість та прихована образа будуть накопичуватись допоки не виллються у серйозний конфлікт.
  • Ставте питання та просіть деталізувати. Нехай ваш опонент розкаже, що саме йому не сподобалось. Ви дізнаєтеся причини незадоволеності іншого. Тоді ви або візьмете собі цінний урок і знатимете як зробити краще наступного разу, або ж зрозумієте, що за критикою насправді стояли емоції опонента, а не ваші дії. Вона є несправедливою, а тому не варта вашої уваги.
  • Не бійтеся захищати свою думку та плоди діяльності. Якщо ви впевнені у своїй правоті й вважаєте, що співрозмовник оцінив вашу роботу поверхнево, не бійтеся сказати йому про це. Ваші аргументи повинні бути серйозними і підкріплені прикладами.
  • Якщо вас часто критикує одна і та ж людина, задумайтеся над його мотивами. Можливо, ваш колега постійно вишукує у вас недоліки тільки тому, що хоче понизити вашу самооцінку або зайняти вашу посаду. На таку критику найкращою реакцією буде згода з усіма претензіями, приправлена усмішкою. Такий спосіб обеззброїть вашого опонента, адже він зрозуміє, що не може вас нічим зачепити. Також мінімізувати критику колег у такому випадку можна, обернувши всі названі недоліки на власні переваги.
  • Правило «Найкращий захист – це напад» не діє, коли йдеться про критику. Якщо у відповідь на зауваження ви почнете контратакувати опонента схожими аргументами або згадувати його помилки, то ваша розмова дуже швидко може закінчитися конфліктом, з якого важко буде знайти вихід.
  • Якщо ви дійсно розумієте свою помилку і згодні зі співрозмовником, не бійтесь, що покажетесь слабкою особистістю, визнавши це. Чесно скажіть: «Так, ви праві. Це моя провина». Кожна помилка слугуэ нам цінним досвідом і визнання її зробить вас ще більш обізнаним.
  • Під час розмови з опонентом пам’ятайте про тон вашого голосу. Він повинен бути спокійним та доброзичливим. Навіть визнання своєї провини агресивним чи єхидним тоном може відправити вашу розмову зовсім в інше русло.
  • Ваша відповідь не повинна бути занадто довгою. Починайте її зі слова «Так» та додайте ще декілька. Не варто говорити «але» і намагатися виправдатися, адже це створить про вас враження незрілої особистості.
  • Якщо говорити про вашу внутрішню реакцію на критику, то головне тут не думати, що одна помилка зробить з вас хронічного неробу. Не сприймайте всі слова занадто близько до серця. Пам’ятайте, що вони могли бути сказанні у стані емоційного напруження і не несуть ніякого інформаційного навантаження. Постарайтеся позбутися так званого комплексу відмінника: ви не повинні бути ідеальним, і вам, як і решті людей, властиво помилятися.

Коли вас критикують, не падайте духом, реагуйте правильно і шукайте плюси, адже конструктивна критика може бути навіть корисною для вас. Головне – пам’ятайте: не критикують лише того, хто нічого не робить.

Інші статті по темі: 

Влиться нельзя слиться: как стать частью нового коллектива

Сильно сомневаюсь: как научиться мыслить критически

Поганий шеф: хто він такий і як ним не стати