Мислити оригінально: головні думки з книжки професора Уортонської бізнес-школи

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Партнер рубрики

yakaboo

Щодня книжковий ринок відкриває світові безліч нових авторів, роботи яких допомагають читачам зробити власні відкриття. Редакція сайту rabota.ua запускає нову рубрику – MustRead. Раз на два тижні ми будемо знайомити вас з найбільш відомими і корисними книгам про особистісний та професійний розвиток. Про них варто знати кожному, хто прагне розвивати свої сильні сторони і відкривати нові. Книжковий партнер рубрики– інтернет-магазин Yakaboo .

 У сьогоднішньому випуску – книжка Адама Ґранта «Оригінали. Як нонконформісти рухають світ».

Автор та його книга

Адама Ґранта називають одним із найвпливовіших мислителів у сфері менеджменту та управління людьми. Він консультує такі компанії та організації як Google, Disney Pixar, ООН та Світовий економічний форум. До порад Ґранта дослухаються Військово-морські сили США та Національна футбольна ліга, він веде авторську колонку на теми психології для New York Times та входить у топ-40 викладачів бізнесу до 40 років.

«Оригінали» – це переосмислення концепції, що світ здатні рухати одиниці, і ці люди ледь не з народження знали про свій унікальний шлях. Ті, кого Адам називає оригіналами, не згодні миритися з тим, що їх не влаштовує, тому вони самі стають ініціаторами змін, які хочуть бачити довкола. Бути оригінальним непросто, але воно того варте. Адже ким би ми не були, поряд з нами завжди будуть існувати речі, які потрібно змінити на краще.

1. Завжди ставте під сумніви існуючий порядок речей

Правила і системи виникли задовго до нас і можуть продовжити своє існування, навіть якщо не влаштовують багатьох. Проте вони створені людьми, а не встановлені кимось згори. Тому справа лише в тому, наскільки ми готові засумніватися і запитати себе: «Як можна це змінити, і що потрібно для цього зробити?».

Оригінали – це ті, хто нічого не сприймає «за замовчанням» та постійно відкриває нові, більш прийнятні альтернативи. Молоді компанії створюють якісні продукти за доступними цінами та витісняють з ринку монополістів. Громадяни перестають терпіти притиснення своїх законних прав та вголос заявляють про свою позицію, тим самим отримуючи шанс на покращення свого становища.

Розуміння, що все може бути інакше, ніж зараз – перший крок до змін.

… хай не всі ми прагнемо заснувати власні компанії, створити шедеври, змінити західну філософію або очолити правозахисний рух, ми завжди маємо ідеї, як покращити наші робочі місця, школи і громади. На жаль, багато хто за нас вагається, чи варто просувати ці ідеї. Як влучно зауважив економіст Йозеф Шумпетер, оригінальність – це творча руйнація. Щоб відстояти нову систему, часто доводиться нищити старі підходи, і нам стає на заваді страх розхитати човен

2. Отримайте підтримку однодумців

Далеко не всі лідери минулого і сучасності відчували в собі сили на великі дії. Більше того – не всі з них взагалі вірили, що з їхніх ініціатив може щось вийти, а декого лідером призначала команда, яка одночасно й підтримувала. Це розвінчує міф про непохитність та сміливість, якою, як нам здається, видатні люди володіли завжди.

І тут буде доречним вислів – «Тримай ворогів ближче» (в даному контексті – скептиків або опонентів), адже вони можуть стати більш відданими ідеї, аніж друзі. Спершу вони можуть знаходитися з протилежному «березі», тому пізнали ідею з її гіршого боку. А переконавшись в тому, що сильні сторони переважають, «вороги» можуть стати ще більш прихильними однодумцями, ніж ті, хто підтримував із самого початку.

Більшість успішних оригіналів не належать до сміливців, які безоглядно кидаються в прірву. Вони з осторогою, навшпиньки проходять до краєчка скелі, обраховують швидкість падіння, тричі перевіряють парашути і про всяк випадок встановлюють унизу страхувальну сітку.

Як мислити оригінально: головні думки з книжки професора Уортонської бізнес-школи

3. Вмійте ризикувати зважено

Усім подобаються незвичайні історії видатних людей, які поставили на кін все, щоб реалізувати якусь особливу ідею. Проте в більшості таких історій замовчується, що герої дійсно успішних історій, частіше за все, одночасно з реалізацією бажаного займалися чимось, що тримало їх весь цей час на плаву. Наприклад, залишалися ще певний час на основній роботі, отримували науковий ступінь, допомагали розвивати чужі вже успішні проекти. І все це для того, щоб бути впевненими: якщо щось піде не так, вони не залишаться «ні з чим».

Тому можна спокійно доводити свій проект до пуття, не поспішаючи видавати його в «сирому вигляді» лише тому, що потрібно скоріше отримати свою винагороду. Генрі Форд продовжував працювати головним інженером у Едісона, Стів Возняк – у компанії НР, а Мартін Лютер Кінг став лідером руху за права людини в Америці, продовжуючи готуватися до пасторства.

Ризикуйте, проте робіть це не на шкоду собі і своїй справі.

Коли мотивація успіху захмарно розростається, вона здатна витіснити оригінальність: що більше ви цінуєте успіх, то дужчий ваш страх поразки. Затяте бажання домогтися успіху змушує нас гнатися за успіхом гарантованим – замість прагнути унікальних здобутків.

4. Генеруйте більше ідей і підвищуйте шанси на видатні відкриття

Прагнучи створити щось нове, незвичне, оригінальне, важливо не забувати про необхідну умову – творити постійно (!), щоб натрапити на вартісну ідею.

Однак постає інше питання – як нам самим зрозуміти, чи варта ідея тих довгих годин старань, що ми їй присвячуємо? Адже ми сповнені ентузіазму та необ’єктивні у своїх судженнях. Найкращі помічники – це наші колеги, експерти в своїй царині й такі ж творці, які достатньо знаються на тонкощах сфери, аби підказати, що виправити та куди рухатися далі.

Багатьом людям не вдається досягти оригінальності, тому що вони виробляють мало ідей і стають одержимими доведенням їх до досконалості. […] Дослідження свідчать, що геніям іноді вдається знайти новаторську ідею швидше, на ранньому етапі творчого процесу. Але в більшості з нас перші ідеї часто найбанальніші – найближчі до вже наявних стандартів і умовностей. Лише по тому, як відкинемо очевидні варіанти, ми отримуємо свободу розглядати й неочевидні можливості.

Як мислити оригінально: головні думки з книжки професора Уортонської бізнес-школи

5. Виберіть вдалу стратегію для дій та слушний момент

Ситуація невдоволення може викликати різні реакції, проте не кожна з них може бути ефективною. Письменник наводить чотири типові варіанти дії:
• відхід, або відмова змиритися;
• озвучування своїх поглядів заради виправлення становища;
• наполегливість, або згода терпіти, незважаючи на незгоду;
• нехтування, або повна байдужість.

Ті, кого статус-кво більше не влаштовує, можуть обрати лише першу або другу стратегію. У той же час варто зауважити, що багато факторів, як-от статус людини, її становище, авторитетність, якість викладення ідеї можуть зіграти свою роль у тому, яка зі стратегій виявиться ефективнішою. Наприклад, лідер команди зможе успішно налаштувати інших членів на пропоновані ним зміни, а менш підготовлений спеціаліст візьме тайм-аут, щоб краще вивчити нюанси проблеми, і тоді йому довіриться решта.

… постають фундаментальні питання про найкращий спосіб подолати невдоволення. Нехтування – не варіант, коли йдеться про пошуки оригінальності. Наполегливість – тимчасовий шлях до здобуття права на власний голос. Але в тривалій перспективі, як і нехтування, наполегливість підтримує статус-кво і не здатна усунути ваше незадоволення. Для зміни ситуації лише відхід та озвучення своєї позиції є єдиними реальними альтернативами.

6. Будьте кращими, а не першими

Говорячи про «піонерів» – тих, хто прагне якомога скоріше видати оригінальну ідею, Адам Ґрант наводить статистику: вони значно рідше досягають успіху або отримують прибуток. Все тому, що вони поступаються тим, хто в потрібний момент приходить на місце випереджаючих свій час: коли вже достатньо вивчені всі засоби, перейнятий досвід попередників, а найголовніше – люди готові прийняти ідею.

У цьому є хороша новина не лише для компаній, яким не вдається випередити конкурентів, але й для людей, схильних до прокрастинації. Численні дослідження, а також приклади відомих оригіналів (наприклад, Мартін Лютер Кінг, який писав свій знаменитий спіч за години перед виступом) доводять: якщо ідеї дати час «визріти», в результаті принесе більш цінні плоди. Важливо лише відчувати різницю між корисними паузами в робочому процесі і повним нічогонеробленням.

Виграючи час для генерування новаторських ідей, прокрастинація […] відкриває нам можливість для імпровізації. Коли ми плануємо все заздалегідь, то часто дотримуємося схем, які самі створили, і зачиняємо двері для творчих можливостей, які могли б потрапити в поле нашого зору. […] Оригінал не потребує першості. Його сенс у том, що він інший і кращий.

7. Знаходьте спільну мову з іншими людьми

Ініціатори змін часто стикаються з важкістю їхнього втілення на «непідготовленому ґрунті». До прикладу, консервативне суспільство минулого не одразу прийняло ідеї загальної рівності прав.

У таких випадках Ґрант радить вводити свої новаторські ідеї «троянським конем» – під маскою того, чому охоче будуть відкриті двері, і випускати, вже адаптувавшись у середовищі. Наприклад, як це робили суфражистки позаминулого століття, коли виборювали голоси для жінок і обіцяли, що, отримавши виборче право, зможуть піклуватися про країну так, як піклуються про свою сім’ю.

Якщо дещо недостатньо оригінальне, воно нудне і банальне. Якщо занадто оригінальне, воно може бути важким для розуміння аудиторії. Мета – вихід за межі можливого, а не їхнє ламання.

Як мислити оригінально: головні думки з книжки професора Уортонської бізнес-школи

8. Шукайте ідеї поза традиційних рамок

Оригінальні ідеї лежать за межами загального доступу. Інколи пошуки оригінального вимагають піти на ризик. Утім, дехто розвиває схильність до таких ризикованих експериментів ще із початку життя. Наприклад, згідно з дослідженнями, найбільш нестандартним мисленням володіють люди, що виросли в сім’ях поряд із більш старшими дітьми. Поки первістки прагнуть займати більш звичні, традиційні ніші в професіях, молодші, прагнучи виділитися, видумували собі інші, більш оригінальні способи проявити себе.

Для того, щоб стати оригіналом, нам треба бути готовим до певного ризику. Коли ми пливемо проти течії, підважуючи освячені часом традиції, то ніколи не можемо бути впевнені у своєму успіху.

9. Критикуйте, навіть якщо залишитесь у меншості

Робота серед однодумців, відданих команді, – це запорука довгого та стабільного руху. Ґрант пише: найкраще, що можуть зробити команди для генерації якісних ідей – це постійна і взаємна їхня критика. Готовність до критики означає щоразу більше сміливих ідей, з яких в кінцевому підсумку залишаться лише найкращі. Саме вони й допоможуть вивести команду на новий рівень. Корпоративні культури, в яких панує сліпа відданість, приречені одного разу привести своїх адептів до занепаду. Культура чесності – те, що виведе з будь-якої кризи.

Групове мислення – ворог оригінальності. Люди почувають тиск триматися панівних, загальноприйнятих поглядів замість вітати розмаїття думок.

10. Задійте енергію страху собі на користь

В моменти, коли охоплює рішучість, здається, що можливо все. Але що робити, якщо страх перед невідомим паралізує? Ґрант пише, що від страху не можна тікати – від цього тільки гірше. Страх, за словами письменника, потрібно проживати. Наприклад, дозволити собі прокручувати варіанти «а якщо …», усвідомлювати свій неспокій або, навпаки, замінити страх на інші, такі ж інтенсивні емоції (наприклад, сміх). Це називається «захисний песимізм». Проте він допоможе лише в тому разі, коли ви вже налаштовані діяти і знаєте, як саме.  На етапі самої лише ідеї нам потрібен оптимізм, оскільки прокручування негативних сценаріїв може вбити весь ентузіазм.

Коли ми ще не перейнялися певною ідеєю, мислення в режимі захисного песимізму може виявитися ризикованим. Оскільки ми ще не налаштовані на рух вперед, картини гнітючого провалу лише посилюють тривогу, запускають систему стримування і б’ють по гальмах. Дивлячись на речі оптимістично, ми активізуємо ентузіазм і запускаємо рушійну систему. Але щойно ми виробили план дій, краще думати як захисний песиміст і, якщо починає закрадатися тривога, зустріти їх з відкритим забралом.

Придбати книжку «Оригінали» можна тут.

Які книжки ми вже прочитали:

1. Как сделать свою жизнь: 10 главных мыслей из книги «Поток. Психология оптимального переживания»

2. Право на лидерство: 10 ключевых мыслей из книги топ-менеджера Facebook «Не бойся действовать»

3. Когда работа приобретает смысл: 10 главных мыслей из книги HR-директора Google «Работа рулит»

4. Настроить личный таймер: 8 главных мыслей из книги «Искаженное время. Особенности восприятия времени»

5. Как «сканировать» реальность: 6 главных мыслей из карьерного бестселлера «Отказываюсь выбирать»

6. Як стати країною інновацій: ізраїльський досвід з книжки «Країна стартапів»

7. Як збудувати щасливе життя: 10 ідей із книги гарвардського професора

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Лучшие статьи за неделю – у вас в почте

Читайте также