Хочу стати логістом: про Одеську митницю, експорт лісу та майбутнє професії

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Момент вибору професії – чи не найважливіший у житті кожної людини. І спецпроект «Хочу стати», який The Point реалізує разом із Освітньою платформою для дітей і підлітків Shamrock та платформою розвитку кар’єри CareerHub, має на меті допомогти всім, хто ще вагається з вибором майбутньої роботи або ж планує змінити свою спеціальність.

Наш сьогоднішній герой – начальник складської логіcтіки в «Епіцентрі» Дмитро Шереметінський. Він розповів про особливості професії, роботу Одеської митниці, недоліки документообігу в митній системі, та про те, чи зможуть роботи замінити логістів у майбутньому.

Дмитро Шереметінський

— Давайте почнемо з того, що таке логістика. Адже, дуже часто молодь плутає поняття професії логіста.

— Логістикою називають будь-які процеси, пов’язані з транспортуванням і зберіганням товарів. Логісту потрібні знання всіх ланок ланцюга, щоб організувати доставку вантажу в найкоротші терміни, оптимальним маршрутом і за оптимальною ціною. У нас логістика з’явилася порівняно недавно, а за кордоном ця професія існує близько 80 років.

— Де ви отримали фах?

— Я закінчив Національний авіаційний університет, факультет «менеджемент і логістика». Вчився на військового логіста. Ось як закінчив ВНЗ, так за фахом і працюю.

— Що саме вам подобається в цій професії?

— Вирішення складних завдань, складних перевезень. Плюс спілкування з людьми, тут його вдосталь. Подобається, що не буває ідентичних завдань. Це завжди абсолютно різні варіанти. Наприклад, везли петарди з Китаю і вони почали вибухати на кораблі. Пошкодили судно на мільйонний штраф, тому ми шукали страхову компанію, яка могла б відшкодувати збитки. Страховка коштує дорого, але це спрацьовує на 200 відсотків. Справу владнали.

Форс-мажори можуть бути абсолютно різні і будь-коли. Може машина спалахнути. Зламатися. Дуже схожа специфіка роботи, як у лікарів чи турменеджерів, коли вони можуть отримувати робочі дзвінки у вихідні, або в післяробочий час. Проблеми можуть бути абсолютно різного характеру.

Багато хто вже зараз робить замовлення через інтернет, і ось вам може прийти повідомлення «затримка замовлення на 2-3 дні». Завдання логіста: або донести про ситуацію якнайшвидше, або виправити, якщо це можливо. Також буває, що під час отримання замовлення вам виставляють ще додаткові нарахування, про які ви не знали, звичайно, що це може дратувати. Багато фірм терплять на цьому колосальні збитки. Реальний приклад. Людина доставляла вантажі з Одеси. Вартість вантажу збільшувався на 400-500 доларів зверху через неправильно вибудувану схему перевезення.

Специфіка роботи логіста — знати всі ці нюанси, щоб вони не стали неприємною несподіванкою для замовника: від термінів доставки, якості товару до точних характеристик товару та додаткових нарахувань.

— Які мови потрібно знати логісту?

— Все залежить від фірми і географії, з якою працює логіст. Є фірми, які працюють тільки з Китаєм, і там потрібні знання китайської. Є компанії, які багато возять на Іспанію і вони шукають цілеспрямовано фахівців зі знанням іспанської. Тобто знання мови потрібні, але все залежить від регіону.

— Серед шкільних предметів, який можна виділити як найголовніший?

Географія. У мене була дуже смішна ситуація. Не пам’ятаю вже ім’я того хлопця, проте треба було йому відправити вагон вугілля до Луцька. І от уявіть собі, що до залізничного вокзалу Харкова прибуває вагон з кодом із західної України. А я тоді служив у Харкові. Всяке буває, але, думаю, все одно перевірю. Бачу, в Луганськ йде вагон із вугіллям. Думаю, взагалі не логічно, адже добувають вугілля тут і він везе із західної України сюди. Для чого? А хлопець просто переплутав Луцьк з Луганськом. Знання георгафії тут, виявилося, зіграло дуже злий жарт. У світі 193 країни, і вони всі щось возять. Зрозуміло, що всі країни знати не обов’язково, але основні напрямки потрібно знати. Хто і що возить, куди, і де дешевше. Потрібно, щоб було розуміння, чим відрізняється Північна Америка від Південної Америки.

— Хто найчастіше йде працювати у сферу логістики?

— Логіст – це інтегратор. Він поєднує управління закупівлями, транспортування, складування, розподіл, управління запасами — безліч процесів. Сюди йдуть хороші комунікатори, інтегратори, люди з добре розвиненим логічним мисленням. У сучасній логістиці, напевно, відсотків 20 — це ті, хто прийшов з інших професій. Ця професія захоплює.

— Де отримувати освіту?

— У Києві є декілька приватних логістичних шкіл. Вони між собою перетинаються, ми спілкуємося один з одним, так як це досить вузька сфера. Ці школи дуже допомагають як студентам, так і людям, які вирішили змінити професію. Тут викладають лише практики: люди, які працюють і можуть донести всю проблематику, з якою стикається практикуючий логіст.

— А в університеті викладають педагоги без практики?

— Ну, скажімо так: можливо, щось змінилося. Ось коли я вчився, у нас викладала Марина Юрьївна Григорак, вона зараз в НАУ працює викладачем, а також є Президентом Асоціації «Український логістичний альянс». Вона була моїм викладачем, величезне їй спасибі. В неї багато чому можна повчитися. Але при цьому є й інші викладачі. І ми з вами розуміємо, які. Ось що потрібно цим студентам? Їм не вистачає практики. В університеті вона поверхнева.

— Що робити випускнику ВНЗ, коли маєш диплом, а досвіду роботи нуль?

— Не боятися. Коли я прийшов на роботу після університету, для мене було все нове. Я прийшов на морські перевезення, нічого про них не знаючи. Перших два місяці ночами нормально не спав, вчив. Інакше не вийде. На логістів дуже великий попит зараз, конкуренція велика. Багато компаній беруть студентів на невелику ставку. Вважаю, для напрацювання досвіду для студентів це великий плюс.

— Є якісь ризики, про які молодому спеціалісту треба знати?

— Одна зі своєрідних властивостей логіста — знати всі документи, це дуже важливий момент. Тому що якщо ти щось випустив з уваги, це може дорого обійтися, і втратиш багато часу. Ти, як логіст, озвучуєш вартість клієнту, в яку входить сертифікація, розмитнення, доставка, санітарний контроль. Ти повинен вчасно оформити документи. І якщо в чомусь прорахувався, в тебе можуть горіти терміни.  І от може бути простій 10 днів, за який потрібно платити не замовнику, а тобі. Будь-яка робота має на увазі певні ризики. Потрібно починати з виконання мінімальних і простих завдань. Уважно перевіряти всі документи.

— Окрім безпосередньої зайнятості, як логіст, ви ще й викладаєте, так?

— Так, у Київській школі логістики я є спікером з декількох тем, це:  автоперевезення, митне оформлення, складська логістика. Взагалі у школі всі спікери — практикуючі логісти, і тому дуже цікаві кейси можна почути: авіаперевезення діамантів, змій, комах. Стільки всього цікавого. Ми колись везли з Уругваю порцелянові статуетки. В деклараціях ціна була вказана 18 000 доларів. По документам все ідеально.

А коли статуетки приїхали до нас на огляд, а статуетки порожнисті, і на огляді їх розкривають, щоб оглянути, а на коробочці написано, що це ручна робота і виріб покритий золотом і платиною. Їх задекларована вартість вже повинна бути порядку 2 000 0000 доларів. І тут ти розумієш той факт, що там твій підпис. Це зараз вже смішно, а тоді було не до жартів. Ми відразу підняли вартість.

Цей приклад показує, що завжди потрібно давати запит на зразки, на фотографії, зараз ніхто цього не відміняв. Проте, навіть при перевірці зразка можуть бути несподіванки. Те ж саме, коли при перевезенні труб, собака на митниці виявила, що деякі з них наповнені наркотиками. А там ваш підпис.

— Цей як в кіно.

— Все що, показано у фільмах, воно все є. Повірте.

— Якщо ми говоримо про міжнародні перевезення, це передбачають роботу з митницею. Раніше на митниці були величезні побори, зараз щось змінилося?

— Так, змінилося. Наприклад, якщо брати до уваги Одеський порт, особливо коли був Саакашвілі, і Юлія Марушевська стала керівником Одеської митниці. Всі говорили – «молода, недосвідчена». Але якщо чесно, вони дуже багато тоді зробили: знизили  побори, почалися всі процеси швидше відбуватися, робота митниці прискорилася, документообіг спростився.

У нас зараз вантаж в порту може оформлюватися 1-2 дні, за кордоном це відбувається за 2 години. В Нідерландах контейнер виїхав і питань немає. У нас — огляди нескінченні. І ніхто не думає, що коли вантаж стоїть в порту зайвих два дні — це додаткові ризики і витрати. Ті ж самі квіти. Тварини.

Чого не вистачає нашій українській логістиці: нормального, сучасного документообігу. Розумієте, в чому справа: за кордоном все чітко, в них є три різновиди рахунків, документи, які всюди використовуються у всьому світі. Вони однакові. У нас якби ж так, є специфіка товарів, є сертифікати, купа-силенна різних папірців, на оформлення яких потрібен час.

А про імпорт і експорт?
— Якщо говорити про імпорт, в основному — це Китай. А експорт — це наші аграрії. Раніше на експорт відправлялося багато металу, проте у зв’язку з ситуацією на Сході сталися зміни і експорт значно впав. Експортуємо ліс. Але вся проблема нашої країни в тому, що ми продаємо сировину. Ми вивозимо свій ліс в Румунію і звідти вже готові меблі купуємо, зроблені з нашої деревини.

Наша країна не вміє виробляти готову продукцію на експорт. Наш бізнес не профорієнтований на виробництво. Тому що потрібно закуповувати лінії, налагоджувати виробництво, шукати хороших фахівців. Припустимо, Китай — чому він вибився? Він, як і раніше, залишається найбільшим експортером сировини у світі, але вони взяли і збільшили частку готової продукції.

— Пам’ятаєте Великий шовковий шлях, який проходив із Китаю в Європу — через Київ і слов’янські землі. Ми можемо сказати, що сучасна Україна є транзитною зоною, шляхом, який сполучає Китай з Європою?

— З часом все змінюється. Через нас дуже багато возилося з Росії, і в Росію. Зараз в основному відсотків на 80 ці перевезення перекриті. Через нас возить Білорусь, Литва. Ось вони ще використовують нас, як транзит, так як у нас є відправка в море. Європа вся йшла через Росію і наше розташування було для багатьох вигідним. Але, знову ж таки, якщо транспортувати залізною дорогою, так як це дешевше, і плюс ти можеш возити одразу багато, у вагон завантажити 60 тонн, відповідно — це великий обсяг продукції і велика вага (навантаження на колії, на покриття), а наші залізні дороги, як і автомобільні, на жаль, не відповідають стандартам.

Наші дороги набагато гірші, ніж в Африці. Зрозуміло, що не у всій Африці, але якщо брати Марокко, Єгипет, ЮАР, там значно кращі дороги. Так, хтось скаже, що у них клімат краще, і немає ні таких зимових періодів, як у нас, але це відмовка нашого Укравтодору. Тому що я був в тому ж Тайланді, у них постійно цунамі, на острові, але дороги там набагато кращі, ніж наші.

— Чи замінять роботи людину в сфері логістики?

— Є СРМ-система, яка спрощує документообіг. З приходом роботів в складську логістику фахівцям будуть потрібні навички управління машинами. Робот ніколи повністю не замінить людини, що стосується логістики. Давно вже помічено, що і в шахах людина здатна обіграти робота.

Немає вічного двигуна. Все має властивість коли-небуть ламатися. Припустимо, йде вантаж великої партії товару, і капнула крапля, через це полетів чіп і машини почали завантажувати не ті коробки, ну просто автоматом завантажують не туди. І ось завантажили 10 контейнерів не в ту країну. Усе. Запитають точно не у робота, чому так сталося. Запитають у того, хто керував цим процесом. Збій матриці, як-то кажуть.

— З чого починаєте ранок?

— Вранці я ніколи не п’ю каву, одразу стаю до роботи. Починаю із тяжчих завдань.

— Чим живете поза межами роботи?

— Займаюся спортом. У мене багато кубків з баскетболу, волейболу, рукопашного бою. Це те, що змушує мене змінюватися, розвиватися. Я отримую від цього неабияке задоволення.

— Що порадите подивитися молодим людям, які мають бажання стати логістом?

— Фільм «Кривавий алмаз»,  про видобуток алмазів в Африці.

Інші статті у рубриці:

1. Хочу стати готельєром: все про роботу у сфері гостинності

2. Хочу стати MICE-менеджером: все про роботу у сфері корпоративного туризму

3. Хочу стати дипломатом: все про роботу у сфері зовнішньополітичних відносин

4. Хочу стати лаборантом: все про роботу у сфері медичних досліджень

5. Хочу стати психологом: про 15 років навчання, зарплату на рівні топ-менеджерів, токсичних клієнтів та інші особливості професії

6. Хочу стати ветеринаром: про навчання на корівках, агресивних пацієнтів, щоденні відкриття та інші особливості професії

7. Хочу стати авіаконструктором: про ідеальний літак, розробки «в стіл» та інші особливості професії

8. Хочу стати 2D художником: про роль освіти, критику від замовників та інші особливості професії

9. Хочу стати фінансовим радником: про довіру до банків, пенсії та професійні навички

10. Хочу стати фармацевтом: про біотехнології та перспективи галузі в Україні

11. Хочу стати музикантом: про патріотизм, українських митців у світі та силу музики

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Лучшие статьи за неделю – у вас в почте!

Читайте также